به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاعرسانی اتحاديه تشكلهای قرآنی كشور، «علیاكبر زينلی»، دبير كميته آموزشی، پژوهشی و برنامهريزی اتحاديه تشكلهای قرآنی كشور، درباره جايگاه بخشهای مردمی در امور فرهنگی گفت: در هر اجتماعی ضرورت واگذاری امر فرهنگ به خود مردم يك بحث جدی و عملی است و به همين ترتيب در جامعه اسلامی ايران هم در پرداختن به امر فرهنگی به بخشهای مردمی اتكا شده است، فعاليت در حوزههای قرآنی به تبع بحثهای فرهنگی بر همين اصل را دارد، چرا كه اگر مردم موضوعی را پذيرا باشند، به طور قطع آن را در همه امور دخيل خواهند كرد.
وی افزود: اقدامات گذشته اعم از آموزش، ترويج فرهنگ قرآنی، تفسير و مفاهيم و پژوهشهای قرآنی از زمان انقلاب، صاحبنظران را مجاب كرده كه بايد از ظرفيت مردم برای كاربردی كردن قرآن در عرصه فردی و اجتماعی به نحو ساماندهی شده استفاده كنيم، در همين راستا، ايجاد و تاسيس تشكلهای قرآنی هم برگرفته از همين انديشهها بوده است، تفكری مبتنی بر اين كه اگر بخواهيم موفق باشيم، بايد بدون وابستگی به دولت، حركتهايی را انجام دهيم كه ثمره آن حكومت را تقويت كند و فرهنگی را به وجود بياورد كه برگرفته از انديشههای اسلامی، قرآنی كه تضمين كننده پيشرفت جامعه و رسيدن به جامعه مهد(عج) باشد.
اين كارشناس ارشد تحقيقات آموزشی درباره جايگاه فعلی تشكلهای قرآنی تاكيد كرد: در حال حاضر آن چه كه به دست آمده اين است كه بيشتر موسسات در امر آموزش مقدماتی، روخوانی، حفظ و مقداری هم در مرحله پژوهشهای قرآنی فعاليت داشتهاند، تعدادی از آنها هم در امر پژوهش كارهای شايستهای انجام دادهاند؛ همچنين در امر نشر، ترويج و چاپ كتاب مذهبی و قرآنی كارهايی انجام شده است، البته بديهی است كه موسسات در يك سطح نيستند.
وی افزود: اتحاديه در مرحله اول سعی كرده كه آنها را ترغيب به حضور در اين تشكل و بعد از آن اقدام به ساماندهی آنها از جمله آموزش موسسات نسبت به وضعيت تشكلهای مردمی و زمينه های رشد آنها كرده است، همچنين توانستهايم با جذب اعتبارات از طريق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اين موسسات را در راستای اهداف اتحاديه تقويت كنيم.
زينلی درباره جايگاه امر پژوهش در ميان تشكلهای مردمی قرآنی گفت: خوشبختانه در امر آموزش و حفظ قرآن كريم تلاشهای خوبی صورت گرفته است، اما نسبت به امر پژوهش هنوز ساز و كار جدی فراهم نشده است؛ البته از اهداف اصلی اتحاديه اين است كه به اين مهم (امر پژوهش) پرداخته شود،هرچند نياز به فرصت و تدوين برنامههای در خور شان است؛ چرا كه هر حركتی كه آغاز میشود، اگر اصول شايسته داشته باشد، به طور يقين ثمر خواهد داد.
وی درباره برنامههای فعلی كميته پژوهش اتحاديه تشكلهای قرآنی كشور اضافه كرد: در حال حاضر اتحاديه تفاهمنامهای با دانشگاه امام صادق(ع) به امضاء رسانده است تا فعاليتهای قرآنی با همفكری اين دو قطب، برنامهريزی و از اين طريق به اجتماع معرفی شده، تا اصول قرآنی كاربردی شوند، بدين ترتيب به دنبال آن هستيم تا زمينههای تحقق پيدا كردن اصول قرآنی را از طريق پژوهش كشف كنيم و ساز و كارهايی را برای اجرای آنها به وجود آوريم.
وی ادامه داد: همچنين در نظر داريم از طريق موسسات عضو و ارتباطی كه با ساير نهادهای دولتی وجود دارد، زمينه تحقق پژوهشها را فراهم آوريم، به عنوان مثال آموزش و پرورش، برای فعاليتهای قرآنی يك فرصت است، اما پرداختن تخصصی به قرآن در اين نهاد، نياز به اين دارد كه از طريق سازمانها و نهادهای دولتی و غير دولتی ديگر پشتيبانی شود و اين فعاليت استمرار يابد، بدين معنی كه دانشآموزان بعد از تحصيل رها نشوند و به طريق ديگری جذب سيستم آموزشی قرآن محور شوند.
دبير كميته آموزشی، پژوهشی و برنامهريزی اتحاديه تشكلهای قرآنی كشور با اشاره با برنامههابی فعلی اين كميته گفت: اقدام اوليه ما، تشكيل كميته و كارگروه آموزش و پژوهش و برنامهريزی فعاليتهای قرآنی در اتحاديه با حضور صاحبنظران اين امر بوده است كه در ابتدا، سوابق فعاليتهای گذشته را بازنگری كرده، پيامدهای منفی و مثبت آنها را بررسی كرديم و در نظر داريم تا برای اصلاح فعاليتهای آموزشی و پژوهشی آينده، برنامهها و آيين نامههای جديدی تدوين كنيم.
زينلی با اشاره با جايگاه امر پژوهش در منشور توسعه فرهنگ قرآنی كشور تاكيد كرد: با توجه به اهدافی كه در منشور توسعه مطرح است، سعی داريم كه از طريق اين كارگروه و با با اتخاذ سياستها و راهبردهای اجرايی، يكی از بحثهای تامين معرفت و تامين فهم و درك قرآن را تحقق بخشيم.
وی با بازخوانی بند هفتم بخش سياستها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی كشور مبنی بر «ابتنای حداكثری بر مطالعه و كارشناسی و تحقق شايسته ....» افزود: وقتی بحث حداكثری مطرح میشود، نشان میدهد كه اگر تمام فعاليتهای قرآنی بر گرفته از پژوهش باشد، میتواند در اجتماع، جايگاه خود را پيدا كند، در اين رابطه میتوان گفت كه اين بحث تنها مربوط به قرآن نيست، بلكه در تمام بحثها، اين موضوع اصل است.
اين كارشناس ارشد تحقيقات آموزشی با تاكيد بر بند هشتم منشور توسعه مبنی بر «هر كاری كه انجام میدهيم، بايد به سمتی برويم كه آن كاربردی شود و آن فعاليت برگرفته از مطالعه و پژوهش باشد»، گفت: بحث فقط در رابطه با تبيين فعاليت و تقسيم وظايف است كه میتواند حوزه آموزش، پژوهش و اجرا را از يكديگر جدا كند و يا اين كه تلفيق آنها در عرصه اجتماع تبلور پيدا كند، بايد آموزش و پژوهش اتفاق بيفتد تا با دست به دست دادن اين فعاليتها، نورانيت را در جامعه احساس كنيم.
زينلی درباره چگونگی اجرايی شدن پژوهشهای قرآنی نيز گفت: متاسفانه هنوز سياست خاصی درباره تضمين اجرايی كاربردی شدن پژوهشها پيش بينی نشده است، ولی اعضای هيئت مديره اتحاديه و كسانی كه به نوعی عامل هستند، اعتقاد دارند كه هرگونه فعاليتی را میتوانيم برگفته از اين كارگروه داشته باشيم، ما در ابتدا بايد ظرفيت موسسات را بشناسيم و با توجه به اهداف، برنامهها را تدوين كنيم و با تفويض اختيار برای اجرا توسط خود موسسات، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی را شاهد باشيم، يعنی خود اتحاديه نبايد مجری باشد، بلكه بايد برنامهريزی كند، هدايت و نظارت داشته باشد.
وی درباره موضوع بودجه طرحهای پژوهشی نيز افزود: با توجه به ظرفيتهايی كه در دستگاههای دولتی وجود دارد و نيازی كه دستگاههای دولتی برای انجام فعاليتهای پژوهشی قرآنی احساس كردند و ضرورت مشاركت با نهادهای مردمی در انجام اين فعاليتها، زمينه لازم برای پشتيبانی موسسات در امور پژوهشی وجود دارد، در حال حاضر هم چند فعاليت پژوهشی از سوی اتحاديه با همكاری افراد حقيقی از طريق مركز هماهنگی، توسعه و تررويج فعاليتهای قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته است، ما به نوعی پژوهشهای نهادهای دولتی، به ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را طرف قرارداد میشويم و برای اجرا و هم موضوعاتی را خود اتحاديه با هماهنگی مركز توسعه و ترويج از طريق موسسات به اجرا در میآورد، در واقع اتحاديه با مركز توسعه و ترويج يك همكاری و تعامل مستقيم و خيلی خوب برای انجام فعاليتهای پژوهشی دارد، اما از ظرفيت موسسات تاكنون استفاده مطلوبی صورت نگرفته است، چراكه موسسات برنامههای پژوهشی خوبی دارند كه قابليت اجرا چه در سطح شهرستان، استان و كشور را دارند، اما به دليل نبود پشتوانه علمی، معنوی و مادی ابتر ماندهاند.
دبير كميته آموزشی، پژوهشی و برنامهريزی اتحاديه تشكلهای قرآنی كشور با بيان اينكه به دنبال شعار دادن نيستيم و وسعت كار زياد است، اضافه كرد: يكی از اهم كارهای ما اين است كه بايد پژوهشگران قرآنی را شناسايی كنيم تا با هماهنگی موسسات بتوانيم آنان را جذب و از آنها استفاده كنيم، البته بانك پژوهشگران قرآنی شايد هم وجود داشته باشد، اما بحث در دسترس قرار دادن اين اسامی بحث متفاوتی است.
وی افزود: قدم بعدی ما، آموزش نحوه انجام پژوهش فعاليتهای قرآنی است، بدين معنی كه دنبال تربيت نيروهای پژوهشی قرآنی هستيم و در اين راه بايد ابتدا، خود مديران موسسات را درباره نحوه اداره تشكلهای قرآنی آموزش دهيم تا مدير يك موسسه با جديدترين يافتههای اداره يك تشكل آشنا شود.