دانشمندان ژاپني مدل رياضي طراحي كردهاند كه مي تواند وضعيت فروش فيلمها را پيش از اكران پيش بيني كرده و كليدي براي ساخت فيلم هاي پر فروش باشد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تنها داده اي كه محققان فيزيك دانشگاه توتوري براي طراحي اين مدل رياضي نياز داشتند، هزينه تبليغات روزانه 25 فيلمي بود كه در سينماهاي ژاپن در حال اكران بودند.
همچنين تعداد روزانه وبلاگ هايي كه مطلبي در خصوص فيلم هاي در حال اكران منتشر كرده بودند، بعنوان ابزار مقايسه اي براي انجام محاسبات جمع آوري شدند.
با استفاده از هزينه تبليغات، نموداري طراحي شد و با استفاده از اين مدل، احتمال رفتن فرد به سينما طي دوره 60 روزه پيش از اكران تا 100 روز پس از اكران فيلم مورد محاسبه قرار گرفت.
مدل رياضي طراحي شده بر روي چند فيلم محبوب و پر فروش از جمله آواتار، مرد عنكبوتي 3، دزدان دريائي كارائيب و كد داوينچي مورد بررسي قرار گرفت كه همگي نتايج قابل قبولي نشان دادند.
پروفسور «آكيرا ايشي» نويسنده ارشد تحقيق خاطر نشان مي كند: صحبت كردن در خصوص يك فيلم با دوستان، خواندن مطلب در خصوص فيلم در اينترنت و همچنين تبليغات گسترده مي تواند تأثير زيادي براي ترغيب افراد به ديدن يك فيلم داشته باشد.
محققان معتقدند كه مي توان از اين فرمول براي پيش بيني وضعيت بازار فروش ساير محصولات مانند آلبوم هاي موسيقي، مواد غذايي و ساير صنايع استفاده كرد.
نتيجه اين تحقيق در مجله New Journal of Physics منتشر شده است.
انتهاي پيام