0

ویراست جدیدی از «بوسه بر خاک پی حیدر» منتشر شد

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ویراست جدیدی از «بوسه بر خاک پی حیدر» منتشر شد

نسخه چاپيارسال به دوستان
پس از استقبال گسترده در نمایشگاه کتاب
ویراست جدیدی از «بوسه بر خاک پی حیدر» منتشر شد

خبرگزاری فارس: «بوسه بر خاک پی حیدر» مشهورترین اثر زند‌ه‌یاد حجت‌الاسلام ابوالحسنی(منذر) که بیانگر شیعه‌بودن فردوسی است، با ویراست جدید منتشر شد.

خبرگزاری فارس: ویراست جدیدی از «بوسه بر خاک پی حیدر» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پس از استقبال بی‌نظیر مخاطبان در نمایشگاه کتاب از برترین اثر زند‌ه‌یاد حجت‌الاسلام ابوالحسنی(منذر) ویراست جدیدی از این اثر منتشر شد.

کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر» بحثی در آرمان و ایمان فردوسی و پرتوگیری شاهنامه از قرآن و احادیث معصومین همراه با نقد نظریات و آرای برخی از شاهنامه‌پژوهان معاصر است که در قطع رقعی و 1039 صفحه، به شمارگان 2000 نسخه و بهای 200 هزار ریال نگارش و انتشار یافته است.

بخشی از مقدمه کتاب

همخوانی و همگونی «سیر کلی تاریخ ایران» با «اندیشه و ایمان فردوسی و آموزه‏های اساسی شاهنامه»، امری بسیار معنی‏دار و قابل تأمل است و زمینه خوبی برای بررسی نقش مؤثر فردوسی در تکوین هویت تاریخی ایران فعلی به دست محققین می‏دهد. آشنایی با تاریخ ایران اسلامی شیعه، نیک‏ می‏دانند که مذهب تشیع و اندیشه استقلال سیاسی، راه و رسم اکثریت مردم ایران را در قرون اخیر، تشکیل داده است. روشنتر بگوییم که قیام خاندان صفوی در آغاز قرن دهم هجری، و پیش از آن، خیزش خونبار سربداران و سادات مرعشی مازندران و کارکیاهای گیلان و سپس مقاومت مستمر ملت ایران در قبال تجاوزات مکرر خواندگاران عثمانی و خوانین ازبک و ... همچنین تزارهای روسی و لردهای انگلیسی و مستشاران امریکایی و در این راستا وقوع نهضتهای پرشکوه ملی بر ضد قراردادهای استعماری رویتر ورژی و نفت و ایجاد حماسه‏های 30 تیر و 15 خرداد و 22 بهمن، همه و همه، روییده از همان مرام و دیدگاهی است که استاد طوس بدان خست و معتقد بود: مذهب تشیع، و اندیشة رهایی از ظلم و تجاوز. به قول استاد محیط طباطبائی: «فردوسی، به معنی تمام کلمه، شاعر «ملی» کشور ماست. آمال ما و افکار ما و دین ما و مذهب ما و زبان ما و شیوة بیان ما، همه از شاهنامة او نیرو می‌گیرد.

شاهنامه، اثر طبع یکی از برجسته‌ترین شاعران ایران اسلامی و تمامی ادیبان و شاعران سترگ کشورمان (از سنایی و عطار گرفته تا سعدی و حافظ و... ادیب پیشاوری و دیگران) برای اندوختن مایه‌های علمی و تاریخی و نیز تشحیذ طبع خویش، از این کتاب بهره فراوان گرفته‌اند، تا آنجا که شخصیتی چون عروضی سمرقندی در چهار مقاله، تقویت بنیه ادبی افراد را در گرو مطالعة شاهنامه می‌شمرد.

از دید آنان، رستم­دستان، به عنوان نمادی از مردی و مردانگی، در رده بزرگانی می‌نشست که صدرنشین مجلسشان، شیرخدا علی مرتضی علیهم السلام بود:

زین همرهان سست عناصر دلم گرفت / شیر خدا و رستم دستانم آرزوست

در ذهن ملت ایران، هیچ گونه تعارضی بین «ایران» و «اسلام» وجود نداشت (چنانکه امروز نیز چنین است) و شاهنامه نیز، نامه داد و دین و قصه رزم با بیداد بود. بزرگتر که شدیم، امّا، گوشه‌ و کنار خواندیم و شنیدیم که برخی کسان از آن داستانها را ـ از بیخ ـ افسانه می‌دانند و تصویری نیز که از شاهنامه و استاد طوس رسم می‌کنند، بیشتر به کار تقدیس شاه و شاه بازی می‌آید. در معنی، اسلام و ایران را دو جزء ناهمساز می‌پندارند و مدّعیند که برای آبادی و سربلندی ایران ـ که از نظر آنان،‌مُدلِ مطلوبش همان ایران ساسانی و هخامنشی است ـ باید اسلام را فرو گذاشت و به آیین شاهنشاهی گروید که بر شعار «خدا ـ شاه ـ میهن» استوار است.

اما نظراً، حل این تضاد نیاز به یک بررسی دقیق علمی ـ تاریخی داشت (و دارد) که نشان دهد آن تفسیرهای «شَه پسندانه» از فردوسی و شاهنامه –وکلاً تاریخ ایران- از چه مایه تتبع و تحقیق برخوردار است و تا چه پایه با حقیقت سازگار؟

 

 

 

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ابوالحسنی (مُنذِر) روز سوم اسفندماه 1390 در سن 56 سالگی بر اثر عارضه قلبی به دیار باقی شتافت.

وی از نویسندگان و مورخان فعال بود که پس از گذراندن تحصیلات کلاسیک و ورود به دانشگاه در تهران، با تشویق اطرافیان خود تحصیلات در حوزه علمیه قم را برای فعالیت‌های علمی خود برگزید.

«نگاهى به اصل ولایت فقیه»، «میعاد با استاد مطهرى شهید راه تطهیر سیماى فرهنگ اسلامى از زنگار غرب‌زدگى و شرق زدگى»،‌ «تحلیلى از نقش سه‌گانه شهید شیخ فضل‌الله نورى در نهضت تحریم تنباکو»، «تراز سیاست؛ جلوه‏هایى از سیاست و مدیریت شیخ انصارى»،‌ «سیاهپوشى در سوگ ائمه نور(ع)» و «ریشه‏هاى تاریخى و مبانى فقهى» از جمله آثار به جای مانده از این محقق و نویسنده گرانسنگ است.

انتهای پیام/ک

 
 
شنبه 13 خرداد 1391  11:03 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها