محمود صدرایی پیش از ظهر دیروز در آغاز فعالیت دفتر دیوان عدالت اداری دادگستری گیلان این دفاتر را دارای سه وظیفه مهم دانست و اظهار کرد: میزان سطح دادخواستهای دستگاههای مستقر در استان، اعلام روند پیگیری پرونده طرف شکایت و ارائه مشاوره قضایی از وظایف دفاتر دیوان عدالت اداری است.
وی با بیان اینکه مباحث اجرای احکام در مراحل اولیه انجام میشود افزود: توسعه دسترسی مردم به مراجع قضایی و آگاهی مردم از آخرین وضعیت پرونده خود از جمله اهداف این دفاتر است.
این مسئول درباره راهاندازی سامانه نرمافزاری مدیریت پرونده قضایی «CMS» در استانها بیان کرد: با ایجاد این سامانه افراد برای مراجعه به دفاتر نمایندگی دیوان عدالت دادخواست خود را ارائه میدهند و سپس نسبت به ثبت دادخواست اقدام میشود و عدد 16 رقمی که معرف پرونده شاکیان است به آنها داده میشود که از این طریق پروندهها رسیدگی و پیگیری صورت میگیرد.
وی راهاندازی سامانه 51200 را از جمله اقدامهای دفتر فناوری اطلاعات دیوان عنوان کرد و افزود: فرد شاکی میتواند با واریز کردن عدد 16 رقمی و رمز آن که مانند کارت شتاب است از آخرین وضعیت پرونده خود آگاه شود و نیازی به مراجعه نیست.
صدرایی با اشاره به اینکه سامانه پیامک مذکور در حال اطلاعرسانی دیوان است تصریح کرد: با ثبت دادخواست پرونده عدد 16 رقمی در تلفن همراه پیامک میشود که پرونده به فلان شعبه ارجاع داده شده است و هرگونه تغییرات و یا نقص پرونده از طریق سامانه پیامک کوتاه به فرد شاکی اطلاعرسانی میشود.
وی راهاندازی این دفاتر را در کاهش زمان و اطاله رسیدگی به پروندهها تاثیرگذار خواند و ابراز کرد: گیلان چهارمین استان کشور در ایجاد دفتر نمایندگی عدالت اداری است.