0

وقتی امام جواد(ع) یک اموی را دوستدار اهل‌بیت معرفی کرد

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

وقتی امام جواد(ع) یک اموی را دوستدار اهل‌بیت معرفی کرد

نسخه چاپيارسال به دوستان
به مناسبت سالروز میلاد جوادالائمه مطرح شد
وقتی امام جواد(ع) یک اموی را دوستدار اهل‌بیت معرفی کرد

خبرگزاری فارس: یک کارشناس علوم دینی با اشاره به سالروز ولادت امام جواد(ع) گفت: ایشان فردی به نام سعد‌الخیر را با وجود اینکه اموی بود، دوستدار اهل بیت علیهم السلام معرفی کرد.

خبرگزاری فارس: وقتی امام جواد(ع) یک اموی را دوستدار اهل‌بیت معرفی کرد

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید محمد صادق جلالی امروز در جمع نمازگزاران خبرگزاری فارس با اشاره به دهم رجب روز، سالروز ولادت امام جواد (ع) گفت: امام محمد تقی مشهور به جواد الائمه(ع) بر اساس نقل تاریخ متولد 10 رجب 195 قمری است و در 29 یا 30 ذی‌القعده 220 قمری به شهادت رسیدند که در مجموع این امام بزرگوار حدود 25 سال عمر داشته‌اند.

وی افزود: یکی از اصحاب امام جواد(ع) به نام سعد که از طرف علما به سعد‌الخیر مشهور شده، معاصر امام جواد بوده، اما در منطقه‌ای دور از امام زندگی می‌کرده و از طریق مکاتبه با امام در ارتباط بود.

امام جماعت خبرگزاری فارس افزود: سعد الخیر با وجود اینکه پسر عبدالعزیز و او نیز پسر عبدالملک مروان بود که خود مروان داماد عثمان بود. این مروان کسی بود که دستور قتل امام حسین در خانه‌اش را داد که یا بیعت امام را بگیرید یا در خانه‌اش به قتل رسانید.

وی افزود: همه این افراد به جز سعد در واقع دشمن اهل بیت بوده‌اند، اما سعد‌الخیر دوستدار و طرفدار امام جواد (ع) بود، به گونه‌ای که در نامه‌ای به امام می‌‌نویسد و نزد امام رفته و گریه می‌‌کند که من از شجره ملعونه هستم، چون در زیارت عاشورا آمده است «والعن بنی امیة قاطبة» که امام جواد(ع) در پاسخ فرمود: «انت اموی ولکن لست منهم، انت منا اهل البیت(ع)» یعنی تو درست است که از خاندان اموی هستی، اما از ‌آنها نیستی و تو از ما اهل بیت هستی.

وی گفت: این کلام امام معصوم است که عاری از خطا است و نسبت به کسی می‌گوید که از نظر خانوادگی وضعیت مناسبی نداشته، اما دوستدار و طرفدار اهل بیت (ع) بوده است.

جلالی افزود: در نامه‌ای دیگر سعد الخیر ظاهرا از امام می‌پرسد که من در منطقه خودم غریبم، چون شما اهل بیت را دوست دارم، همه اطرافیان مرا شماتت می‌کنند که امام جواد (ع) -بر اساس آنچه در بحار‌الانوار آمده- به ایشان فرمودند: «بسم‌الله الرحمن الرحیم، فاما بعد فقد جائنی کتابک و اعلم رحمک الله انا لا تنال فی رحمة الله لا فی ولایته الا فی بغض کثیرا من الناس» یعنی بدان که تو در رحمت خدا و ولایت ما هستی و این ولایت اهل بیت و ولایت خدا جز با بغض اکثر مردم به دست نمی‌آید، بنابراین شعار طاغوتی که این روزها بسیار گفته می‌شود که خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو، این با کدام افکار اسلامی درست است و این صد در صد غلط است، چون اگر انسان تحت ولایت خدا درآید بیشتر مردم او را دوست ندارند، اما مهم نیست، چون مهم این است که خداوند از انسان راضی باشد.

حجت‌الاسلام جلالی افزود: هر وقت کسی را دیدید که می‌خواهد دل همه را به دست آورد، بدانید او منافق است، حال خواه فرد مسئول و یا مدیر باشد. این فرمایش امیر‌المومنین(ع) است که فرمود: هر کس بخواهد دل همه را بدست آورد، منافق است.

وی در ادامه افزود: پیامبر که «رحمة للعالمین» بود، نتوانست دل همه را به دست آورد؛ البته یک مسلمان باید با همه مدارا کند، اما به این معنا نیست که دل همه را به دست آورد، هرچه مردم گفتند را تایید کند و نقش «بز اخفش» را بازی کند!

وی تأکید کرد: در جامعه واقعا نمی‌‌توان دل همه مردم را به دست آورد بلکه باید تمام هم و غم یک مؤمن این باشد که خدا را از خود خشنود کند، نه اینکه مردم و یا اطرافیان را راضی نگه دارد.

حجت‌الاسلام جلالی تأکید کرد: در حال حاضر اگر یک فرد بخواهد شب عروسی فرزندش عدس‌ پلو یا آبگوشت بدهد، مردم چه برخوردی با او می‌کنند؟! اما اگر همین فرد چند نوع غذای رنگارنگ و انواع دسر به مردم بدهد، مردم هنگام خوردن غذا بشقاب‌های خود را پر از انواع غذا کرده و نصف آن را خورده و بقیه را حیف و میل و اسراف می‌کنند، اما در آخر مجلس می‌گویند معلوم نیست این همه پول را از کجا به دست آورده و این یعنی اینکه به جای جلب رضای خدا دنبال رضای مردم باشی که به هیچ طریقی به دست نمی‌آید.

وی تأکید کرد: تربیت و همنشینی افراد آنقدر مؤثر است که می‌تواند فردی از خاندان بنی‌ امیه را محب اهل بیت(ع) کند و برعکس می‌تواند فرزند یک پیغمبر را از کافران قرار دهد، همانگونه که شاعر گفته پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوتش گم شد/ سگ اصحاب کهف روزی چند، پی نیکان گرفت و مردم شد.

جلالی تأکید کرد: اگر کار برای خدا و رضای الهی انجام شود گرچه مردم آن را نپسندند، اما این کار ثبات و بقا خواهد داشت و اگر برعکس کار برای رضای مردم باشد و خداوند آن را دوست نداشته باشد، این کار نه برکت و نه بقا دارد.

انتهای پیام/ک

 
 
چهارشنبه 10 خرداد 1391  10:22 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها