جام جم آنلاين: دكتر محمود احمدينژاد شامگاه روز سهشنبه در مراسم تجليل از فردوسي پژوهان و نكوداشت ثبت جهاني نقالي در فهرست ميراث ناملموس يونسكو با اشاره به اين كه شاهنامه فردوسي در حقيقت توحيدنامه، خدانامه و تفسير قرآن است گفت:اگر هر انديشه، مكتب و ارزشي بخواهد در تاريخ نهادينه، ماندگار و جاري شود، علاوه بر برخورداري از ويژگيهاي ذاتي، بايد توسط يك ملت باور شده و آن ملت موجوديت خود را براي تحقق آن انديشه و متكب هزينه كند.
به گزارش جام جم آنلاين به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري رييسجمهور افزود: در طول تاريخ انديشهها، مكتبها و ارزشهاي زيادي همچون ماركسيسم تا اعماق زندگي مردم وارد شده و قانون، منطق و فرهنگ ايجاد كردند، اما به دليل آنكه توسط يك ملت به معناي حقيقي كلمه باور نشدند، در تاريخ دفن شده و از بين رفتند.
وي با بيان اينكه اصرار و تكرار سخن گفتن از ايران به معناي تاكيد بر تعصبات قومي، نژادي، جغرافيايي و بازگشت به گذشته نيست، اظهار داشت: سخن گفتن از ايران در حقيقت نگاه به آينده و تبيين يك منش و ويژگيهايي است كه هر ملتي براي رسيدن به كمال و سعادت بايد از آنها برخوردار بوده و به آن تكيه كند.
دكتر احمدينژاد با بيان اينكه عدهاي دليل برجسته بودن و نامآوري فردوسي را در زنده كردن زبان فارسي ميدانند در حالي كه پيش از او رودكي نيز تاثير بسزايي در تثبيت فرهنگ و زبان فارسي داشته است، تصريح كرد: فردوسي در شاهنامه خلاصه نميشود و اگر بخواهيم عظمت اين شاعر بزرگ را دريابيم بايد نقش تاريخي او را در احياي روح جمعي ملت ايران تجزيه و تحليل كنيم تا متوجه شويم كه او چه اقدام موثري انجام داد و چه حقي بر گردن ملت ايران و جامعه بشري دارد.
رييسجمهور دستيابي به كمال و جامعه سعادتمند را در گرو استقرار توحيد، عدالت، عشق و آزادي عنوان و تصريح كرد: خداوند متعال اين عالم را براي انسان و انسان را براي كمال، شكوفايي و خدايي شدن خلق كرد تا با استفاده از استعدادهاي دروني خود، تجلي صفات و اسماء الهي در زمين شود و زندگي سعادتمند و سرشار از زيبايي را در جهان برقرار كند.
دكتر احمدينژاد با تأكيد بر اينكه ملت ايران، همواره ملتي موحد، عدالتطلب، مهرورز و آزاديخواه بوده است، خاطر نشان كرد: ملت ايران هميشه به حقوق ساير ملتها و كرامت انساني آنها احترام گذاشته و ملتي كمالجو بوده كه هرگز به دستيابي به جايگاهي خاص، قانع نبوده است.
رييسجمهور با اشاره به اينكه آداب، رسوم، تاريخ و عظمت ملت ايران گواه اين مدعاست كه ملت ايران قرنها پرچمدار حركت كمالي بشر در مسير استقرار توحيد، عشق، عدالت و آزادي بوده است، گفت: تمامي تعليمات زرتشت نتيجه عملي توحيد، عدالت و عشق بوده و در واقع پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك برگرفته از اعتقادات ملت ايران است.
دكتر احمدينژاد با بيان اينكه در دوره اي طولاني از تاريخ بشر در صحنههاي مختلف فقط سخن از ايران به ميان بود و تمام تمدن، فرهنگ و انسانيت در جهان تحت لواي پرچم ايران پايه گذاري شده است، اظهار داشت: ملت ايران همواره مخالف ظلم بوده و عدالت آنچنان در ميان ملت ايران از جايگاه والايي برخوردار بوده كه حتي عدهاي كه بدنبال عدالت نبودند، لقب عادل بر خود مينهادند.
رييسجمهور با بيان اينكه ملت ايران همواره به دنبال علم، هنر، فرهنگ و حقجويي بوده و با تحقير ديگران مخالفت كرده است، خاطرنشان كرد: حقجويي در ذات فرهنگ ايرانيان بوده و حركت ملت ايران در طول تاريخ هميشه رو به كمال بوده است.
دكتر احمدينژاد ادامه داد: ملت ايران در دوره اشكانيان كه امروز متاسفانه تاريخ آن حتي در حافظه ايرانيان به فراموشي سپرده شده، در اوج تعالي فرهنگي بوده و بسياري از مسايل و ارزشهايي كه امروز در دنيا به آن افتخار ميكنند در آن زمان در سطوح عالي تري در ساحت اجتماعي ايران محقق شده بود.
رييسجمهور تصريح كرد: متاسفانه در اواخر دوران ساسانيان از سويي زشتيهاي فراواني بر ملت ايران تحميل گرديد كه به واسطه آنها جامعه طبقاتي مستقر، ارزشهاي انساني منزوي و كرامت و شخصيت ملت ايران مخدوش شد و از سوي ديگر ولع و انتظار ملت ايران براي رسيدن به جامعهاي برتر، زمينه را براي پذيرش پيام آخرين در جهان مهيا ساخت.
دكتر احمدينژاد خاطرنشان كرد: ملت ايران در زمان پذيرش دعوت پيامبر آخر از كساني که مردم را به پيام رسول اكرم (ص) فرا ميخواندند، پيشرفتهتر و از بسياري از كشورها در عرصه هاي علم، صنعت، معماري، شهرسازي و اقتصاد برتر بود اما از آنجا كه آرزوي تاريخي خود را در اسلام يافت، با آغوش باز آن را پذيرفت و همه موجوديت و هويت خود را به اميد استقرار توحيد، عدالت، عشق و آزادي به ميدان آورد و آن را براي برپايي سعادت در جامعه بشري فدا كرد.
رييسجمهور اضافه كرد: البته اگر پيامبر اسلام(ص) در آن دوران مبعوث نميشد، مطمئناً جامعه ايراني دچار انقلابهاي فراواني ميشد، چرا كه اعتراضهاي بسياري به اوضاع حاكم بر جامعه ايران در آن زمان در حال شكلگرفتن بود.
دكتر احمدينژاد تصريح كرد: ملت ايران تسليم حق شد و باوري در اين ملت بوجود آمد كه ساكنان سرزمين وحي، امانت الهي را به خوبي پاسداري ميكنند و حركت كمالي بشر را پيشقراولي خواهند كرد؛ ملت ايران تصور كرد كه آنها بار اين امانت را به درستي بر دوش خواهند كشيد و به همين دليل اين كار را به آنان سپرد.
رييسجمهور ادامه داد: با گذشت زمان شرايط تغيير كرد و جانشينان ناحق به نام پيامبر روي كار آمدند و ملت ايران ديد، مسيري كه پيامبر اسلام (ص) ترسيم كرده به درستي طي نمي شود و آرمانها و ارزشهاي الهي از اولويت ساقط و تعصبات قومي بدتر و شديدتر از گذشته اما با لباس پيامبر (ص) و تقدس جايگاه جانشيني و ميراثداري ايشان احيا شده است.
دكتر احمدينژاد گفت: ملت ايران در آن دوران شاهد به قدرت رسيدن فاسداني چون متوكل عباسي بود كه به واسطه حضور آنها در قدرت، جامعه طبقاتي شده، ثروتها انباشته و فرهنگ جاهلي عرب و عجم دوباره رسميت يافته و همه ضدارزشهايي كه ملت ايران براي فرار از آنها به دامن اسلام پناه برده بود به نام اسلام به ملتها تحميل ميشود.
رييسجمهور با انتقاد از اينكه عدهاي از آن دوران تاريك تاريخي تحت عنوان تمدن ياد ميكنند، اظهار داشت: اگر بپذيريم كه انسانهاي عياش، دنياطلب و آدمكش نظير حكام عباسي، واجد فرهنگ و تمدن بودند، خود را از فرهنگ و تمدن ساقط كرده ايم چرا كه در آن دوران تمامي زشتيها، تعصبات و خود برتربينيها به شكل جديد و با نقاب غيرقابل خدشه تقدس يافته از وابستگي اين حاكمان به جانشيني پيامبر اسلام (ص) دوباره بر جامعه حاكم شده بود.
احمدينژاد با بيان اينكه در اين مقطع زماني هويت ملت ايران مضمحل شد، افزود: ايرانيان به عنوان ملتي فعال و پيشگام به ملتي منزوي و با فرهنگي مضمحل تبديل شده و شاهد آن بودند كه داشتههاي گذشته شان از دست مي رود و همواره تحت فشار تحقير و توهين كساني هستند كه بويي از حقيقت پيام پيامبر اسلام (ص) نبردهاند.
رييسجمهور اظهار داشت: در آن دوران غصهاي تاريخي بر ملت ايران كه ميخواست دنيا را به سعادت برساند، حاكم شد كه اگر اوضاع به همان منوال پيش برود، اثري از پيام پيامبر (ص) در جهان باقي نخواهد ماند.
دكتر احمدينژاد با اشاره به اينكه حكيم ابوالقاسم فردوسي در سالهاي ابتدايي غيبت كبراي امام زمان (عج) به دنيا آمد و رودكي در سالهاي ابتدايي غيبت صغري متولد شده بود و تقريبا همزمان با ولادت فردوسي از دنيا رفت، گفت: معتقدم اين دو سربازاني بودند كه يكي پس از ديگري ماموريت بازگويي حقيقت پيام پيامبر(ص) را بر عهده گرفتند.
رييسجمهور با بيان اينكه در طول تاريخ پرفراز و نشيب ايران، بزرگان و دانشمندان بيشماري زيسته كه توانستهاند، تفاوت ميان پيام اصلي و انحرافي را براي ملتها مشخص كنند، ادامه داد: اما هيچكدام نتوانستند موجب ايجاد تحولي بزرگ در جامعه بشري شوند، در حالي كه فردوسي با نگاهي عميق و تاريخي توانست اين تحول را ايجاد كند؛ چرا كه او مشاهده كرد ملتي كه بايد پرچمدار حركتهاي الهي و انساني در جهان باشد، منفعل شده است.
دكتر احمدينژاد اظهار داشت: فردوسي از سويي حقيقت مكتب پيامبر (ص) را تبيين و از سويي ديگر هويت حقجوي ملت ايران را زنده كرد و با حقيقت آن پيام پيوند داد.
رييسجمهور با تاكيد بر اينكه اقدام بزرگ فردوسي اين بود كه روح جمعي و عدالتخواه ملت ايران را بيدار كرد، گفت: وي همه تاريخ ايران را زنده و چشم اميد ملت ايران را از متعصبان كوردل به داشتهها، آرمانها و استعدادهاي تاريخي خود متوجه ساخت و روح مسئوليتپذيري را در اين ملت زنده كرد؛ فردوسي قصد داشت، هويت و عدالت را در بين ملت ايران زنده كند و به سرانجام رساندن اين ماموريت جز در قالب حماسه سرايي امكانپذير نبود.
دكتر احمدينژاد اظهار داشت: فردوسي از سويي سابقه پاكي، توحيد و عدالتخواهي ملت ايران را به رخ كشيد و از سويي ديگر استعداد ذاتي آن در فرهنگ سازي و تمدنآفريني را شكوفا و مسئوليت تاريخي ملت را يادآور شد.
رييسجمهور با بيان اينكه فردوسي حقيقت اسلام را به زيبايي ترسيم كرد، افزود: اين شاعر بزرگ هويت ملت ايران را زنده و راه او را كه ادامه راه نبي، وصي و اهل بيت (ع) است، تبيين و مسئوليت تاريخي ملت ايران را يادآور شد.
دكتر احمدينژاد خاطرنشان كرد: شاهنامه فردوسي در حقيقت توحيدنامه، خدانامه و تفسير قرآن است.
رييسجمهور گفت: فردوسي مرز حقيقت اسلام را از زشتيها، پلشتيها، فريبها و تزويرها به خوبي جدا ساخت و نشان داد كه حقيقت اسلام همان گمشده تاريخي ملت ايران است كه بايد خود ملت از آن صيانت كند.
دكتر احمدينژاد فردوسي را زندهكننده زبان پارسي دانست و تصريح كرد: پس از دوران فردوسي شكوفايي حقيقي ملت ايران آغاز شد و علما، شعرا و دانشمنداني نظير حافظ، خاقاني، وحشي، مولوي و خيام از دل ملت ايران به جهان معرفي شدند؛ در حقيقت فردوسي ظرفي به نام زبان فارسي براي معرفي عظمتها و تجلي بزرگي آنها بوجود آورد.
رييسجمهور با بيان اينكه نگاه فردوسي نگاهي جهاني و بينالمللي بود، اظهار داشت: فردوسي و آرش، مرزهاي فرهنگي ايران را ترسيم كردند و امروز بر اين باوريم كه مرز فرهنگي ايران آنجايي است كه عدالت، آزادي، توحيد و پاكي وجود دارد و هر كجا كه از اين ارزشها نامي به ميان بيايد، آنجا ايران است و ما به آن عشق ميورزيم و مردم آن سرزمين را دوست خواهيم داشت.
دكتر احمدينژاد فردوسي، آثار و اقدامات او را احياگر جامعه بشري برشمرد و گفت: امروز مسئوليت و مأموريت ملت ايران پرچمداري توحيد، عدالت، عشق و آزادي در جهان است و اين شأن حقيقي ملت ايران است