0

انتقال ترس برخی نخبگان از آمریکا به میان مردم "جرم" است

 
hojat20
hojat20
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 42154
محل سکونت : بوشهر

انتقال ترس برخی نخبگان از آمریکا به میان مردم "جرم" است

نسخه چاپيارسال به دوستان
سرلشکر فیروزآبادی در همایش امنیت پایدار:
انتقال ترس برخی نخبگان از آمریکا به میان مردم "جرم" است

خبرگزاری فارس: رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: سیاه نمایی، تنش، مرعوب بودن از غرب، آمریکا و اسرائیل که از طریق برخی نخبگان یا رسانه‌های وابسته به بیگانگان که در میان مردم پخش شود، احساس آرامش را از مردم می‌گیرد و این یک جرم است.

خبرگزاری فارس: انتقال ترس برخی نخبگان از آمریکا به میان مردم "جرم" است

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح در همایش امنیت پایدار طی سخنانی اظهار داشت: تفسیر از اسلام ناب محمدی (ص) را باید از اصیل‌ترین و ماندگارترین مرجع آن یعنی امام خمینی (ره) برگرفت که امروزه گنجینه گهربار به جای مانده از فرمایش‌های حضرت امام خمینی (ره) بستر مناسبی را برای بازیابی معیارها و جهت‌گیری‌های مبنایی در زمینه‌های مختلف فراهم می‌کند.

وی افزود: به همین سبب شناخت ابعاد و زوایای گوناگون امنیت از منظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و خاصه در شرایط پیدایش عرصه‌های بیداری اسلامی و شوق‌ ملت‌های مسلمان در بهره‌گیری از الگو و کارنامه موفق کشور، ضرورتی انکار ناپذیر است.

فیروزآبادی با طرح این سوال که چه امنیتی را می‌توان در مکتب امام خمینی (ره)، امنیت پایدار قلمداد کرد و چه عواملی موجب ظهور و پایداری احساس امنیت در جامعه می‌گردد؟ گفت: به دنبال پاسخ به این سؤالات تلاش شده است تا با برداشتی اجتهادی و تفسیری از نگاه، آثار ویادگارهای بر جای مانده از حضرت امام راحل و خط امام از دیدگاه حضرت امام خامنه‌ای عزیز و تکیه بر مستندات و مشاهدات موجود به تحلیلی کیفی از مبانی، اصول و کارکردهای امنیت پایدار از این مکتب ارزشمند بر دو محصول آن یعنی عزت فردی و اجتماعی جامعه اسلامی از نگاه اسلام ناب محمدی (ص) پرداخته و بخشی از گفتمان امنیت سازی مکتب ولایت فقیه را در بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به تصویر بکشیم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: امنیت را می‌توان تامین آسایش و راحتی خیال و نبودن شرایط خوف و ترس در زندگی فردی و اجتماعی یا وجود مجموعه شرایطی دانست که به انسان توانایی حرکت و برنامه‌ریزی برای تغییر وضعیت فعلی به وضعیتی بهتر را می‌دهد. این موضوعی در هر کشوری انجام می‌شود اما مهم برقرارکنندگان آن هستند.

وی افزود: اما رویکرد امنیت فردی و اجتماعی از دیدگاه دو جهان بینی مادی و معنوی تفاوت ماهوی زیادی دارد به گونه‌ای که در جهان بینی مادی امنیت فردی و اجتماعی از آن جهت مورد تاکید است که می‌تواند به ابعاد مادی زندگی انسان پاسخ دهد و آن را توسعه بخشد. مثلا لیبرالیست‌ها در اقتصاد، امنیت را عاملی برای رشد و توسعه اقتصادی ذکر می‌کنند ولی در جهان بینی مادی امنیت فردی و اجتماعی برای سود و لذت و بقای حاکمان و صاحبان ایدئولوژی مربوط به بند کشیده می شود. مبارزات ضد سرمایه‌داری در سراسر جهان مربوط به همین دو دیدگاه است و دیدگاه مادی در جهان شکست خورده و مردم جهان نیاز به دیدگاه معنوی به امنیت هستند.

فیروزآبادی در خصوص زمینه‌های اساسی برقراری امنیت پایدار، اظهار داشت: تربیت و تزکیه و آموزش، عدالت اجتماعی یعنی وقتی مردم و روح و فطرت انسان در صورتی که عدالت اجتماعی را ببیند، احساس امنیت می‌کند، امنیت دسته جمعی یعنی همه مردم باید بدانند در امنیت دخالت دارند و اگر مشارکت نکنند امنیت خدشه دار می‌شود. ما معتقدیم در امنیت پایدار با رویکرد عزت آفرین امنیت باید برای فرد، جامعه و جهان تامین شود، امنیت بین‌المللی، ما امنیت ایران را از منطقه جدا و امنیت ایران و منطقه را از امنیت دنیا جدا نمی‌دانیم، تکیه بر قدرت مشترک‌ها و تاکید اسلام در سوق دادن ملت‌ها به سوی قدر مشترک‌ها بنیان نهادن روابط بین‌المللی بر اساس عواملی نیرومند برای استقرار امنیت جمعی مسلمین است. یا فقط نمی‌توانیم امنیت پایدار را فقط در ایران تامین کنیم.

وی همچنین به عوامل تهدید کننده امنیت در ابعاد فرد، جامعه و جهان اشاره و تصریح کرد: تجاوز (دشمنی و تعدی)، ستمگری و ستم پذیری (ظلم و زیر بار ظلم رفتن)، تهدید و ارعاب (محاربه و تروریسم) و استکبار و سیاست سلطه و استثمار از جمله این عوامل است. عامل ناامنی اصلی در جهان استکبار و سیاست منطقه در جهان است

رئیس ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در اسلام امنیت فردی و اجتماعی مورد تاکید و توصیه واقع شده و تعریف آن اسباب تسریع در نیل به تعالی و رشد انسان را فراهم می‌کند. در نگاه قرآن حفظ امنیت محیط یکی از اساسی‌ترین ارکان امنیت است.

وی افزود: امنیت پایدار یعنی شناخت ارزش‌های الهی و از بین بردن ریشه‌های ناامنی و بی‌ثباتی در یک منطقه و در یک جامعه. امنیت پایدار امنیتی است که همه عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی همزمان و پیوسته به کار گرفته می‌شود تا ارزش‌های اساسی برای رشد و تعالی انسان‌ها مورد هجوم واقع نشود و این ارزش توسعه در صورت وقوع تهاجم اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی توسط خود مردم از آنها دفاع شود.

فیروزآبادی در خصوص رویکردهای مطرح به امنیت پایدار در جهان، گفت: برحسب ارزش‌ها، مکاتب سیاسی و سلیقه‌ حاکمان به تمام یا بخشی از آنها تاکید می‌شود. رویکرد روندنگر که به جای مقابله با تهدیدات بدنبال شناسایی و چاره اندیشی برای روندهای منتهی به ناامنی است. دیگری رویکرد همگان شمولی یعنی امنیت پایدار چشم اندازی مشترک برای همه دارد. تنها زمانی که همه اعضای جامعه جهانی با یکدیگر برای مقابله با چالش‌های امنیتی همکاری نمایند امنیت مشترک و پایدار قابل حصول خواهد بود.

وی تاکید کرد: رویکردهای بعدی رویکرد ثبات و استمرار، رویکرد ویژگی‌ها و تمایزات (وفاق و تحمل)، رویکرد روش محور (رویکرد دفاع همه جانبه) و رویکرد عزت فرد وجامعه است.

فیروزآبادی تصریح کرد: رویکرد عزت فرد وجامعه مبتنی بر ایمان و تقوی و پرهیز از ظلم به نفس، ظلم به فرد و ظلم به جامعه و مقابله با استکبار و حمایت از مردم مظلوم و مستضعف در جهان و ریشه کن کردن فتنه در عالم زیر علم امامت و ولایت الهی و زمینه سازی برای ظهور منجی عدالت گسترش الهی بشریت است. در این رویکرد هر راهکاری که کوچکترین انحرافی از اسلام ناب قرآن حکیم مبین داشته مورد قبول رهبری، نخبگان و مردم قرار نمی‌گیرند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه ریشه امنیت در لغت از امن است، گفت: امنیت دارای ابعاد عینی و ذهنی و روانی است. نقطه مقابل، ترس، رعب، نگرانی و ناآرامی است. امنیت هم شامل اطمینان و آرامش فیزیکی و هم آرامش روحی و روانی است. با توجه به این دو بعد امنیت عبارت است از حفاظت در برابر خطر (امنیت عینی) احساس ایمنی (امنیت ذهنی) و رهایی از تردید (امنیت روانی) است.

وی افزود: امنیت پایدار در دو بعد نرم و سخت بایستی مورد مطالعه قرار گیرد که در عرصه نرم عناصری چون اصل ولایت فقیه،‌اسلامیت نظام، مردم سالاری دینی، هویت دینی، صلح و آزادی، استقلال و قانونگرایی و حرکت بر اساس احکام اسلامی و توجه به محرومین و مستضعفین است.

فیروزآبادی تصریح کرد: در عرصه سخت و نیمه سخت بسیج و نیروهای مسلح و دفاع و بازدارندگی نظامی متغیرهای موثر بر بحث ما یعنی امنیت پایدار به بعضی از حوزه‌های پایدار سازیی امور در کشور ازقبیل توسعه عدالت و اخلاق عمومی، حمایت از آزادی، مشارکت و انتخاب در امور سیاسی و اجتماعی، تامین آسایش عمومی و رفاه ارتباط دارد و در بعد سخت به پیگیری سیاست نه شرقی نه غربی، و طرد دخالت در امور داخلی کشور و نفی ظلم و ظلم پذیری باید پرداخت.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در خصوص تعریف امنیت پایدار ملی اظهار داشت: امنیت پایدار ملی در شرایط و فضایی تحقق می‌یابد که یک ملت در آن شرایط می‌تواند ارزش‌های حیاتی خود را به صورت مداوم حفظ کرده و اهداف ملی خود در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در افق اینده قابل تحقق ببینند. بنابراین عمده‌ترین وظایف حکومت اسلامی در این راستا عبارتند از، تامین امنیت و برقراری نظم و آرامش در مسیر رشد و توسعه جامعه، پایدار سازی احساس امنیت و کارکردهای آن.

وی ادامه داد: در مقابل جامعه اسلامی نیز وظیفه دارد تا توسعه ولایت و عملکرد ایمانی و شرایط آن را فراهم آورد و با رد هرگونه بی‌نظمی در امور جامعه و دولت، فریضه حیات بخش امنیت در جامعه اسلامی را به مورد اجرا گذارد.

فیروزآبادی تاکید کرد: سه عامل می‌تواند در حکم شاخص‌های امنیت پایدار در شناخت اندیشه امام بزرگوار راحل به کار رود، تلاش برای افزایش مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی ایران، دوم رفع اختلاف و تفرقه، در این رابطه میان نخبگان و مردم و در نهایت توسعه احساس امنیت از هر جهت اجتماعی، اقتصادی، قضایی و فرهنگی و روانی، امنیت و کارآمد سازی دولت در خدمت مردم است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: سیاه نمایی، تنش، اغتشاش، مرعوب بودن از غرب، آمریکا و اسرائیل از طریق برخی نخبگان یا رسانه‌های وابسته به بیگانگان که در میان مردم پخش شود، احساس آرامش را از مردم می‌گیرد و این یک جرم است.

وی افزود: سازوکارهای مرسوم امنیتی به دلیل اینکه ریشه در غرب دارد به صورت کامل مورد تائید ما نیست.

فیروزآبادی با اشاره به استنتاج فقهی از سنت پیامبر و اهل بیت، گفت: حفظ سرزمین‌های اسلامی بازدارندگی، دفاع و جهاد، ‌شهادت در برابر دشمن متجاوز، حرکت برای ایجاد امت واحده جهانی، زمینه سازی ظهور و دفاع از سایر مسلمانان و مستضعفین از جمله این موارد است. حاکم و مدیر مسلمان نباید هیچ روزنه‌ای باز کند که در آن دشمن برای مسلمین تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یونسکو تصویب کرده بود که شهر نجف در عراق مرکز فرهنگی جهان شود ولی علمای نجف این موضوع را رد کردند چون این موضوع هیچ ربطی به یونسکو ندارد.

فیروزآبادی با اشاره به محورهای امنیت پایدار در مکتب امام (ره) گفت: بسیاری از سیاست‌های خارجی که ما دنبال می‌کنیم و برخی به آن معترض هستند‌ بنابر گفته امام خمینی (ره) تکلیف واجب ما است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: قوانینی که در مجلس می‌گذرد امنیت را تعیین و تامین می‌کند و اگر قوانین درست نباشد امنیت دچار اخلال می‌شود.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: مدیر امنیتی ما بایستی هر دو بعد پایدارسازی امنیت و عوامل ناپایدار سازی امنیت را مورد توجه قرار دهد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: میراث گران سنگ اندیشه‌های تابناک امام راحل عظیم‌الشان و گنجینه ارزشمند دیدگاه‌های امام خامنه‌‌ای عزیز در تعریف و بازشناخت فرهنگ اصیل اسلامی طرح نو در انداخته و در حوزه اندیشه سیاسی و مفاهیمی چون امنیت ساختار، نظریه پردازی و تحلیل و تبیین را بر اساس آموزه‌های دینی و فرهنگ اصیل اسلامی بنا نهاده‌اند.

وی ادامه داد: برجسته‌ترین وجوه و ابعادی که برای امنیت پایدار در منظر مکتب امنیتی امام خمینی (ره) متصور بود از متن راهبردها و فرمایش‌های امام و رهبری استخراج شد که چکیده نهایی آن عبارتند از:

- بهره‌مندی هر فرد در جامعه اسلامی از آزادی‌های قانونی و مشروع برای رشد و تعالی مادی و معنوی بدون هیچ گونه مانع و تهدید و متناسب با کرامت انسانی

- آرامش و سلامت جامعه و رشد حس تعاون و همیاری و دوری از ناهنجاری‌های اخلاقی با توجه به رعایت قانون.

- تمهید عدالت اجتماعی با فراهم سازی زمینه‌های درآمد مناسب در اقشار میانی و پایین جامعه با هدف تسهیل در سلامت سازی اجتماعی و توسعه توانمندی‌های مشارکتی

- تعامل احزاب و جناح‌های دلسوز انقلاب و وفاق و همدلی کارگزاران نظام، آرامش در محیط‌های علمی ، سیاسی و رسانه‌ای، و بسط فضای سالم و مناسب برای نقد منصفانه عملکردها

- ساماندهی و تقویت نیروهای مسلح با دفع تحرکات نظامی دشمنان و نبردهای ناهمگون، خودکفایی تسلیحاتی برای بازدارندگی تهدیدات به همراه اقتدار و اشراف بر روند شکل‌گیری طرح‌های دشمنان و عوامل داخلی و منطقه‌ای آنان در توطئه‌های فرهنگی و سیاسی و نظامی

- حضور همگانی مردم در عرصه‌های گوناگون سیاست و حمایت همه جانبه از نظام اسلامی

- حفظ حقوق وحرمت شهروندی و اجرای یکسان قانون برای همه متخلفان، احقاق حقوق ستمدیدگان ومظلومان، ضابطه مندی و قاطعیت در مسیر مراحل قضایی پرونده‌های مفسدان سیاسی و اقتصادی

- پویاسازی و گسترش ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس به همراه رشد اخلاق دینی، ارتقا فرهنگ عمومی و اسلامی، فراهم سازی بسترهای مناسب تولید علم و فناوری با تقویت جنبش نرم‌افزاری

- استحکام پایه‌های معرفت دینی و ایمن سازی اخلاقی و روحی نسل جدید در برابر تهاجمات و شبیخون فرهنگی دشمنان

- تعامل سالم وسازنده با همسایگان، احترام متقابل و تفاهم بر محور مشترکات سیاسی، دینی و جغرافیایی در جهان اسلام، دیپلماسی فعال و تاثیرگذار در عرصه امنیت بین‌الملل

- فراهم سازی شرایط و زمینه‌های برابری برای ارتقا و پیشرفت همه افراد جامعه و برخورداری یکسان از آنها از فرصت‌های اجتماعی

آنروز .. تازه فهمیدم .. 

 در چه بلندایی آشیانه داشتم...  وقتی از چشمهایت افتادم...

چهارشنبه 10 خرداد 1391  8:20 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها