0

لـبـاس کـار ۷ حـرف دارد

 
qodrat
qodrat
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 12046
محل سکونت : تهران

لـبـاس کـار ۷ حـرف دارد

 

اگر کارمند یا شاغل تمام وقت باشید، شاید مجبور شوید که بیشتر ساعت های روزتان را در لباس کار بگذرانید...

به همین دلیل هم بهداشت و نظافت این لباس ها اهمیت زیادی دارد و اگر این ۷ نکته ظریف را درباره آنها به خاطر بسپارید، خیالتان تا حدی می تواند از بابت بیمار نشدن به دلیل پوشیدن لباس های کار راحت باشد.

 

 

● حرف اول: روشن بپوشید

بهتر است لباس کار تمام افراد در تمام مشاغل به رنگ های روشن باشد تا بتوانند کوچک ترین آلودگی سطح لباس را به سرعت تشخیص دهند و آن را از هرگونه کثیفی پاک کنند.

 

 

● حرف دوم: عفونت را به خانه نبرید

در برخی از مشاغل مانند پزشکی که تماس با افراد متعدد در طول روز وجود دارد، اهمیت رعایت بهداشت لباس کار بیشتر است. اگر بهداشت لباس کار پزشکان و افرادی که در مراکز درمانی مشغول به کار هستند، به خوبی رعایت نشود، ممکن است آلودگی ها و عوامل عفونی را از طریق لباس آلوده به منزل ببرند و زمینه ابتلای افراد خانواده به انواع بیماری های عفونی فراهم شود.

 

 

● حرف سوم: به محض ورود، خارج شان کنید

لباس های کار به دلیل تماس مستقیم با اشیای مختلفی مانند میز، صندلی، دیوار و... بسیار آلوده تر از لباس های دیگر است، بنابراین بهتر است حتما به محض ورود به منزل آنها را از تن خارج و جدا از لباس های منزلتان قرار دهید.

 

 

● حرف چهارم: در جای مخصوص آویزان کنید

هرگز لباس کار خود را روی تخت نیندازید. آنها را کنار حوله یا سایر لباس های تمیز چوب لباسی آویزان نکنید و داخل کمد نگذارید. بهتر است یک چوب لباسی مجزا در قسمتی از اتاق نصب کنید و آن را به آویزان کردن لباس های کارتان اختصاص دهید.

 

 

● حرف پنجم: خوب خشک کنید

حتما هر ۲ تا ۳ روز یکبار لباس های کار خود را با مواد شوینده بشویید و آنها را پس از آبکشی خوب، برای خشک شدن در فضای آزاد پهن کنید. گاهی افراد از شستن زود به زود لباس های کار تیره رنگ به دلیل پنهان بودن آلودگی شان خودداری می کنند که این کار می تواند به دنبال تعریق بدن و آلوده شدن لباس های کارزمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری های مختلف در آنها شود.

 

 

● حرف ششم: وسواسی باشید

گروهی از افراد در برخی از مشاغل دیگر هم باید توجه ویژه ای به سلامت خود و بهداشت لباس کار و بهداشت شخصی شان داشته باشند؛ مثلا تعمیرکارانی که لباس آنها مدام روغنی و کثیف می شود، ممکن است در قسمت هایی از پوست بدنشان که با این لباس ها در تماس است، دچار ضایعه های پوستی مانند آکنه های مقاوم به درمان شوند. به همین دلیل به این گروه از افراد هم توصیه می شود خیلی بیشتر از دیگران و با وسواس بیشتری به نظافت و بهداشت لباس کار و پوست خود اهمیت دهند و یک روز در میان لباس هایشان را بشویند و آنها را از هرگونه آلودگی پاک کنند تا دچار مشکلات پوستی و سایر بیماری ها نشوند.

 

 

● حرف هفتم: با آب داغ بشویید

برخی افراد مانند پرستاران، پزشکان یا جراحان مجبورند لباس های فرم و روپوش های خاصی در محل کار خود بپوشند. این گروه از افراد هم باید اهمیت زیادی به رعایت بهداشت لباس های کار خود بدهند و آنها را هر ۲ تا ۳ روز یکبار برای شستشوی کامل و با حرارت بالا با خود به منزل ببرند. لباس این افراد برای پاکیزه و استرلیزه شدن باید با آب کاملا داغ شسته شود. در غیر این صورت و با پشت گوش انداختن نظافت این لباس ها، ممکن است سلامت اطرافیان و همکاران آنها به خطر بیفتد.

   
   
 
 
 
      دکتر بهروز باریک بین
متخصص پوست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 
 
      روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )
دوشنبه 8 خرداد 1391  9:07 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها