واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان
عنوان بازي: Xcom
پلتفرم: Xbox360 ،PS3 ،PC
ناشر: 2K Games
سازنده: 2K Marin
سبك: اكشن
تاريخ انتشار: 15 مهر 91
اوايل دهه 90 بود كه استوديوي اسبق ميكروپوز، بازي ايكسكام را عرضه كرد. يك استراتژي نوبتي كه بازيكن را در هيبت تعدادي مبارز آزاديخواه، عليه هجوم بيگانهها قرارميداد. مبارزات در نقشههاي رندوم، با تعدادي نامعلوم از بيگانهها انجام ميشد. سپس بازيكن ميتوانست با جمعآوري غنايم جنگي (تكنولوژي بيگانهها) روي آنها تحقيق كند و سلاحهاي تازهاي بسازد.
اكنون استوديوي 2K Marin كه وظيفه ساخت بايوشاك 2 را عهدهدار بود، پروژه جديد اين سري را به دست گرفته و قصد دارد با حفظ المانهاي اصلي بازيهاي قديمي، روي يك اكشن اول شخص، با داستاني پرمغز تمركز كند و اين عنوان را براي نسل حاضر طراحي كند. هرچند بايوشاك 2 نتوانست از نظر ارزشي با قسمت اول رقابت كند، اما هم تجربيات گذشته و ظاهر ايكسكام و هم اين كه تعداد قابل توجهي از سازندگان را طرفداران وفادار اين سري تشكيل ميدهند، نتيجه خوبي را نويد ميدهد.
نسخه جديد در يك بازسازي خاص از آمريكاي 1950 رخ ميدهد. كاراكتر اصلي بازي، مامور ويژه ويليام كارتر است كه رهبري تشكيلاتي به نام ايكسكام را به عهده دارد. سازماني دولتي و مخفي كه وظيفه دارد با زير نظرگرفتن فعاليتها در داخل خاك كشور، هر گونه تجاوز بيگانگان را تشخيص دهد و بهموقع آن را خنثي كند و از اطلاعات به دست آمده پس از هر عمليات نيز براي ساخت سلاحهاي پيشرفتهتر بهره ميگيرد.
در آخرين نمايشي كه از بازي ديديم، كارتر و همكارش سوار بر اتومبيل به يك پاركينگ هواپيما مراجعه كردند. كارگران به وسيله يك سكو در حال جابهجايي جعبهها بودند. از سكو بالا رفتيم و متوجه شديم اين راه فقط استتاري براي ورودي مركز ايكسكام است؛ جايي كه چند كارمند در هر لحظه گوش به زنگ هر نوع گزارش غيرطبيعي بودند. به محض ورود، دستيار ما آنجلا، با اطلاعات مربوط به تازهترين گزارش به ما نزديك شد و گفت كه زني با مركز تماس گرفته و ادعا كرده «چيزهايي» به وي حمله كردهاند. البته در آن لحظه، اين تنها ماموريت قابل دسترسي نبود.
در حالي كه آنجا مشغول توضيح دادن بود، كاراكتر ما با تمركز به نقشه ديواري آمريكا، شاهد ماموريتهايي با اهداف ديگر بوديم. جداي ماموريتهاي نجات، 2 نوع ماموريت ديگر براي انجام وجود داشت. ماموريتهاي غيرعادي كه در صورت تكميل، منبع انرژي باارزشي به نام الريوم پاداش آنهاست. نوعي ماده معدني خاص كه سلاحهاي ويژه را فعال ميكند و ماموريتهاي ناشناخته كه گونههايي خطرناك و تازه از بيگانهها را براي مبارزه (و مطالعه) معرفي ميكنند.
سازندگان توضيح دادند انتخاب يك ماموريت در هر زمان، ميتواند بقيه را از دسترس خارج كند و اين در حالي است كه انجام هر نوع از ماموريتها ميتواند در روند بازي تاثيرگذار باشد. ماموريت نجات را انتخاب كرديم. سپس به مال، محقق ارشد پايگاه سري زديم. او سخت مشغول اختراع نوعي نارنجك آتشزا بود كه روي نوع خاصي از بيگانهها با نام «بلاب» يا «لكه» اثر ميكرد. چندتايي در جيب گذاشتيم و سر راه به انبار سلاح ايكسكام رفتيم. يك شاتگان معمولي و يك سلاح الكتريكي برداشتيم.
سپس با 2 مامور كنترلشده توسط هوش مصنوعي ديدار كرديم كه قرار بود در انجام ماموريت ما را همراهي كنند. خود را به محل رسانديم. مكاني در حومه شهر؛ زيبا، آفتابي و پر از اتومبيلهاي خوش رنگ و لعاب، اما اثري از هيچ بني بشري نبود. كمكم دلايلي مبني بر حضور بيگانهها در محيط يافتيم. كلاه و دستكش يك پسربچه، يك سگ مرده و اتومبيلي با راننده كشتهشده كه همه آغشته به نوعي لجن سياه بودند.
در نهايت شاهد جاندادن مردي جلوي در خانهاش بوديم. از فرصت استفاده كرديم و با دوربين مخصوص از وي عكسي گرفتيم. سازندگان ميگويند بعدها با بازگرداندن اين عكس به پايگاه ميتوانيد آن را كنكاش كنيد. هنگامي كه به خانه رسيديم، صداي جيغ زني ناتوان را شنيديم. سلاحها را از غلاف درآورده، با لكهها ـ موجودات لجني سياه رنگي كه هنگام حركت رد لجن به جا ميگذاشتند ـ روبهرو شديم. بدون اتلاف وقت تعدادي را سر به نيست كرديم
لكهها هنگام از بين رفتن حبابهايي عجيب توليد ميكنند. با واردآوردن صدمهاي كاري، شاهد تركيدن حبابها، خشكشدن پوست و برخاستن كمي بخار از آنها بوديم. با يك پرتاب دقيق نارنجكهايي كه پيش از اين به دست آورديم، ميتوانستيم هركدام را نابود كنيم.
از سلاح الكتريكي نيز استفاده كرديم كه در يك لحظه با شليك چند رگه الكتريكي به سمت دشمن، فضايي تصادفي را مورد اصابت قرار ميداد. به طبقه دوم رفتيم و شاهد مبارزه خانم با يكي از لكهها بوديم. با چند شليك از شاتگان، موجود كريه را از بين برديم، اما در اين بين يكي از همراهان خود را از دست داديم.
چيزي كه سازندگان ميگويند در بازي برايتان گران تمام ميشود! تنها كار باقيمانده، خارجشدن و در ماشيننشستن بود، اما در مسير بين خانه و اتومبيل، موجود فضايي رعبآوري به نام تايتان جلوي ما ظاهر شد. البته در حين حضور آن، چطور هنوا دگرگون و دچار فعل و انفعالات ميشد.
سياهچالهاي در فضا به وجود آمد و ستوني طلاييرنگ ظاهر شد كه درخشش آن تا حدودي به سپيدي ميزد. همكار ما روي آن سلاح كشيد. حركتي نهچندان هوشمندانه كه باعث تغيير حالت چندضلعي موجود فضايي به شكلهايي دايرهمانند شد. بعد از تغيير ظاهر، تايتان عضو باقيمانده گروه را با چيزي مورد هدف قرار داد كه بعد فهميديم دوده است و تا كمر وي را پوشانده است.
با اين كار، قدرت حركت را از وي سلب كرده و با حمله دوم او را به كلي به بخار تبديل كرد. اين بار به جاي راه رفتن، تا اتومبيل را دويديم. در حالي كه موجود فضايي توفان به راهانداخته بود و براي ما مشكل ايجاد ميكرد. تعداد زيادي از لكهها سرتاسر خيابان را گرفته بود. در حالي كه تايتان براي آخرين و مرگبارترين حمله خود آماده ميشد از صحنه گريختيم.
هر كاراكتر در بازي 2 فضا براي قدرتها و 2 فضا نيز براي تسهيلات دارد. هر كدام از فضاها به چند قسمت تقسيمشده كه احيانا مربوط به ارتقاي آنهاست. در نمايشي ديگر، شاهد دشمني بوديم كه با سنگرگرفتن و استفاده از سپر انرژي، كار را براي ما سخت ميكرد. صفحه تاكتيكي به شما امكان صدور دستورات به همراهان و استفاده از قدرتها را ميدهد.
قدرت اخلال ميتواند يكي از بيگانهها را غيرفعال كند و به شما اجازه حمله از آن سمت را بدهد. ميتوانيد به همراهان دستور دهيد حواس دشمنان را پرت كنند تا شما از سمت مخالف آنها را هدف قرار دهيد. در اين نمايش شاهد سفر كارتر به وسيله پرتالي عجيب، به دنيايي عجيبتر بوديم كه در آن جزايري به صورت شناور در هوا حركت ميكردند. تا اينجا ايكسكام خود را به شكل عنواني با آيندهاي روشن شناسانده است كه قطعا دوستداران كارهاي علمي ـ تخيلي را ارضا خواهد كرد.