واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان
روباتهاي توييتري، ماشينهايي هستند كه بهصورت خودكار به ارسال و ريتوييت نظرات ميپردازند. اين ماشينها بر اساس كلمات كليدي و لينكهاي خاصي كار ميكنند. هر چند روباتها كار خود را بخوبي انجام ميدهند، اما رابطه آنها با ديگران رابطه فردي نيست و هر كسي كه مدت كوتاهي را در توييتر سپري كرده باشد، خوب مي تواند فرق بات را با آدم معمولي تشخيص دهد. اما هماكنون محققان ماشين شخصي و پيچيدهاي طراحي كردهاند كه ميتواند در تعاملات توييتري بخوبي پاسخگو باشد.
اين ماشين كه Social Bot نام دارد، ابزاري است كه نتيجه تلاشهاي انجام شده در پروژه اكولوژي وب است. اين پروژه را گروهي راهاندازي كردهاند كه بهدنبال روشهاي نوين بازاريابي در شبكههاي اجتماعي بوده اند.
در تصوير زير ميتوانيد ارتباط انسانها در توييتر را به شكل كلي مشاهده كنيد، انسانها به رنگ آبي و باتها به رنگ سبز نمايش داده شدهاند.
تيم هوانگ، يكي از اين محققان به Technology Review گفت: «بسياري از مردم امروزه افرادي را استخدام ميكنند كه بتوانند بخوبي با جوامع مجازي قاطي شوند.»
محققان اين گروه بهعنوان آزمايش مسابقهاي بر پا كردهاند كه چه كسي ميتواند بيشترين پاسخها را در توييتر به دست بياورد. غافلگيركننده نبود كه چندتايي خبره فناوري، فورا چند بات راهاندازي كردند كه اين كار را برايشان انجام دهد.
اين باتهاي اجتماعي كه در عمل خوب نتيجه دادهاند را تيم هوانگ و دو نفر ديگر به سازماني بهنام پاسيفيك سوشال بردند تا بيشتر و بيشتر آن را گسترش دهند. نتيجه آن شد كه روباتهاي جديد مي توانند حتي روي رابطه انسان با انسان نيز تاثير بگذارند.
اين گروه امور 2700كاربر توييتر و 9 روبات سوشال را تحت بررسي قرار داد. روباتها ميتوانستند با نشر مجدد پيغامها و ذكر اسامي افراد مختلف، رابطههاي انساني را بيشتر و بيشتر كنند. در مقايسه با يك فرد عادي، اين روباتها 43درصد Followerهاي بيشتري داشتند.
اين باتهاي اجتماعي براي مشاغل بسيار مفيد هستند و اگر شركتي بودجه استخدام يك خبره شبكه اجتماعي را ندارد، ميتواند با توييت و ريتوييت اخبار مرتبط با صنعت به تعداد Followerهاي آن شركت بيفزايد.