پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
6 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1382; 2(5):103-122. |
|
حرفه گرايي جديد و مبناي معرفت شناختي آن |
|
مرجاني بهناز,زيباكلام فاطمه |
|
|
حرفهگرايي جديد که در سالهاي اخير به تدريج و در مراحل و ابعاد مختلف شکل گرفته است، در واقع تلاشي به منظور غلبه بر مشکلات و نارساييهاي "حرفهگرايي سنتي" محسوب ميشود، مشکلات و نارساييهايي که ناشي از مهارتگرايي صرف، تفکيک انديشه از عمل، و نيز جدايي آموزش نظري از آموزش حرفهاي است. در حرفهگرايي جديد، تلفيق آموزش نظري و عملي، ارتباط بيشتر اهداف آموزش مدرسهاي با اهداف حرفهاي مراکز اقتصادي و نيز ارتباط آموزش متوسطه با آموزشهاي عالي مورد توجه قرار گرفته است. حرفهگرايي جديد که ابتدا در ايالات متحده شکل گرفت، به تدريج مورد توجه ديگر کشورهاي جهان واقع شده، و تا امروز گامهايي به منظور اجراي آن برداشته شده است.
مبناي تاريخي و فلسفي حرفهگرايي جديد به کلگرايي معرفتشناسي عملگرا و يگانگي ديدگاه هاي ارائه شده توسط بنيانگزاران جامعه گرايي، بازميگردد. در واقع رويکرد کل گرايانه حاکم بر اين نوع حرفهگرايي، موجب توجه به آموزش علمي و عملي و برنامههاي درسي تلفيقي شده است. در اين مقاله ضمن اشاره به زمينه و مراحل شکلگيري حرفهگرايي جديد در ايالات متحده و ديگر کشورهاي جهان، مباني معرفتشناختي آن مورد بررسي قرار گرفته است.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:54 AM
تشکرات از این پست