0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 6 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1382; 2(5):103-122.
 
حرفه ‌گرايي جديد و مبناي معرفت‌ شناختي آن
 
مرجاني بهناز,زيباكلام فاطمه
 
 
 

حرفه‌گرايي جديد که در سال‌هاي اخير به تدريج و در مراحل و ابعاد مختلف شکل گرفته است، در واقع تلاشي به منظور غلبه بر مشکلات و نارسايي‌هاي "حرفه‌گرايي سنتي" محسوب مي‌شود، مشکلات و نارسايي‌هايي که ناشي از مهارت‌گرايي صرف، تفکيک انديشه از عمل، و نيز جدايي آموزش نظري از آموزش حرفه‌اي است. در حرفه‌گرايي جديد، تلفيق آموزش نظري و عملي، ارتباط بيشتر اهداف آموزش مدرسه‌اي با اهداف حرفه‌اي مراکز اقتصادي و نيز ارتباط آموزش متوسطه با آموزش‌هاي عالي مورد توجه قرار گرفته است. حرفه‌گرايي جديد که ابتدا در ايالات متحده شکل گرفت، به تدريج مورد توجه ديگر کشورهاي جهان واقع شده، و تا امروز گام‌هايي به منظور اجراي آن برداشته شده است.
مبناي تاريخي و فلسفي حرفه‌گرايي جديد به کل‌گرايي معرفت‌شناسي عمل‌گرا و يگانگي ديدگاه هاي ارائه شده توسط بنيان‌گزاران جامعه گرايي، بازمي‌گردد. در واقع رويکرد کل گرايانه حاکم بر اين نوع حرفه‌‌گرايي، موجب توجه به آموزش علمي و عملي و برنامه‌هاي درسي تلفيقي شده است. در اين مقاله ضمن اشاره به زمينه و مراحل شکل‌گيري حرفه‌گرايي جديد در ايالات متحده و ديگر کشورهاي جهان، مباني معرفت‌شناختي آن مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:54 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 5 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1382; 2(5):85-102.
 
بررسي عملكرد آموزشي معلمان راهنما در مدارس ابتدايي و لزوم بازنگري در وظايف و آموزش دوباره آنان
 
اورنگي عبدالمجيد*
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف شناخت عملكرد راهنمايان تعليماتي در زمينه‌هاي آموزشي (در مراحل مختلف قبل از تدريس، ضمن تدريس، و بعد از تدريس)، مديريتي (در مقوله روابط انساني، ارزشيابي از كار معلمان و وظايف اداري)، تربيتي، و توانايي‌هاي عملي آنان از نظر معلمان، در قالب يك طرح توصيفي از طريق نمونه‌گيري خوشه‌اي، با استفاده از يك پرسش‌نامه 64 سوالي (تدوين شده به شيوه ليكرت، در يك مقياس پنج درجه‌اي، با تامين حداكثر روايي و پايايي براي آن) بر روي 322 نفر از معلمان دوره ابتدايي شهرستان‌هاي استان تهران به اجرا درآمده است. نتايج به دست آمده از اين پژوهش حاكي از آن است كه از نظر معلمان، راهنمايان تعليماتي در انجام وظايفي كه در زمينه‌هاي آموزشي برعهده دارند، نه تنها موفق نبوده، بلكه بعضا عملکرد منفي دارند. بر اساس نتايج حاصل از اين پژوهش، با استفاده از بررسي‌هاي ديگري که در مورد عملکرد معلمان راهنما صورت گرفته، و نيز با توجه به تجارب شخصي محقق در فعاليت‌هاي حوزه مورد بحث، دو پيشنهاد اساسي همراه با توضيحات تفصيلي در هر مورد به منظور بهبود عملکرد راهنمايان تعليماتي ارايه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:54 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها