رییس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: مصحف فاطمه(س) وجود عینی دارد و سمبلیک و رمزی نیست. اندازه آن 3 برابر قرآن است و اکنون نزد امام زمان (عج) نگهداری میشود.
به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت ام ابیها انسیه حورا حضرت زهرا سلامالله علیها گفتوگوی کوتاهی با حجتالاسلام «محمدجواد رودگر» رییس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی و مدیر گروه عرفان دانشنامه قرآنشناسی انجام دادیم که متن آن در پی میآید.
* «مصحف حضرت زهرا» چیست و آیا وجود خارجی دارد یا اینکه دارای معنا و ماهیتی مجازی است؟
ـ مصحف فاطمه(س) وجود عینی دارد و سمبلیک و رمزی نیست. در روایتی آمده که پس از رحلت پیامبر(ص) جبرئیل به حضرت زهرا نازل میشد و علوم مختلف را به ایشان القا و وحی میکرد. البته این وحی با وحی تشریعی و پیامبرانه تفاوت دارد و وحی تعریفی و استعدادی است. این مجموعه وحی را علی(ع) مینوشت که آن نوشتهها مصحف فاطمه(س) نامگذاری شد. در صفحه 88 جلد اول اصول کافی و صفحه 150 بصائر الدرجات به این موضوع اشاره شده است. به فرموده امام صادق(ع) در در صفحه 239 جلد 1 اصول کافی، اندازه این کتاب 3 برابر قرآن است و اکنون نزد امام زمان (عج) نگهداری میشود. البته امام صادق(ع) قسم یاد میکند که یک حرف از قرآن در آن موجود نیست. مراد از حرف در اینجا معارف قرآن نیست بلکه آیات قرآن است.
* آیا امامان معصوم از جمله امام عصر(عج) از این مصحف برای رتق و فتق امور بهره بردهاند؟ اصولاً امام معصوم مجاز است از علم غیبی برای اداره جامعه استفاده کند؟
ـ استفاده از مصحف به هیچ وجه با علم و عصمت امام منافات ندارد چرا که یک سلسله حقایق و معارف آسمانی و غیبی است که از امامی به امام دیگر منتقل شده و چنین نیست که امامان بر اساس اخبار غیبی بر جامعه حکومت کرده باشند. اما درباره اینکه آیا وجود مقدس امام زمان از این مصحف بهره میبرد، به نظر میرسد که باید چنین باشد! زیرا امام زمان(عج) آخرین نقطه اتکای همه رسالتها و نبوتهاست و باید از آن دانش نیز در تدبیر جامعه استفاده کند.
منبع : (( رجانیوز))