«سميناري براي مطبوعات» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدمهدي انصاري است كه در آن ميخوانيد:
چهارمين سمينار بررسي مسائل مطبوعات ايران در حالي پس از هشت سال در روزهاي 2 و 3 خرداد برگزار ميشود كه عمر مطبوعات ايران به تدريج به 180 سال نزديك ميشود. سه سمينار قبلي به ترتيب در سالهاي 1369، 1377 و 1383 برگزار شدهاند كه هر كدام در مقطع خود توانستهاند سرآغاز ديالوگي قوي و توليد ادبياتي متقن براي حوزه مطبوعات و توسعه فعاليتهاي خبري و رسانهاي در كشور باشند و تدوين و يا روزآمدسازي مباحث مهمي چون قانون مطبوعات، هويت و ماهيت كار رسانهاي در جمهوري اسلامي،اجراي حقوق صنفي رسانهنگاران و بيمه خبرنگاران و ساير مسائل صنفي و ... از جمله دستاوردهاي سه سمينار گذشته بوده است. به گونهاي كه ميتوان گفت هرگاه اين سمينار برگزار شده يك برش جديد در گفتمان رسانهاي و فعاليتهاي مطبوعاتي ايجاد شده و انتظار نيز اين است كه پس از برگزاري سمينار چهارم، شاهد تعالي و توسعه كيفي مطبوعات و رعايت اصول حرفهاي و موازين اخلاقي از سوي فعالان رسانهاي باشيم.
هماكنون پس از گذشت هشت سال مجموعهاي از ضرورتها و الزامات در خصوص فضاي رسانهاي كشور و موضوعات تازه در باب حقوق و تكاليف رسانهنگاران وجود دارند كه ما را وا ميدارند تا چهارمين سمينار را با رويكردها و دقت نظرهاي جديدي برگزار كنيم، يكي از اين ضرورتها مسائل صنفي اهالي مطبوعات است، قطعا امروز چه از نظر كيفي و چه از لحاظ كمي وضعيت مطبوعات و نشريات و اساسا فضاي اطلاعرساني و خبر تغيير كرده است، همچنين مسائل حقوقي و فني جديد (در توليد، تهيه و انتشار خبر) ظهور يافته و نيز تكنولوژيهاي نوين چاپ و عرضه اخبار وارد كشور شده است و نيز همهگير شدن اينترنت، فعال شدن وب سايتهاي خبري و به تبع آن سهلالوصول شدن و متكثر شدن منابع خبري و ... از جمله مسائلي است كه بايد به آنها توجه ويژهاي داشته باشيم.
اگر تا يك دهه پيش تنها از مطبوعات به عنوان ركن چهارم نظامهاي مردمسالار نام ميبرديم، اكنون بايد از رسانهها به عنوان ركن چهارم مردمسالاري ياد كنيم. رسانههايي كه قرار است رسالت آگاهي بخشي و صيانت از منافع ملي را آن هم در چارچوب يك نظام سياسي مبتني بر آموزههاي اسلام دنبال كنند. به هر روي برگزاري چهارمين سمينار كه تلاش شده تنها صبغه علمي و دانشگاهي داشته باشد ميتواند نقطه عطفي در گفتمان رسانهاي كشور باشد.
چهار دانشگاه تهران، علامه طباطبايي (ره)، امام صادق (ع) و آزاد اسلامي به عنوان پشتوانه آكادميك اين سمينار در تلاشند تا با يك نگاه جامع و علمي به طراحي چشماندازي دقيق براي مسير آينده مطبوعات و رسانههاي كشور بپردازند،به نوعي كه هم حقوق رسانهنگاران و هم تكاليف ايشان لحاظ گردد. موضوعاتي چون توسعه كيفي و اخلاق رسانهاي نيز شعارهاي اين اقدام رسانهاي و فرهنگي هستند. امروزه در فرايند توليد پيام و يا توليد اخبار، دايره رسانهنگاران بسيار گسترده است. تمام كساني كه در حوزه كار رسانه فعاليت ميكنند اعم از خبرنگار،عكاس، گرافيست، كاريكاتوريست، گزارشگر،نويسنده و مترجم و همه و همه در قبال محتوايي كه توليد ميكنند مسئول هستند.
بر اين مبنا، سمينار چهارم بررسي مسائل مطبوعات ايران كه البته در حوزه فعاليت خبرگزاري ها و وبسايتهاي خبري نيز ورود پيدا ميكند، قرار است با يك نگاه علمي،آسيبشناسانه و طبيبانه مسائل، نقاط ضعف و چالشهاي اين عرصه مهم را باز شناسد تا چشماندازي روشن براي گفتمان رسانهاي كشور ترسيم گردد. گفتماني كه مهمترين شاخصهاي آن عبارتند از: اخلاق، منطق، عدالت و انصاف، آگاهيبخشي،منافع ملي، مصالح جامعه، بصيرت و حق و حقيقت. سمينار چهارم علاوه بر اينها با نگاهي فراگير ميخواهد نظام جامع رسانهاي را بازتعريف و تدوين نهايي كند تا از قبل آن تمام مسائل هويتي، حقوقي، فني، صنفي،اقتصادي، مسئوليتها و تكاليف، حمايتهاي دولتي و ... روشن و روزآمد گردد و نشريات و روزنامهها و منابع خبر رساني در جمهوري اسلامي،به عنوان يك مدل الگو در سطح جهان شناخته شود.
اين مهم جز با همانديشي و همكاري تنگاتنگ مديران و سردبيران روزنامهها و خبرگزاريها و اساتيد حوزه روزنامهنگاري و ارتباطات محقق نميشود و دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها و به طور كلي معاون امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ماهها پيش براي اين اقدام مهم فرهنگي دست نياز به سوي اهالي رسانه و پيام دراز كرده است. باشد كه همه به ميدان بيايند.