تلفيق سينما با راديو شايد جالبترين عنواني باشد كه ميتوان به آپارات داد. سري به استوديوي پخش اين برنامه زديم و با عوامل آن گفتوگويي ترتيب داديم كه پيشروي شماست.
عزت الوندي، سردبير برنامه ميگويد: اين برنامه يك برنامه سينمايي است كه اتفاقات مربوط به سينماي ايران و اتفاقات سينما در جهان را بازتاب ميدهد و هر هفته براساس موضوع برنامه از مهمانان خاصي دعوت ميكنيم و در حين برنامه نيز از مخاطبان نظرسنجي ميشود.
او درباره بخشهاي برنامه چنين ميافزايد: علاوه بر بخشهاي خبري و گزارشي، آيتمهايي درباره مشاغل سينمايي، تاريخ سينما، گفتوگو با هنرمندان، گفتوگوهاي تلفني درخصوص موسيقي فيلم و... داريم.
موضوعاتي مانند طنز در سينماي ايران، سينماي اقتباسي، جشنواره فيلم فجر، سينماي قصهگو و سينماي انيميشن نيز در برنامه مطرح ميشود.
به طور كلي در آپارات به موضوعاتي پرداخته ميشود كه هم براي سينماگران جذاب است و هم براي علاقهمندان به سينما.
الوندي ميگويد: در برنامه يك كارشناس ثابت هم داريم كه در زمينه تحليل فيلمها صحبت ميكند. جليل الوندي كه از منتقدان سينماست، اجراي اين بخش را به عهده دارد.
او ميافزايد: در برنامه، بخشهاي خبري هم وجود دارد كه در آن مثلا به نرخ بليت سينما و موضوعاتي از اين قبيل اشاره ميشود.
او تصريح ميكند: اين برنامه سالهاست پخش ميشود كه نشاندهنده استقبال مخاطبان از آن است. گرچه من بتازگي سردبيري و نويسندگي اين برنامه را به عهده گرفتهام، اما خوشبختانه بازخورد خوبي تاكنون ديدهام.
او در ارتباط با هدف از ساخت برنامه ميگويد: قاعدتا يكي از اهداف برنامههاي سينمايي، بالندگي سينماي ملي و آسيبشناسي تهديداتي در زمينه سينماست.
درواقع اين برنامه فرصتي است براي هنرمندان و مسوولان سينمايي كشور تا از آسيبهاي سينما صحبت و راههاي پيشگيري يا درمان را براي آن ارائه كنند.
او در زمينه ميزان توفيق برنامهاش ميگويد: من بررسيهاي آنچنان دقيقي در اين زمينه نكردهام، اما طبق آنچه ميتوان به آن استناد كرد ارتباط با شنوندگان مهمترين مشخصهاي است كه براي ما تعيين ميكند آيا در زمينه ساخت اين برنامه موفق بودهايم يا خير. خوشبختانه ارتباط ما با مخاطبانمان به ثانيه است يعني به محض اين كه كلامي در برنامه گفته ميشود خيل عظيم تماسها و پيامكها را داريم.
ما شنوندگان بسيار فهيمي داريم كه به نظرسنجيهاي ما پاسخهاي عالمانه ميدهند.
سعي بر جريانسازي و اطلاعرساني است
عليرضا محمدنيا، تهيهكننده برنامه ميگويد: آپارات تنها برنامه سينمايي شبكه جوان است و به طور كلي رويكردي سينمايي دارد و با توجه به اتفاقات روز پيش ميرود، مثلا گاهي پخش برنامه مصادف ميشود با جشنواره فيلم 100 ثانيه يا جشنواره فيلم فجر كه در اين گونه مواقع علاوه بر پوشش كامل آن جشنواره در برنامه، از كارشناسان متفاوتي نيز براي تحليل اتفاقات روز استفاده ميشود؛ به طور مثال شروع برنامهها تقريبا با جشنواره فيلم فجر مصادف شد كه چند هفته به اين موضوع پرداختيم. بخشهاي متنوعي در برنامه وجود دارد كه اگر فرصت شود در خلال برنامه از آنها استفاده ميشود.
وي ميافزايد، رويكرد ما گفتوگو با تهيهكنندگان و كارگردانان سينماست و سعي ميكنيم در زمينه بحثهاي بازيگري كمتر وارد شويم، اما اگر نياز باشد به فراخور بحث ممكن است با بازيگر خاصي هم گفتوگو داشته باشيم، اما به طور كلي رويكرد ما صحبت با بازيگران نيست.
او جريانسازي را ازجمله اهداف ساخت اين برنامه عنوان ميكند و ميگويد: سعي ما بر اين است كه جريانساز باشيم و بتوانيم رويدادهاي اين حوزه از هنر را بررسي و در اين زمينه اطلاعرساني كنيم. در واقع ميكوشيم اين پرداختها نتيجهبخش باشد.
ازجمله بخشهايي كه در اين برنامه وجود دارد موسيقي فيلمهاي سينما و تلويزيون است كه بيشتر ترانههاي تيتراژ را پخش ميكنيم.
او ادامه ميدهد: در آپارات به تاريخچه سينما هم پرداخته ميشود. تاكنون سعي كردهايم به فراخور، از انيميشن هم بگوييم و تصميم داريم در برنامههاي آينده به دوبله و هنر دوبلاژ هم اشاره كنيم و با هنرمندان اين حوزه نيز صحبت خواهيم كرد.
او تاكيد ميكند اين برنامه نقد فيلم نيست و ادامه ميدهد: قرار نيست ما در آپارات نقد فيلم داشته باشيم، بلكه همان طور كه گفتم ميخواهيم جريانساز باشيم. ما به معضلات سينما ميپردازيم و اخبار سينما را پوشش ميدهيم.
براي ما مهم اين است كه تهيهكنندگان و كارگردانان سينما با چه معضلي روبهرو هستند. در واقع آپارات به خود سينما ميپردازد تا بخشهاي كوچكتر آن كه ديالوگ و... است.
او در ارتباط با آيتم موسيقي در برنامه ميگويد: در اين بخش به آهنگسازان سينما، هم ايراني و هم خارجي توجه ميشود. رويكرد ما در اين آيتم اطلاعرساني در حوزه موسيقي است و قصد نداريم موسيقي را معرفي كنيم. در واقع همان طور كه قبلا هم گفتم اين برنامه تخصصي سينماست.
حتي در برنامه ما معرفي فيلم هم نداريم و اگر از فيلم خاصي نام ببريم اطلاعاتي درباره زمان اكران، مشكلات كارگردان در ساخته آن و... ارائه ميدهيم.
او درباره انتخاب مجري برنامه ميگويد: در برنامه كنار گوينده، مجري ـ كارشناسي هم داريم. خوشبختانه آقاي قريبپناه، گوينده برنامه اطلاعات سينمايي خوبي دارد و جليل اكبري هم در كنار او بحثهاي كارشناسي را ادامه ميدهد. به فراخور موضوع مورد بحث نيز دو سه مهمان هم در برنامه شركت ميكنند.
كشف استعداد مخاطبان
يدالله گودرزي، مدير گروه فرهنگ و جوان شبكه راديويي جوان درباره آپارات ميگويد: رويكرد گروه جوان و فرهنگ به گونهاي است كه سعي ميكنيم برنامههاي جوانپسند و متناسب با تعريف گروه تدارك ببينيم.
سينما از جمله موضوعاتي است كه هم مخاطبان تخصصي دارد، هم افرادي به اين حوزه علاقهمندند كه متخصص نيستند.
گروه برنامهساز تلاش ميكند برنامهاي روي آنتن ببرد كه پاسخگوي هر دو قشر از مخاطبان باشد.
گودرزي كه دانشآموخته ادبيات است.
در ادامه بيان ميكند: من از دنياي روزنامهنگاري وارد راديو شدم و به علت عشق و علاقه فراواني كه به اين حوزه داشتم فعاليت خود را در اين زمينه ادامه دادم. در راديو مسائل مالي نقش كمرنگي دارد، ولي فضاي بسيار صميمياش باعث ماندگاري ميشود.
او تلاش، مطالعه و پشتكار را از عوامل توفيق جوانان عنوان ميكند و ميافزايد: علاوه بر اينها اخلاق نيز نقشي بسيار پررنگ در اين زمينه دارد.
گودرزي معتقد است: جوانان ايراني بسيار مستعد و خلاق هستند و اگر انگيزه كار داشته باشند قلههاي موفقيت را براحتي فتح ميكنند.
او ميافزايد: سال گذشته جشنوارهاي با عنوان جشنواره جوان و راديو با عنوان جوانه برگزار شد كه به برنامهسازان آماتور مربوط ميشد. در آن جشنواره شنوندگان براي ما برنامهسازي كردند و يكي از مهمترين دستاوردهايي كه براي ما داشت كشف استعدادهاي برتر در حوزه راديو بود و اين كه ما متوجه شديم مخاطبانمان از سطح آگاهي و دانش بالايي برخوردارند. در واقع باعث بالا رفتن سطح برنامهسازي نيز شد.
او ادامه ميدهد: در همين خصوص برنامههاي تخصصي نيز با رويكرد خاصتري مورد توجه قرار گرفتند. به هر شكل، تلاش ما بالا بردن سطح كيفي برنامهها و جلب رضايت شنوندگان اين شبكه راديويي است.