رضا عامری مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در سومین روز از هفته آموزش که به عنوان" آموزش، شاگرد پروری " نامگذاری شده است، آخرین وضعیت طرح آمایش ملی آموزش عالی را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه هدف از توسعه نیروی انسانی تربیت نیروهایی است که بتوانند به توسعه مناطق، تولید ثروت و رفاه عمومی کمک کنند، گفت: براساس طرح آمایش ملی آموزش عالی، اولویت وزارت علوم در مناطق محروم این است که رشتههایی را در هر ناحیه طراحی و گسترش دهد تا این رشتهها به توسعه آن استان کمک کنند.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری افزود: براساس این طرح فارغالتحصیلان هر استان بعد از فراغت از تحصیل در همان شهر مشغول به کار میشوند.
وی تصریح کرد: به دلیل گسترش مناطق و استانها لازم بود در ابتدا مزیتهای هر استان مشخص شده و سپس اهداف کلان آموزش عالی مورد مطالعه قرار گیرد و طی 2 سال این فرایند طی شده و هماکنون در حال تدوین گزارشها و استخراج سند آمایش آموزش عالی هستیم.
عامری گفت: آموزش عالی حرکت در جهت اجرای طرح را آغاز کرده است که براین اساس توسعه رشتهها، ایجاد مراکز آموزش عالی و جذب هیئت علمی بررسی آمایشی خواهد شد.
وی افزود: طرح آمایش در درازمدت تاثیرات خود را نشان میدهد و براساس آن نظام آموزش عالی اصلاح خواهد شد و شاهد جهتگیری آموزش عالی در راستای توسعه ملی و اهداف کلان مملکت در همه استانها خواهیم بود.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری با اشاره به آغاز فاز اجرایی طرح پس از تدوین سند آمایش آموزش عالی، خاطر نشان کرد: هماکنون تمهیداتی فراهم کردیم که از سطح استانها به مناطق بیاییم و استانهای دارای مناسبات مشترک با یکدیگر، یک منطقه را تشکیل دهند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن سند مذکور در سال 91 گفت: اواخر اردیبهشتماه این طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشود.