0

شریف‌زاده: هنر «الهی و شیعی» به ارائه زشتی‌ها در صورت‌های زیبا نمی‌پردازد

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

شریف‌زاده: هنر «الهی و شیعی» به ارائه زشتی‌ها در صورت‌های زیبا نمی‌پردازد

نسخه چاپيارسال به دوستان
گزارش فارس از همایش ملی «هنر وتمدن شیعی»/۲
شریف‌زاده: هنر «الهی و شیعی» به ارائه زشتی‌ها در صورت‌های زیبا نمی‌پردازد

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش ملی «هنر و تمدن شیعی» با بیان اینکه هنر الهی و شیعی جمالِ صورت و معنا را می‌طلبد، اظهار داشت: از این رو هنر موعود نمی‌تواند به ارائه زشتی‌ها در شکل‌ها و صورت‌های زیبا بپردازد.

خبرگزاری فارس: شریف‌زاده: هنر «الهی و شیعی» به ارائه زشتی‌ها در صورت‌های زیبا نمی‌پردازد
گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس «سید عبدالمجید شریف‌زاده» دبیر علمی همایش ملی «هنر و تمدن شیعی» در این همایش گفت: «انسان» در مقام جانشین و خلیفه خدا، آن نگار صورت‌گر، آن مبدأ و مقصد «هنر» و «هنرمندی»، به مرتبت آفرینش هنری دست یافته است و این ویژگی خاص مقام و مرتبت انسانی است که اندیشه‌ای «طراح» و دستی «خلاق» در او به ودیعت نهاده شده است.

وی عنوان کرد: این انسان مبدع و هنرمند، همیشه در مقابل خود، وسوسه‌های شیطانی را دارد که او نیز قسم خورده که گناهانشان را در زمین با آرایش و زیبانمایی عرضه کرده و سرنوشت او را تحت تأثیر قرار دهد لذا شیطان با یک مبارزه هنری می‌کوشد تا فرزندان آدم را از مسیر فطرت به انحراف بکشاند.

شریف‌زاده با بیان اینکه هنرمندان محقق در جست‌وجوی کشف مبانی هنر موعود، در همه شئونات هنر از محتوا، درونمایه یا تکنیک، فرم و قالب، بایستی در مراعات و دخالت این اصل همت اساسی خویش را مصروف دارند از این رو عدل در آثار هنری، یعنی محتوا در جای خود و تکنیک در جای خود قرار گیرند نه آنکه محتوا و تکنیک قربانی یکدیگر شوند.

وی تصریح کرد: عدل در هنر یعنی رعایت تکنیک مناسب هر محتوا بنابراین، هنر جاری و ساری در مدینه فاضله، قطعاً نمی‌تواند، مبتنی بر غیر عدالت لحاظ شود، عدل در اثر هنری یعنی به تناسب مخاطب با وی سخن گفتن است.

دبیر علمی همایش ملی «هنر و تمدن شیعی» با بیان اینکه هنر الهی و شیعی جمالِ صورت و معنا را می‌طلبد، اظهار داشت: عدل‌شناسی در هنر، محتوا، فرم و قالب را با هم محک می‌زند لذا هنر موعود نمی‌تواند به ارائه زشتی‌ها در شکل‌ها و صورت‌های زیبا بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: در هنر الهی و شیعی، اوج مقام هنری هنرمند شهود است بنابراین انسانی که از محیط خود فراتر می‌رود، بیرون از محیط خود را دیده، در مقام شاهد و شهید قرار می‌گیرد که اوج قلۀ هنر است لذا این گونه است که نادیدنی‌ها را به شهود رسانده، حال سخن، هنر و کلام او ارزش شنیدن و دیدن دارد.

شریف‌زاده گفت: آنچه که امروز ما را بر آن داشت تا گردهم آئیم و در بیان مبانی، مبادی، معانی فرهنگ و تمدن شیعی به تحقیق و تفکر بپردازیم همانا رسیدن به سرچشمه‌های ازلی و ابدی این معارف، فرهنگ، تمدن و هنر است.

وی یادآور شد: اگر انسان‌ها در طلب حقیقت سیر کنند باطناً در طلب حکمت، شعر عرفان و هنر حقیقی بر می‌آیند و شاعر و هنرمند نیز بی‌آنکه در مقام پاسخگویی به اغراض اجتماعی باشد، ذیل پرسش‌های اصیل و بر گرفته از تفکر اسلامی و شیعی به روشی روی می‌آورد که غیر مستقیم مسائل اجتماعی را در هنر خود مکشوف ‌کند.

شریف‌زاده با بیان اینکه این راهی است که حیات بشری پی می‌افکند و به آن معنا می‌بخشد، اظهار داشت: هنرمند شیعی در تفکر هنری‌اش بدون غرض‌ورزی به حقیقت تقرب می‌جوید لذا اینگونه است که هنر و تمدن حکمی و شیعی شکل می‌گیرد.

وی در پایان از اعضای شورای سیاست‌گذاری و شورای علمی همایش ملی «هنر و تمدن شیعی» از جمله؛ خسرو زینال‌پور، ایرج داداشی،  سید عبدالمجید شریف‌زاده، محمدعلی رجبی، حجت‌الاسلام سرلک، حسن بلخاری و مریم ملک تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/و

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها