به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، حجتالاسلام والمسلمین حسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی که به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا ایراد شد به دو جریان فعال پس از رحلت حضرت رسول(ص) اشاره کرد و گفت: یکی از این جریانها هر آنچه را که از پیامبر اکرم(ص) به عنوان ارزش در جامعه دینی تلقی، مستقر و تثبیت شده بود را از بین ببرند، کاملاً با آرامش تا مبادا غیرت بیغیرتان و افرادی که در جامعه بیتفاوت هستند به جوش آید.
وی تصریح کرد: گروه مقابل این جریان، معتقد بودند هر آنچه که از پیامبر اکرم(ص) در جامعه مستقر و تثبیت شده بود باید به عنوان ارزش، حفظ و حراست شود و این نکته بسیار مهمی است که تحت هر شرایط، ارزشها باید حفظ شوند.
*پس از رحلت حضرت رسول(ص) جنایاتی رخ داد که منشأ رقم خوردن جنایات دیگری در تاریخ شد
این استاد اخلاق با بیان اینکه پس از شهادت رسولالله(ص) شاهد یکسری اتفاقات جنایات و وقایع هستیم، اظهار داشت: جنایاتی پس از رحلت حضرت رسول(ص) رخ داد که منشأ رقم خوردن جنایات دیگری در تاریخ شد.
وی با اشاره به حدیث معروف «ان قتل الحسین حرارة فی قلوب المؤمنین لاتبردا ابدا» گفت: امام رضا(ع) میفرمایند: به واسطه قتل ابیعبدالله الحسین(ع) حرارتی در وجود انسانها به وجود میآید که خنکی نخواهد داشت. همچنین بر اساس این عبارت «ان یوم الحسین اقرح جفوننا و أسبل دموعنا و أذل عزیزنا بأرض کربلا» روز حسین(ع) اشکهای ما را جاری کرده است لذا این غم و غصه تا روز قیامت برای ما به ارث گذاشته شده است.
مؤمنی یادآور شد: فاجعه روز عاشورا کم نیست لذا آن چیزی که این جریان را رقم میزند؛ «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَ عَلى جَمیعِ اَهْلِ الْاِسْلامِ» آن جنایتی که در کربلا اتفاق افتاد تمام اینها به حوادث 95 روزه رحلت حضرت رسول(ص) تا شهادت زهرای مرضیه(س) برمیگردد.
وی در ادامه 4 سؤال اساسی را در راستای وقایعی که شهادت حضرت زهرا(س) را رقم زده بود را مطرح و عنوان کرد: کدامیک از این جنایتها برای سایر افراد رخ داده، مصیبتزده کیست، مکان وقوع جنایتها، فاعل چه کسی بود چه شخصی این مصیبتها را وارد کرده است و چرا؟
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از درون این مظلومیتها و غربتهاست که بصیرت ساخته میشود لذا روضه باید برای مستمع قابل حس بوده و آن احساس کند از این رو جز با بیان روضه نمیتوان بصیرتسازی کرد.
وی گفت: اگر قرار بود روضه خوانده نشود هیچ وقت امام علی(ع) و امام صادق(ع) روضه را باز نمیخواند بنابراین کلام معصوم، مرز و محدوده ما را مشخص میکند اگر قرار است بصیریتسازی صورت گیرد با بیان این امور است همچنین امام حسین(ع) نمیخواست فقط عاطفه افراد را تحریک کند بلکه با عاطفه افراد میخواست با جهان صحبت کند و امروز نیز باید عیناً همین حربه مورد استفاده قرار گیرد.
*تمام مصیبتهای وارده به حضرت زهرا(س) در منظر مردم و در مدینةالرسول(ص) رقم خورد
مؤمنی با بیان اینکه صلحنامه امام حسن(ع) با معاویه 5 ماده داشت، اظهار داشت: آخرین بند این صلحنامه این بود که لعن فرستادن به علی(ع) از سر مأذنهها جمع شود و دیگر کسی به مولای متقیان دشنام ندهد. این مصیبتها به جگر گوشه خاندان پیامبر خدا(ص) و نه یک انسان معمولی وارد شد.
وی ادامه داد: مکان این مصیبتها پایتخت قدرت پیامبر اکرم(ص) یعنی مدینةالرسول(ص) بود و نه در بلاد کفر. پس ممکن است در جامعه دینی، رسماً و علناً صراط مستقیم و قرآن ناطق زیرپا گذاشته شود و جلوی چشم همگان درب خانه وحی به آتش کشیده شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: سؤال سوم یعنی توسط چه کسی این جایات رخ داد مسئلهای بسیار مهم است آیا این وقایع توسط یهود و نصارا، مشرکین و یا کفار صورت گرفت نه بلکه توسط امت پیامبر(ص) رقم خورد.
وی در پاسخ به آن دسته از افرادی که تصور میکنند؛ فاطمه(س) مؤدب به ادب اخلاقی بود و نمیخواست شادی مردم مدینه خراب شود، تصریح کرد: این سخن اشتباه است حضرت میفرماید: علی جان من از این امت بیزارم من از امتی که عهد خدا، عهد پیامبر خدا و امتی و شاهدان مرا تکذیب کردند، راضی نیستم تو را به جان پدرم رسولالله(ص) قسمت میدهم مبادا این افراد بر من نماز بخوانند.
این استاد حوزه در خصوص سؤال چهارم اینگونه خاطرنشان کرد: تمام اتفاقات در جامعه دینی و در مرآء و منظرمردم رخ میدهد و بدین وسیله، حق زیرپا گذاشته میشود آنها در عین حالی که حق را میدیدند اما سکوت کردند! چه اتفاقی افتاده است؟
وی توضیح داد: روزی وقتی به کلاس درس میرفتم خانم و آقایی را دیدم زمانی که خانم داشت از ماشین پیاده میشد درب ماشین بسته شد و چادر این خانم لای درب ماشین گیرد کرد، ماشین حرکت کرد چادر از سر او کشید شد چند قدم به سمت تاکسی دویدم که متوجه شدم حدودا 10 نفر جلوی تاکسی را گرفته، چادر را از درب ماشین بیرون کشیدند. سپس یکی از آن افراد، کنار کوچه نشست و زار زار شروع به گریه کرد.
*دور شدن لحظهای از ولایت، انسان را به پرتگاه میکشاند
مؤمنی یادآور شد: نکته مهم اینجاست که ما نمیدانستیم این خانم کیست؟ و بلکه او تنها انسان و مسلمان بود اما به خدا قسم مردم مدینه میدانستند این نالهای، که بلند میشود ناله «یاابتاه» فاطمه(س) است.
وی با تاکید بر اینکه دور شدن لحظهای از ولایت، انسان را به پرتگاه میکشاند، افزود: فاصله گرفتن از ولایت، جریان سقیفه را رقم زد و در واقع، جریان انحرافی از اینجا شروع شد و از این رو حضرت زهرا(س) غریبانه به شهادت رسید، غریبانه تشیع و غریبانه به خاک سپرده شد.
این استاد اخلاق گفت: برپایی جریان شیرخوارگان در ایران و در اقصی نقاط جهان ریشه وهابیان را خواهد کند با اینکه دشمن خیلی قوی است اما ما قویتر از آن هستیم.
وی خطاب به برخی از افراد ترسو اظهار داشت: اینقدر نگویید فتنه عظیم، ما قدرت عظیمی داریم منتها توجهی به این قدرت عظیم نرم خودمان نداریم در نتیجه این فتنهها در برابر چشمان ما عظیم جلوه میکنند لذا کمر دشمنان در مقابل همین جلسات عزاداری ما شکسته شده است.
انتهای پیام/و