دکتر علی اصغر زارعی در نشست هم اندیشی جبهه پایداری انقلاب اسلامی که با حضور نمایندگان و نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سراسر کشور در تهران برگزار شد با اشاره وظایف و تکالیف کلی نمایندگان در مجلس و همچنین ضمن آسیب شناسی موردی در خصوص نحوه عملکرد مجلس هشتم به ذکر محورهای قابل توجهی در این خصوص پرداختند.
مسئول امور استانهای جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه باید در نحوه تعاملات بین دولت و مجلس بر طبق منویات رهبری عمل کنیم بیان داشت : آقا پیشبینی هم کردند که در اول مجلس هشتم اختلافاتی بین مجلس هشتم و دولت خواهد بود و حضرت آقا راهکار فرمودند که این تضارب مفید هم هست، اختلاف سلیقه ها خوب است ولی برای اینکه این اختلاف ها تبدیل به تنش نشود، آقا فرمودند که یک کمیته مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و همه نظر آن را قبول کنند و این اتفاق نیفتاد، نه دولت در این زمینه پا پیش گذاشت و نه مجلس؛ هر از گاهی هم جلساتی بین دولت و مجلس برگزار شد ولی جبران آن نقاط ضعفی که ما شاهد بودیم را نداشت.
زارعی همچنین در ادامه به نحوه چینش کمیسیون ها و نیز وقت گذاری و حضور کامل و تمرکز نمایندگان در مجلس نیز اشاره هایی داشتند که مخاطبان ارجمند، مشروح این سخنان را در ادامه می خوانند:
«بسم الله الرحمن الرحیم ؛ یکی از موضوعاتی که در مجلس هشتم تجربه کردیم و دوستانی که در مجلس هفتم بودند و به مجلس هشتم آمدند؛ احساس وظیفه شد که از فرصت باقی مانده برای آغا ز مجلس نهم استفاده و در خدمت دوستانی باشیم که مورد حمایت جبهه قرار گرفته اند و هم چنین دوستانی که به صورت مستقل رای آوردند، ولی ابراز علاقه داشتند به جبهه پایداری انقلاب اسلامی. ما دنبال این بودیم که این دوستان را پیدا بکنیم و یک هم اندیشی در این زمینه داشتهباشیم اگر بخواهیم تجربه خودمان را در اختیار دوستان قرار دهیم، از زمانی که ما وارد مجلس هشتم شدیم؛ من خاطرم هست تنها حدود 3ماه 4ماه؛ ما همینطور در راه روهای مجلس با بعضی از دوستان تازه آشناه شدیم و ظرف کمتر از دوهفته در مجلس همه چیز شکل می گیرد این جوری نیست که ما چهار ماه در مجلس باشیم و چهار ماه هم فرصت فکر کردن داریم.
حالا دوستانی که این مسئولیت روی دوششان سنگینی کرده که وارد مجلس بشود، ما از باب احساس وظیفه خدمت دوستان عرض می کنیم، با یک ذهن روشن به چیز هایی که قرار است در مجلس اتفاق بیوفتد نگاه بکنیم، ما برای اینکه بخواهیم ببینیم چکار باید بکنیم بهتر مورد آن هم این است که مجلس هشتم خودمان را مورد بررسی قرار دهیم.
ما در مجلس هشتم نقاط قوت خوبی را شاهد بودیم، ما اگر در مورد موضع گیری های سیاست خارجی در مجلس تقریباً یک رای مناسبی داده باشیم، شاید اگر قوی تر از مجلس هفتم نبوده ضعیف تر هم نبوده، ضمن اینکه حوادثی هم دربحث پرونده هسته ای اتفاق افتاده است.
خوب ما نمی خواهیم از خودمان تعریف کنیم ما وظیفه داریم نقاط ضعف را بشناسیم و اصلاح بکنیم ما در مجلس هشتم در چند زمینه دارای ضعف بودیم، این ضعف هایی که عرض می کنیم نه اینکه ضعف های خود مجلس بود، یعنی مشکلاتی در این زمینه داشته است، ما بین مجلس و دولت مشکل جدی داشتیم این را خود شما شاهد بودید، مردم هم شاهد بودند.
حتی در مورد نظر مقام معظم رهبری هم در اولین دیدار با مجلس هشتم، در بیانات حضرت آقا وجود دارد که آقا پیشبینی هم کردند که در اول مجلس هشتم اختلافاتی بین مجلس هشتم و دولت خواهد بود و حضرت آقا راهکار فرمودند که این تضارب مفید هم هست، اختلاف سلیقه ها خوب است ولی برای اینکه این اختلاف ها تبدیل به تنش نشود، آقا فرمودند که یک کمیته مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و همه نظر آن را قبول کنند و این اتفاق نیفتاد، نه دولت در این زمینه پا پیش گذاشت و نه مجلس؛ هر از گاهی هم جلساتی بین دولت و مجلس برگزار شد ولی جبران آن نقاط ضعفی که ما شاهد بودیم را نداشت.
یکی از مشکلاتی که ما با آن در مجلس روبرو بودیم؛با لحاظ اینکه مجلس هشتم یک مجلس اصول گراست، اکثریت مجلس را اصول گرا ها تشکیل می دادند ولی در اوایل حضور، آقایان نتوانستند آن ظرفیتی که در اختیار داشتند را بخوبی بکار گیرند و در حوادثی که پیش آمد مثل انتخابات، مثل فتنه و حوادثی که پیش آمد، ما در مجلس شاهد رویه های مختلف بودیم که منجر به تنش شد.
از نقطه ضعف های دیگر این نحوه آرایشی که در کمیسیون ها بوده است، ما یک مشارکت واقعی در مجلس داشتیم، طرح ها ولوایحی می آمد در مجلس با نقاط ضعف بسیار زیاد، دوباره تجدید نظر می شد و این نشان می دهد در مجلس با آن چیزی که ما انجام می دادیم در واقع اساس قانون گذاری ما از کمیسیون ها می آمد و اما در آنها [کمیسیون ها] دچار نقاط ضعف جدی بودیم، این ضعف یک قسمت بر می گردد به اینکهدر بدو شروع آرایش و چینش ما، یکی مسئله خود کمیسیون است و یکی اینکه دوستانی در کمیسیون هایی قرار گرفتند که خیلی دوست نداشتند، انگیزه نداشتند و جوری سازمان دهی شد که بعضی ها بی انگیزگی به آنها دست داد و بعضی ها هم مسئولیت نمایندگی را به خوبی ایفا نکردند.
درخصوص مسائل داخلی کشور هم ما در مجلس هشتم دارای ضعف بودیم که عرض کردم که تدابیری را در ابتدای مجلس هشتم مقام معظم رهبری هم در فرمایشات در دیدار با نمایندگان و هم نشست هایی که با هیئت رئیسه و با هیات دولت مطرح فرمودند، چندتا از اینها را یاداشت نمودم و عرض می کنم ما اساسا در مجلس برآن هستیم، بعنوان مسلمان موظف هستیم امروز بفهمیم امامانمعصوم (علیهم السلام) از ما چه می خواهند، تمام همت خود را برای انجام آن صرف کنیم که امروز در غیاب امام عصر(عج) وظیفه داریم آنچه که مقام معظم رهبری از ما انتظار دارد را درک بکنیم و آن انجام شود، فرمایشات آقا که در جاهای مختلف و همچنین در مجلس ما باید اینها را مطالعه بکنیم ما در سطحی هستیم در مجلس، که مجلس در راس امور کشور است و نمایندگان در واقع جامعه کوچکی از کل کشورند.
مجلس اگر چیزی را می خواهد یعنی جامعه می خواهد یعنی ایران می خواهد، یعنی ملت ایران می خواهد و چیزی که ملت ایران می خواهد همان چیزی است که رهبری می خواهد؛ ما از کسی نباید انتظار داشته باشیم که آقا تک تک نامه بنویسد که نسبت به این مسئله دقت داشته باشید.
در برخی از جمع بندی ها، اینکه ما در بدو ورود به مجلس هشتم تعامل بین مجلس دولت و زاویه نداشتن بین مجلس دولت، بنظر من درمورد این قسمت از انتظارات صریح و فرمایشات حضرت آقا، مجلس هم در این زمینه کوتاهی کرد، بلکه دولت هم در این زمینه اشکالات اساسی داشت و دارد، خوب اگر این محقق نشود وما بخواهیم مجلس هشتم را مورد ارزیابی قرار دهیم و حساب و کتاب نمایندگان دوره هشتم را بنویسیم، ما مشکل داریم در برآورده نمودن این فرمایشاتی که اخیرا آقا فرمودند.
آقا در ابتدای سال نود در آنجا هم به تعامل دانشگاهها و مسئولین و قوا و موضوع وحدت تاکید فرمودند، که یقینا باید نمایندگان و وزرا به این سخنان توجه داشته باشند.
بحث دوم بحث خدمت رسانی است، اگر خاطرتان باشد آقا از دولت نهم حمایت ها و تعاریف بسیار سنگینی را مطرح کردند،دولت کار، دولت خدمتگزار، دولتی که شبانه روز به دنبال حل مشکلات مردم است؛ که انصافا در برخی زمینه ها هم موفق بوده است، دولت نهم موجب اعتماد مردم به نظام و کشور بود که این حضور شگفت انگیز در انتخابات ریاست جمهوری دهم به عمل آمد، حالا درست آن فتنه تلخ کرد کام ملت را، ولی آن نشان دهنده اعتماد مردم به نظام بود و بعضی از چیزها هم به مجلس بر می گردد. و آن هم مشکلات اقتصادیو مشکلاتی که در باب فرهنگ داریم و دغدغه روحانیت؛ اینها مطالب ما در کشور است.
زندگی مسئولین ما باید مثل سایر اقشار باشد، یا بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی اینها مطالب مقام معظم رهبری بود، ایستادگی در برابر زیاده خواهی دشمن که در این زمینه هم مردم بالاتریننمره را خواهند گرفت.
برای برطرف کردن مشکلات در مجلس هشتم من چند پیشنهاد را مطرح می کنم، که این جلسه ما اگر اولین جلسه مقدماتی باشد، می تواند در این راستا حرکت کند.
ما یک هویت مشخص داریم و یک هویت جمعی به عنوان مشخص، آسیب هایی که امروز ما در مجلس هشتم باآن مواجه بودیم، یکی اینکه ما امروز به عنوان نماینده در مجلس مطالبات زیادی را از طرف حوزه های انتخابیه خواهیم داشت، ما باید از این انتظارات غیر معمول خلاص شویم برخی از انتظارات غیر قانونی که در اختیارات ما هم نیست؛ که اگر از ابتدای مجلس آن را مدیریت نکنیم تا آخر با آن گرفتار هستیم، چرا کمیسیون ها مشکل دارند و کم وقت می گذارند چون برخی از دوستان برخی توقعات را پذیرفتند و ادامهمی دهند، البته توقعات مشروعی که وجود دارد و جز مطالبات منطقه است، ما قبول کردیم که 4 سال آمدیم در مجلس؛واقعا 4 سال مجلس باشیم، یعنی برخی از نمایندگان هستند در مجلس، استاد دانشگاه هستند، فدراسیون هستند، اتاق عمل میرود، توی صحن مجلس هم مي رود، چي ميشود واقعا؛ اگر با حضور ذهن نتواند اين كارها را انجام دهد نتيجه اش در مجلس چه در مي آيد و ما از اينها كم نداريم، حالا هر كسي هم با اقتضاي شرايط خودش.
من فكر مي كنم حالا در بدو ورود به مجلس اين ها را عملياتي بيان مي كنم و شايد برخي از دوستان خيلي اين ها را پيش پا افتاده بيان كنند، آن قسمتي كه به جمع ما بر مي گردد دوستان، اين است كه ما هويت فردي مان جدای هويت جمعي مان و هم جدایجوهره ي ساختارمجلس در حركت جمعي است.
آقایان، بايد يك حركت جمعي داشته باشيم، تصميم جمعي بگيريم جمع ما اگر تصميم بگيرد براي 75 ميليون نفر مي شود سرمشق؛حضرت آقا فرمودند "مجلس بايد ريل بگذارد و دولت روي اين ريل حركت كند"، حالا اگر اين ريل سر جایش نباشد، كج و ضعيف باشد، اين قطار بلافاصله بيوفتد، مسئوليتش بر گردن ماست.
حركت جمعي ما در مجلس دوستان عزيز در چند جا شكل مي گيرد: اولا؛ در كميسيون ها كه در بدو ورود در مجلس ما مي بايستي به همديگر كمك كنيم و هر كاري از دستمان بر مي آيد انجام دهيم، بايد همديگر را بشناسيم و حالا كه ما پشت در هستيم و شماها كه الان مسئوليت رو دوشتان سنگيني كرده بيشتر در آن هستيد، كمك كنيد چه كسي در كدام كميسيون قرار بگيرد،تا هم انگيزه داشته باشيم، در يكي از كميسيون هاي مجلس شما اگر ذره بين را با شدت بگيريد و ببينيد يك نفر در كميسيون هست حاشا وكلا ؛اين چه تاثيري در تصميمات مجلس خواهد داشت، كميسيون چه مي شودكه بي خاصيت مي شود، اين مشكلاتي است كه در مجلس بايد بر طرف شود، شما هم اگر وارد شويد و در قفل شود،چهار سال در آن هستيد و مي مانيد و نمي توانيد پياده شويد و لذا از اول آن كميسيوني كه مي خواهيد سوار شويدرا با دقت انتخاب كنيد.
البته طرحي از تصميمات در اختيار دوستان هست، چون ما مثلا متخصصين كميسيون اقتصادي را به اندازه نداريم،یا اینکه معمولا در هر دوره تعداد پزشكاني كه در مجلس مي آيند فكر مي كنم دو برابر تعدادي است كه در كميسيون بهداشت و درمان نياز داريم و لذا بعضي از پزشكان بايد بروند در كميسيون اجتماعي، كميسيون فرهنگي و ديگر كميسيون ها و اگر براي مناطق خوزستاني باشند كه يك راست مي روند در كميسيون انرژي، دراين چند دوره در اختيار خوزستاني ها بوده است و اين از اشكالات و اشتباهاتي است كه بايد بررسي شود.
نكته دوم ؛ فراكسيون اصولگرايان است، چون اكثريت در اختيار اصولگرايان هم هست يقينا اين ظرفيت ظرفيت فوق العاده اي است و از اشكالات مهمي كه در مجلس هشتم ما داشتيم همين فراكسيون اصولگرايان بود كه ما نتوانستيم از ظرفيت آن به خوبي استفاده كنيم، هم در تصميمات داخل مجلس هم در حوادثي كه پيش آمد هم در تعامل با دولت استفاده كه نكرديم هيچ، مشكلات زيادي هم براي ما ايجاد كرد و باعث شد كه بعضا پراكندگي در سلايق مختلف در اصولگرايي هم پيش بيايد و لذا اگر ما بتوانيم و حتما بايد بتوانيم فراكسيون اصولگرايان را به نوعي سازماندهي كنيم كه بتواند فراكسيوني باشد كه جداي از كليت مجلس باشد، شايد ما در مجلس هفتم در اين مورد بعتر عمل كرديم نسبت به مجلس هشتم و رئيس مجلس رئيس فراكسيون اصولگرايان نبود.»
در پایان لازم به ذکر است؛ نشست هم اندیشی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در تهران؛ با حضور صمیمی و اثرگذار حضرت آیت الله خوشوقت و نمایندگان و نامزدهای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حسینیه شهدای دوکوهه تهران برگزار شد.