پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
| 16 : ادب و زبان (نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني كرمان) زمستان 1387; -(24 (پياپي 21)):305-323. |
| |
| بررسي بلوغ نحوي نوشتاري در دانش آموزان دوره ابتدايي |
| |
| يوسفي فريده,حسين چاري مسعود |
| |
| |
|
تفاوت در رشد زباني افراد صرفا به روش کاربرد لغات، تعداد کلمات استفاده شده و بطور کلي واژه پردازي افراد محدود نيست. يکي از زمينه هايي که تفاوتهاي رشدي زبان را با آشکاري بيشتر نشان مي دهد نحو گفتاري يا نوشتاري افراد است. پژوهشهاي مربوط به بلوغ نحوي، جستجو در اين قلمرو را کانون تمرکز خود قرار داده است.
به منظور مطالعه بلوغ نحوي نوشتاري دانش آموزان دوره ابتدايي، داستانهاي نوشته شده توسط 184 دانش آموز پايه اول تا پنجم از دو مدرسه ابتداي (شامل 93 دختر و 91 پسر) با استفاده از روش واحدهاي پاياني هانت مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج آماري اين پژوهش حاکي است که بين گروه هاي سني مختلف از لحاظ بلوغ نحوي نوشتاري تفاوت معني داري وجود دارد و روند تفاوتها با افزايش سن هماهنگي و همسويي دارد به گونه اي که بين سن آزمودنيها و ميانگين بلوغ نحوي نوشتاري همبستگي مثبت و معني دار وجود دارد. هم چنين روند تفاوتهاي مشاهده شده در ميانگين واحدهاي پاياني هانت در اين پژوهش، تابعي از سطح کلاسي آزمودنيهاست. از لحاظ طول متن، نوشته هاي دختران در مقايسه با پسران طولاني تر است؛ اما از نظر تعداد واحدهاي پاياني بين دو گروه جنسيتي تفاوت معني دار مشاهده نشد. يافته هاي اين پژوهش در پرتو نتايج پژوهشهاي ساير پژوهشگران به بحث گذاشته شده است و تصويري هماهنگ از يافته هاي کلي به دست مي دهد که اشارت به کارايي و بسندگي روش هانت براي اندازه گيري بلوغ نحوي نوشتاري کودکان فارسي زبان دارد. هم چنين به موانع و محدوديتهاي پژوهشي از يک سو و زمينه هاي پژوهشهاي اضافي در اين قلمرو از سوي ديگر، پرداخته شده است.
|
| |
| كليد واژه: زبان شناسي، بلوغ نحوي نوشتاري، نگارش دانش آموزان، نگارش دختران و پسران |
| |
 |
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 31 فروردین 1391 10:53 AM
تشکرات از این پست