پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
| 10 : ادب و زبان (نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني كرمان) زمستان 1386; -(22 (پياپي 19)):191-209. |
| |
| فرايند دلالت نشانه بر معنا در فهم متن ادبي |
| |
| علوي مقدم مهيار* |
| |
| * دانشگاه تربيت معلم سبزوار |
| |
|
هدف اين مقاله، اين است که به ياري چهار مقوله نشانه، ساخت، نقش و ارزش به چهار معيار در شناخت معاني اوليه زبانشناختي فهم و تاويل متن دست يابيم که عبارت است از: معيارهاي نشانه اي، ساختاري، نقش و ارزش. بر اساس اين معيارها به اين نتايج مي توان اشاره کرد:
1- بر پايه معيار نشانه اي، نشانه هاي زباني و دلالت اختياري و ثابت لفظ بر معنا در انتقال پيام به مخاطب در اثر زباني و نشانه هاي ادبي و دلالت انگيخته اي و ناپايدار و غير ثابت در پيوند بين نشانه و معنا در اثر ادبي مطرح است.
2- بر پايه معيار ساختي، تاثير ساخت و روابط دستوري در شکل گيري پيام در اثر زباني و عدم تاثير ساختها و روابط در شکل گيري پيام در زبان ادبي جلوه مي کند.
3- بر پايه معيار نقشي، ابلاغ معنا در اثر زباني و القاي معنا در اثر ادبي صورت مي پذيرد.
4- بر پايه معيار ارزشي، پيوند اثر زباني با مصداقهاي عيني و پيوند پيام اثر ادبي با جهان درون متني مطرح مي شود.
همچنين در اين مقاله اين نتايج به دست آمده است: الف- به ياري پژوهشي علمي و جامع و به کمک مطالعات زباني، دانش نشانه شناسي و معيارهاي علمي ياد شده، مي توان به اصول و مباني فهم متن دست يافت.
ب- آشنايي با مقتضيات ساختار دلالتي در فهم متن ايجاب مي کند به ساختارهاي زباني، جنبه هاي زيبا شناختي متن و بافت موقعيتي اثر دست يابيم.
ج- بدون توجه به مباحثي مانند نظريه ارتباطي زبان و معيارهاي نشانه اي، ساختاري، نقشي و ارزشي، نقد و تحليل متون ادبي و جنبه هاي تاويل پذير آن تقريبا دشوار است.
د- معنايي که به کمک روابط دستوري، نشانه هاي زباني و ساختهاي زباني متنهاي ادبي به دست مي آيد، پذيرفتني نيست.
ه- در اثر زباني با «ابلاغ معنا» و در اثر ادبي با «القاي معنا» سرو کار داريم.
و- به نظر مي رسد ابزار اصلي آفرينش شعر، هنجار گريزي معنايي است.
|
| |
| كليد واژه: |
| |
 |
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 31 فروردین 1391 11:04 AM
تشکرات از این پست