"دی نیوز" - سیاسی - امین اسدی:با توجه به نحوهی عملکرد و ارتباطگیریها و همچنین تلاش برای مکتبسازی یا به عبارت بهتر فرقهسازی از سوی این جریان، میتوان حرکت برای دستیابی به اهداف ذیل را از سوی جریان انحرافی احتمال داد:
الف) اهداف اقتصادی؛ که میتواند پشتوانهی پیشبرد اهداف سیاسی و فراهم ساختن عقبهی مالی ـ لجستیکی ـ برای جریانسازی سیاسی و جذب و خرید افراد و به راه انداختن شبکههای رسانهای و اجتماعی باشد. لذا چنگ انداختن بر بیتالمال و رانتخواری را برای نیل به این هدف دنبال میکند که لو رفتن اختصاصیسازی در سایپا، راهاندازی سمگا و رشد یکبارهی آن، سوءاستفاده از کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و ... نمونهی آن است.
ب) اهداف سیاسی ؛که از کسب قدرت و توسعهی آن مثل کسب اکثریت در مجلس و به دست گرفتن ریاستجمهوری در آینده تا تغییر نظام سیاسی به نفع افزایش اختیارات رئیسجمهور و تضعیف جایگاه رهبری را شامل میشود. سوءاستفاده از عقیدهی مهدویت و ارائهی قرائتی خاص از انتظار و ظهور که جایگاه ولایتفقیه را هدف گرفته و ترویج مکتب ایرانی و اسلام منهای روحانیت را میتوان در همین راستا دید که در واقع برای تغییر در ساختار نظام سیاسی با تضعیف ولایتفقیه و تبدیل نظام به نظام ریاستی به نفع رئیسجمهور دنبال میشود.
ج) اهداف فرقهای و یا حجتیهای نو؛ که به جای مقابله با نظام سیاسی به صورت مستقیم به دنبال القاء قرائتی شبیه انجمن حجتیه است که تضعیف رهبری را در نظام در نظر دارند و با القاء ورود به دوره ظهور و منتفی بودن ولایت فقها به عنوان نائبان عام حضرت ولیعصر(عج) و امکان ارتباط مستقیم با حضرت توسط نواب خاص و افرادی که از قوای خاصی برخوردارند، در واقع نوعی فرقهگرایی جدید را دنبال میکند. در واقع پیگیری نوعی قرائت بیمار و آزاد از عقاید شیعه به مهدویت که میتواند در تقابل با تئوری ولایتفقیه قرار گیرد.
با توجه به علائم مربوط به پیگیری این اهداف است که جریان انحرافی یک جریان مشکوک و خطرناک جلوه کرده و حساسیت مدافعان نظام و علمای دینی را برانگیخته است.