0

از شهادت‌طلبی خلبانان عملیات اچ ـ 3 تا اعدام فرمانده پدافند هوایی الولید به دستور صدام

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

از شهادت‌طلبی خلبانان عملیات اچ ـ 3 تا اعدام فرمانده پدافند هوایی الولید به دستور صدام

نسخه چاپيارسال به دوستان
در گفت‌وگوی فارس با لیدر پروازی بزرگ‌ترین حمله هوایی جهان عنوان شد
از شهادت‌طلبی خلبانان عملیات اچ ـ 3 تا اعدام فرمانده پدافند هوایی الولید به دستور صدام

خبرگزاری فارس: لیدر پروازی عملیات اچ ـ 3 گفت: خلبان‌ها طالب شهادت بودند که توانستند در این عملیات حضور پیدا کنند؛ این موفقیت آنقدر برای صدام گران تمام شد که همان روز دستور اعدام فرمانده پدافند مستقر در منطقه را صادر کرد و بعدها هم 6 ـ 7 نفر دیگر از پدافند هوایی عراق اعدام شدند.

خبرگزاری فارس: از شهادت‌طلبی خلبانان عملیات اچ ـ 3 تا اعدام فرمانده پدافند هوایی الولید به دستور صدام

امیر سرتیپ بازنشسته خلبان فرج‌الله برات‌پور، لیدر پروازی عملیات حمله به پایگاه هوایی الولید در سالروز اجرای این عملیات بزرگ هوایی جهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: صدام تعداد زیادی از هواپیماها و بمب‌افکن‌های روسی با ارزش خود مانند میگ 23، سوخو 20، تی یو 16، تی یو 22 را در پایگاه هوایی الولید واقع در جنوب غربی خاک عراق، در نقطه جغرافیایی 35 مایلی مرز اردن، عربستان و سوریه قرار داده بود تا از تیررس ما دور باشد.

وی ادامه داد: شهید جواد فکوری که فرماندهی نیرو هوایی را بر عهده داشت، طی ارتباط با امام خمینی(ره) اجرای عملیات انهدام هواپیماهای عراق را به محضر ایشان رساند و امام نیز موافقت کردند که این طرح عملیاتی شود.

 

خلبان براتپور گفت: ‌مرحوم بهرام هوشیار پس از طراحی عملیات، در اواخر اسفند 1359 اجرای این عملیات را ابلاغ کرد؛ بعد از ابلاغ این مأموریت، شهید جواد فکوری فرمانده نیروهای هوایی به بنده گفت «70 ـ 80 درصد امکان دارد شما در این عملیات از بین بروید و هواپیمای شما را بزنند» بنده هم خطر بزرگ حضور در این عملیات را به خاطر دستیابی به پیروزی مملکت‌مان پذیرفتم.

 

لیدر پروازی عملیات حمله به پایگاه هوایی الولید یادآور شد: بنده طراحی‌ دوم این عملیات و برنامه‌ریزی برای انتخاب خلبانان و مسیر پرواز را در مدت 15 روز انجام دادم؛ 15 فروردین سال 1360 این عملیات با پرواز 10 فروند هواپیمای شکاری بمب افکن اف 4 آغاز شد؛ از این تعداد، 2 فروند هواپیما در مرز منتظر بودند که اگر هواپیمایی دچار مشکلی شد، بیایند و جایگزین شوند. 

وی افزود: با توجه به مسافت 4 هزار کیلومتری رفت و برگشت به منطقه، ما 4 مرتبه در هوا و ارتفاع پایین از هواپیمای مادر بنزین‌گیری داشتیم که شاید برای نخستین بار این کار در دنیا انجام شد و یک اقدام کم‌نظیر است.

 

خلبان برات‌پور بیان داشت: این عملیات، عملیاتی بود که در سطح جهان مشهور شد. علتش هم این بود که کشور ما با امکانات محدودی نسبت به عراق توانست با شناسایی و طراحی دقیق، یک مسافت بسیار زیاد را طی کند و دشمن را غافلگیر کرده و حدود 50 فروند هواپیمای آنها را در یک روز از بین ببرد.

 

وی با اشاره به اینکه نیروهای حاضر در این عملیات طالب شهادت بودند، یادآور شد: تا 15 فروردین عملیات‌های مختلفی داشتیم اما پیروزی‌مان تا این حد نبود؛ جالب این است که عملیات حمله به الولید بدون هیچ تلفاتی اجرا شد.

 

 

این خلبان نیرو هوایی ارتش ادامه داد: عراقی‌ها نیز تا آن زمان با اشغال بخشی از خاک کشورمان، به ظاهر پیروز بودند؛ بعد از این عملیات روحیه‌شان از بین رفت؛ علاوه بر این دستور اعدام فرمانده پدافند مستقر نیز همان روز توسط صدام صادر شد و بعدها هم 6 ـ 7 نفر دیگر از پدافند هوایی عراق اعدام شدند. تقویت روحیه رزمندگان پس از این عملیات، پیروزی‌های بعدی را در عملیات‌های فتح‌المبین، ثامن‌الائمه و بیت‌المقدس در پی داشت.

وی بیان داشت: روز هجدهم فروردین بنده و فرمانده نیروی هوایی و طراح عملیات خدمت حضرت امام(ره) رسیدیم؛ بنده روی نقشه اجرای عملیات را شرح دادم و حضرت امام دعا فرمودند و از این پیروزی ابراز خرسندی کردند و نیروی هوایی را با فرمایشات خود تشویق کردند؛ در ادامه تمام پرسنلی که در این عملیات شرکت کردند اعم از خلبانان، گروه‌های پروازی و پرسنل فنی که حدود 350 نفر بودند، خدمت ایشان رسیدند که می‌توان از مرحوم هوشیار، سرگرد طوسی، سرگرد اسکندری و سرگرد کاظمی یاد کرد.

لیدر پروازی عملیات حمله به پایگاه هوایی الولید با اشاره به نحوه مجروحیت تنها جانباز این عملیات، گفت: یکی از خلبانان به نام سرگرد خضرایی که در دوران دفاع مقدس شهید شد، در این عملیات مجروح شد؛ در نزدیکی خاک سوریه وی را نشاندیم و بعدها هواپیمای او را درست کردند و هواپیمایش را آوردند.

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات شهید نداشتیم؛ خلبانانی هم که حضور داشتند، در عملیات‌های بعدی به شهادت رسیدند. خلبانانی نیز در این عملیات حضور داشتند که بعدها بیش از 10 سال در اسارت عراق بودند؛ تعدادی هم در دوران بازنشستگی به رحمت خدا رفتند و برخی هم بر اثر جراحات ناشی از جنگ این روزها به شهادت می‌رسند.

 

امیر برات‌پور اظهار داشت: لطف خداوند بود که توانستیم در این جنگ موفقیت‌هایی به دست بیاوریم؛ روزگاری مردم و وطن از ما توقع اقدام عاجل و به موقع بود هیچ درنگی نکردیم و برای ادای تکلیف سر از پا نشناختیم، اما امروز متأسفانه هیچ‌کس به فکر ما نیست و داریم فراموش می‌شویم.

انتهای پیام/

 
 
چهارشنبه 16 فروردین 1391  12:12 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها