0

سر و صدا موجب کاهش بهره هوشي مي‌شود

 
hasantaleb
hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان

سر و صدا موجب کاهش بهره هوشي مي‌شود

موفقيت تحصيلي دانش آموزان به ويژه در دوره دبستان در گرو خوب گوش دادن و تمرکز روي مطالب است.

از آنجا که بسياري از مطالب درسي توسط معلمان تدريس مي‌شود و مهارت‌هاي شنيداري اهميت زيادي دارد، تقويت مهارت‌هاي شنيداري در دانش آموزان کليد موفقيت‌هاي تحصيلي محسوب مي‌شود.‏

از نظر بيشتر کارشناسان، امتحان به معني دادن يا گرفتن نمره نيست، بلکه ارزيابي وضع تحصيلي دانش آموز است. با اين که شمار دانش آموزاني که تا صحبت از ارزيابي و امتحان به ميان نيايد درس نمي‌خوانند زياد است، اما اگر همين افراد نيز بدانند که فعاليت و عملکرد هر روزه شان در مدرسه مورد بررسي قرار مي‌گيرد، حتما در شيوه خود تجديد نظر خواهند کرد.‏

در اين بخش قصد داريم نکاتي درباره وضع نگرشي و فکري دانش آموز ارائه کنيم:‏

‏* خوب گوش دادن کليد تمرکز است‏

پيش از آن که دانش آموزان بخواهند کاري انجام دهند، بايد اطلاعات داده شده را به خوبي دريافت کنند. پس بايد به خوبي و با دقت به گفته‌هاي معلم گوش دهند و از آنجا که مهارت شنيدن پيش از حرف زدن در کودکان شکل مي‌گيرد، نبايد تقويت آن را به دوران مدرسه موکول کرد.‏

يکي از شيوه‌هاي تقويت اين مهارت جالب و شنيدني تر، ساختن مطالب ارائه شده است. وقتي دانش آموز يا کودک از گوش کردن به صحبت‌ها لذت ببرد، تمايل بيشتري براي ادامه و دنبال کردن مطالب خواهد داشت.‏

‏* سر و صدا موجب کاهش بهره هوش مي‌شود‏

افراد در صورت شنيدن انواع صداها مي‌توانند فعاليت‌هاي عادي و روزانه خود را انجام دهند، اما قادر به تمرکز و مطالعه موثر در سر و صدا نيستند.‏

محققان انگليسي اعلام کرده‌اند مدارسي که در نقاط پرسر و صداي شهرها ساخته مي‌شوند، مانع تمرکز و فعاليت‌هاي بهينه دانش آموزان مي‌شوند. حتي افرادي که معتقدند در سر و صدا نيز قادر به کار و مطالعه هستند، به طور کوتاه مدت مي‌توانند عملکرد ذهني خوبي داشته باشند و در صورتي که به طور مداوم در محيط‌هاي پرسر و صدا قرار گيرند، عملکرد مناسبي نخواهند داشت.

محققان معتقدند سر و صدا در بلندمدت حتي به بهره هوشي افراد نيز صدمه مي‌زند و باعث بروز مشکلاتي در درک مطالب و حتي خواندن و نوشتن عادي تکاليف دانش آموزان مي‌شود.‏

* احساس رضايت و يادگيري

مي دانيم که وجود انسان چندبعدي است و جسم و روح و تفکر در ارتباط مستقيم با يکديگر هستند. اين مساله را در محيط‌هاي بسياري نظير محيط‌هاي خانوادگي و شغلي مي‌بينيم. اما چرا گاهي اوقات دانش آموزاني را مي‌بينيم که به نظر مي‌رسد از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند و احساس شادماني هم دارند، اما بازده تحصيلي و نمره‌هاي پاييني دارند؟‏

بررسي‌هاي محققان نشان داده دانش آموزاني که در حقيقت احساس خوبي نسبت به خود و زندگي شان دارند و راضي‌اند، از بازده تحصيلي بهتري برخوردارند. دانش آموزاني که از نظر خانوادگي در گرسنگي عاطفي به سر نمي‌برند، از عزت نفس بيشتري برخوردارند. بنابراين خود را باور دارند و با تکيه بر قابليت‌ها و توانايي‌هايشان به مطالعه و تحصيل مي‌پردازند.‏

‏* انتخاب زمان مطالعه

تحقيقات جديد حاکي از فعاليت‌هاي شبانه مغز است و بر همين اساس کارشناسان اعلام کرده‌اند که هنگام شب زمان خوبي براي يادگيري و مطالعه است.‏

اين يافته نشان مي‌دهد برخلاف تصور عمومي مبني بر مطالعه و آموزش مفيد در روز، شب نيز زمان خوبي براي به کارگيري امواج مغز جهت يادگيري مطالب است. دانشمندان با استفاده از يک ذهن مغناطيسي شبيه سازي شده و نيز کورتکس مصنوعي مغز، موفق به اثبات اين فرضيه علمي شده‌اند. زماني که فرد بيدار مي‌شود، هورموني ترشح مي‌شود و فرآيند يادگيري شکل ديگري به خود مي‌گيرد. به شکلي که ممکن است تا يکي دو ساعت بعد تمام مطالب فراگرفته شده از شکل منسجم خود خارج شوند. ‏

عالم محضر خداست درمحضر خدا گناه نکنید حضرت امام (ره)

یک شنبه 7 اسفند 1390  2:11 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها