موفقيت تحصيلي دانش آموزان به ويژه در دوره دبستان در گرو خوب گوش دادن و تمرکز روي مطالب است.
از آنجا که بسياري از مطالب درسي توسط معلمان تدريس ميشود و مهارتهاي شنيداري اهميت زيادي دارد، تقويت مهارتهاي شنيداري در دانش آموزان کليد موفقيتهاي تحصيلي محسوب ميشود.
از نظر بيشتر کارشناسان، امتحان به معني دادن يا گرفتن نمره نيست، بلکه ارزيابي وضع تحصيلي دانش آموز است. با اين که شمار دانش آموزاني که تا صحبت از ارزيابي و امتحان به ميان نيايد درس نميخوانند زياد است، اما اگر همين افراد نيز بدانند که فعاليت و عملکرد هر روزه شان در مدرسه مورد بررسي قرار ميگيرد، حتما در شيوه خود تجديد نظر خواهند کرد.
در اين بخش قصد داريم نکاتي درباره وضع نگرشي و فکري دانش آموز ارائه کنيم:
* خوب گوش دادن کليد تمرکز است
پيش از آن که دانش آموزان بخواهند کاري انجام دهند، بايد اطلاعات داده شده را به خوبي دريافت کنند. پس بايد به خوبي و با دقت به گفتههاي معلم گوش دهند و از آنجا که مهارت شنيدن پيش از حرف زدن در کودکان شکل ميگيرد، نبايد تقويت آن را به دوران مدرسه موکول کرد.
يکي از شيوههاي تقويت اين مهارت جالب و شنيدني تر، ساختن مطالب ارائه شده است. وقتي دانش آموز يا کودک از گوش کردن به صحبتها لذت ببرد، تمايل بيشتري براي ادامه و دنبال کردن مطالب خواهد داشت.
* سر و صدا موجب کاهش بهره هوش ميشود
افراد در صورت شنيدن انواع صداها ميتوانند فعاليتهاي عادي و روزانه خود را انجام دهند، اما قادر به تمرکز و مطالعه موثر در سر و صدا نيستند.
محققان انگليسي اعلام کردهاند مدارسي که در نقاط پرسر و صداي شهرها ساخته ميشوند، مانع تمرکز و فعاليتهاي بهينه دانش آموزان ميشوند. حتي افرادي که معتقدند در سر و صدا نيز قادر به کار و مطالعه هستند، به طور کوتاه مدت ميتوانند عملکرد ذهني خوبي داشته باشند و در صورتي که به طور مداوم در محيطهاي پرسر و صدا قرار گيرند، عملکرد مناسبي نخواهند داشت.
محققان معتقدند سر و صدا در بلندمدت حتي به بهره هوشي افراد نيز صدمه ميزند و باعث بروز مشکلاتي در درک مطالب و حتي خواندن و نوشتن عادي تکاليف دانش آموزان ميشود.
* احساس رضايت و يادگيري
مي دانيم که وجود انسان چندبعدي است و جسم و روح و تفکر در ارتباط مستقيم با يکديگر هستند. اين مساله را در محيطهاي بسياري نظير محيطهاي خانوادگي و شغلي ميبينيم. اما چرا گاهي اوقات دانش آموزاني را ميبينيم که به نظر ميرسد از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند و احساس شادماني هم دارند، اما بازده تحصيلي و نمرههاي پاييني دارند؟
بررسيهاي محققان نشان داده دانش آموزاني که در حقيقت احساس خوبي نسبت به خود و زندگي شان دارند و راضياند، از بازده تحصيلي بهتري برخوردارند. دانش آموزاني که از نظر خانوادگي در گرسنگي عاطفي به سر نميبرند، از عزت نفس بيشتري برخوردارند. بنابراين خود را باور دارند و با تکيه بر قابليتها و تواناييهايشان به مطالعه و تحصيل ميپردازند.
* انتخاب زمان مطالعه
تحقيقات جديد حاکي از فعاليتهاي شبانه مغز است و بر همين اساس کارشناسان اعلام کردهاند که هنگام شب زمان خوبي براي يادگيري و مطالعه است.
اين يافته نشان ميدهد برخلاف تصور عمومي مبني بر مطالعه و آموزش مفيد در روز، شب نيز زمان خوبي براي به کارگيري امواج مغز جهت يادگيري مطالب است. دانشمندان با استفاده از يک ذهن مغناطيسي شبيه سازي شده و نيز کورتکس مصنوعي مغز، موفق به اثبات اين فرضيه علمي شدهاند. زماني که فرد بيدار ميشود، هورموني ترشح ميشود و فرآيند يادگيري شکل ديگري به خود ميگيرد. به شکلي که ممکن است تا يکي دو ساعت بعد تمام مطالب فراگرفته شده از شکل منسجم خود خارج شوند.