0

سینمای مستند به حیات خود به صورت مستقل ادامه خواهد داد

 
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

سینمای مستند به حیات خود به صورت مستقل ادامه خواهد داد

تهران- كارگردان مستند 'خلیج فارس'گفت: سینمای مستند برخلاف تمامی بی توجهی ها با كمك دنیای دیجیتال و علاقه مندان، به صورت مستقل به حیات خود ادامه خواهد داد.

سینمای مستند به حیات  خود به صورت مستقل ادامه خواهد داد

به گزارش خبرنگار ایرنا، ' ارد عطاپور' شامگاه چهارشنبه (3اسفند) در بیست و دومین برنامه باشگاه فیلم رازی افزود: فیلم مستند یك كالای فرهنگی است كه نیاز به حمایت دولت و اختصاص یارانه به آن است .

وی افزود: بسیاری از موضوعات خوب برای ساخت یك فیلم مستند به دلیل عدم حمایت مناسب برای ساخت از بین می‌روند و هیچ اثری از آن به یادگار نمی ماند.

عطاپور ایده ساخت این مستند را پاسخ گویی به ادعاهای كشورهای عربی در رابطه با مستندات تاریخی نام خلیج فارس عنوان كرد و افزود: این برنامه سبب شد تا فكر ساخت اثری بی طرافانه و پژوهشی در مورد اسناد تاریخی خلیج فارس در من شكل بگیرد.

وی با اشاره به درگیری های موجود در دنیا بر سر نام‌های مناطق مختلف میان كشورها اظهار داشت: این موضوع از اهمیت بسیاری برای كشورها برخوردار است زیرا در پی تغییر نام یك منطقه به نفع یك كشور، ادعای ارضی و جغرافیایی به وجود می آید و همین نام، خود تبدیل به سند می شود.

این كارگردان اضافه كرد: كشورهای عربی همواره سعی داشته اند تا با تغییر نام خلیج فارس، تمدن ایران را نشان دهند.

عطاپور در پاسخ به مقایسه این اثر با مستند' صد سال بلدیه ' اظهار داشت: مراحل تحقیقی در این فیلم در سطح عالی تری قرار دارد و جامعه هدف آن‌ها با یكدیگر متفاوت است.

وی افزود: مخاطبین صد سال بلدیه، عموم مردم هستند و خود را در درون فیلم می بینند اما در مستند خلیج فارس سرنوشت وتاریخ، شكلی انتزاعی به خود می گیرد و نوع فیلم را دستخوش تغییر می كند.

این مستند ساز، ساخت فیلم های مستند را در ایران، كاری بسیار مشكل و طاقت فرسا دانست و بیان كرد: امكانات و بودجه كافی برای ساخت فیلم های مستند وجود ندارد و كارگردان را برای دسترسی به اطلاعات و اسناد بیشتر محدود می‌كند.

وی دلیل گرایش خود به سینمای مستند را پاسخ گویی به سئوالات ذهنی خود عنوان كرد و افزود: همواره سعی دارم تا در تمامی پروژه‌ها به سئوالات ذهن خودم كه شاید سئوال بسیاری از تماشاگران باشد، پاسخ دهم و تصور می كنم این شیوه برای قشر وسیع تری از جامعه، دارای جذابیت باشد.

عطاپور در ادامه اضافه كرد: همواره سعی داشتم تا تعصب خود را به نام خلیج فارس در فیلم پنهان، نگه دارم و از جغرافیای خاصی استفاده نكنم.

وی دلیل به كارگیری تعداد زیاد نقشه ها در فیلم را استفاده از اسناد مهم دانست و عنوان كرد: نقشه ها جزو مهم ترین اسناد موجود در این حوزه است و سعی كردم تا بیشتر از نقشه‌های نگاشته شده در دوران‌های گذشته به ویژه نقشه‌های خود جغرافیدان‌های عرب استفاده كنم.

این مستند ساز دسترسی به فیلم ها و تصاویر آرشیوی را كاری سخت و طاقت فرسا دانست و عنوان كرد: دسترسی به آرشیوهای موجود در داخل كشور به دلیل عدم دسته بندی مناسب بسیار مشكل است و استفاده از آرشیوهای كشورهای دیگر نیز كاری پرهزینه و دشوار است.

محمد جعفری كارگردان مستند 'صورت های رنگ پریده' علت استقبال نكردن مردم از فیلم های مستند را معرفی نكردن صحیح این گونه فیلم‌ها در ایران دانست و عنوان كرد: این فیلم‌ها در دیدگاه عامه مردم تنها مستند های مربوط به حیات وحش است و آشنایی كافی با مستند های اجتماعی و سایر ژانر‌های مستند وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: بر خلاف این بی میلی كه نسبت به فیلم‌های مستند وجود دارد، اگر فیلمی قابل تامل و خوب ساخته شود، مردم از آن استقبال خواهند كرد و به سمت آن جذب خواهند شد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تلخ بودن این مستند، اظهار داشت: مستند گونه های مختلفی دارد كه هر كدام از آنها بسته به موضوع خود طعمی دارد كه مطمئنا كودك آزاری از تلخی بیشتری برخوردار است.

این كارگردان در ادامه اظهار داشت: همواره به دلیل علاقه خود به فعالیت در حوزه كودكان در این حوزه شروع به فیلم سازی كرده‌ام و بیشتر كارهای من نیز در این حوزه قرار دارد.

وی این مستند را حاصل 13 ماه فعالیت خود در مناطق مختلف عنوان كرد و افزود: این اثر به صورت پژوهش تصویری صورت گرفته است و تصاویر بسیاری ضبط شد كه شاید در فیلم استفاده نشده باشد اما تاثیر بسیاری در ادامه روند پژوهشی این فیلم داشته است.

جعفری اضافه كرد: علاقه چندانی به نمایش مصاحبه‌های صورت گرفته با كارشناسان در فیلم‌های خود ندارم و معتقدم موضوع و تصاویر، خود گویای همه چیز هستند و تماشاگران خود به قضاوتی صحیح در آن موضوع می پردازند.

جعفری میزان تصاویر ضبط شده برای یك اثر مستند را قابل توجه عنوان كرد و افزود: بسیاری از تصاویر ضبط شده در رابطه با موضوعات مختلف به دلیل عمق فاجعه برای عموم قابل نمایش نیست و برای مسئولان ارسال می شود تا برای آن چاره اندیشی شود.

جعفری خاطرات دوران كودكی خود را در شكل گیری ساخت این مستند موثر دانست و عنوان كرد: خشونت‌های صورت گرفته علیه كودكان در دوره های گذشته بسیار زیاد بود و مشاهده این كودك آزاری ها سبب دغدغه من در این حوزه شد.

'جواد طوسی'، منتقد و نویسنده سینما با اشاره به جایگاه سینمای مستند در ایران اظهار داشت: این سینما در ایران همواره مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است و می بایستی با برنامه ریزی های صحیح در سطح فضای فرهنگی سینمای مستند را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

وی افزود: فیلم های مستند علاوه بر بیان دغدغه‌های كارگردان خود، زمینه پذیرش در میان مردم را دارد تا به سینمایی جریان ساز و تحول گر تبدیل شود به شرط آنكه با مخاطب شناسی صحیح و انتخاب موضوعات روز جامعه همراه باشد.

طوسی در ادامه اظهار داشت: مستند‌های اجتماعی قابلیت استقبال از خود را دارند به شرط آنكه فیلم ساز به خوبی با موضوع، روبه رو شود و آن را به خوبی در قاب تصویر به نمایش درآورد.

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

شنبه 6 اسفند 1390  3:20 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها