0

شاخص‌‌های انتخاب اصلح از نگاه قرارگاه عمار

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

شاخص‌‌های انتخاب اصلح از نگاه قرارگاه عمار

نسخه چاپيارسال به دوستان
تبیین دو قطبی اصولگرا و غیر اصولگرا
شاخص‌‌های انتخاب اصلح از نگاه قرارگاه عمار

خبرگزاری فارس: قرارگاه عمار در بیانیه‌ای تحلیلی درباره ‌نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شاخص‌های انتخاب اصلح را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: شاخص‌‌های انتخاب اصلح از نگاه قرارگاه عمار

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، قرارگاه راهبردی عمار ‌به مناسبت برگزاری نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را صادر کرده ‌که متن کامل آن به شرح ذیل است:

نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در وضعیتی برگزار می‌شود که فضای سیاسی کشور از پیچ تاثیر فتنه ۸۸ به خوبی عبور کرده است و طی آن حماسه ۹ دی ۸۸ و حضور فزاینده مردم در سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده و ضمن آن حلقه انحرافی و نفوذی در دولت دهم نیز تسوط مردم شناسایی شده است.

در این میان آرایش سیاسی جناح‌ها و گروه‌ها در انتخابات ۱۲ اسفند، می‌تواند نقطه عطفی در تعاملات سیاسی آتی محسوب شود، به طوری که فضای گفتمان دو قطبی متصلب پیشین به فضای گفتمانی منعطفی تبدیل شود.

بر همین اساس اگر انتخابات با مشارکتی پرشور، رقابتی، سالم و در امنیتی کامل برگزار شود، مجلس آتی، مجلس کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود؛ این مجلس می‌تواند از یک سو ظرفیت و پتانسیل لازم را برای اجرای الزامات دهه چهارم انقلاب اسلامی فراهم آورد و از سوی دیگر شیب افول آمریکا را از درون و در پارادایم بیداری اسلامی منطقه تشدید نموده و آن را بسوی فروپاشی سوق دهد.

از این رو قرارگاه عمار با طرح آرایش سیاسی دو جریان اصولگرا و غیر اصولگرا به تبیین چگونگی رقابت میان جریان‌های اصولگرا می‌پردازد تا در این فرآیند، رقابت سالم اصولگرا - آرمانگرا جایگزین مدل اصولگرا - غیر اصولگرا شده سپس به ارائه شاخص‌های نماینده اصلح می‌پردازد تا امکان اجرای اهداف بالا عملی شود.

الف - آرایش سیاسی جریان‌های غیر اصولگرا

پس از پایان دوران رقابت متصلب و همکاری تعارض‌گونه مجلس اول و دوم که طی آن جریان غیر اصولگرا به رهبری نهضت به اصطلاح آزادی، به دلیل همکاری با دشمن بیرونی از صحنه رقابت کنار رفت، دوران رقابت سالم در مجلس سوم میان روحانیت مبارز و روحانیون مبارز و گروه‌های همسو با هر دو طرف امکان‌پذیر شد؛ در این میان افراد و گروه‌های وابسته به نهضت آزادی با نفوذ خود تلاش کردند، رقابت را تعارض‌آمیز جلوه دهند تا با تولید شکاف میان دو طرف، امکان تاثیرگذاری دشمن را فراهم آورند؛ این وضعیت به طور کم و بیش توسط جریان موسوم به خط امام (روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب، دفتر تحکیم و ...)، سپس توسط گروه‌های ۱۸ گانه موسوم به گروه‌های دوم خرداد در سال ۱۳۷۶ (این جریان همان جریان موسوم به خط امام است) و در مرحله بعد توسط مدعیان اصلاح‌طلبی (حزب مشارکت، حزب کارگزاران و گروه‌های ۱۸ گانه موسوم به دوم خرداد) در دیگر انتخابات نیز ادامه داشت تا اوج آن در انتخابات ریاست جمهوری دهم تبدیل به فتنه‌ای ۸ ماهه شد.

استراتژی جدید جریان غیراصولگرا مبنی بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم است؛ این استراتژی چند وجه را دنبال می‌کند، وجه اول، نفوذ در جریان اصولگرایی است تا با شکاف ناشی از آن مهره‌های سفید خود را به مجلس نهم وارد نماید؛ وجوه دیگر آن تحریم انتخابات بود تا علاوه بر کاهش مشارکت مردم، خود را با تحریم‌های آمریکا و اروپا همسو نشان دهند.

استراتژی کاهش مشارکت جریان غیراصولگرا با تاکتیک‌ نفوذ - تحریم در مرحله اول توانست بخشی از بدنه دولت را تحت عنوان حلقه انحرافی با خود همراه سازد و در مرحله دوم جریان اصولگرا را مجبور به رقابت داخلی نماید؛ آنها امیدوارند در مرحله سوم با فرستادن مهره‌های سفید خود به مجلس نهم با فروکاستن از مشارکت مردمی، شکست فتنه ۸۸ را به پیروزی تبدیل نمایند؛ گرچه این پیروزی، شریکی به نام حلقه انحرافی داشته باشد؛ جریان‌های اصلی غیر اصولگرا عبارتند از مدعیان اصلاح‌طلبی که ریشه اصلی این جریان سیاسی تحت عنوان گروه‌های موسوم به خط امام در دهه اول انقلاب است که طی همکاری با گروه‌های اپوزیسیون تبدیل به جبهه دوم خرداد شد که با شعار اصلاح‌طلبی پس از دوم خردادسال ۱۳۷۶ اعلام موجودیت کردند.

گرچه این جریان شامل ۱۸ گروه سیاسی بود اما مهم‌ترین آنها عبارتند از حزب مشارکت، مجمع روحانیون مبارز، کارگزاران سازندگی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، این جریان پس از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ششم و هفتم، روندی افراطی پیشه کرد و تحت تاثیر رو به افزایش اپوزیسیون، در تیرماه ۱۳۷۸ به تقابل با نظام پرداخت؛ این جریان پس از عدم اقبال مردم به آنها در انتخابات شورای دوم، مجلس هشتم و ریاست جمهوری نهم، به فتنه ۸۸ در انتخابات ریاست جمهوری دهم متوسل شد.

در حال حاضر و در آستانه انتخابات مجلس نهم این جریان به سناریوی سه‌گانه مشارکت با مهر، سفید، تحریم منفعل انتخابات و تحریم فعال انتخابات پرداخته است؛ سناریوی مشارکت با مهره‌های سفید، در حال حاضر توسط جبهه مردم‌سالاری، حزب اسلامی کار و ائتلاف مردمی اصلاح‌طلبان رهبری می‌شود؛ در این میان تحریم‌گران منفعل در انتخابات (طیف خاتمی - خوئینی‌ها) و تحریم‌گران فعال انتخابات (طیف موسوی- کروبی) هستند، این مجموعه قدرت ایجاد تحرک و جذب بدنه اجتماعی همسو با خود را ندارد؛ زیرا این بدنه از یک سو به شدت دچار ریزش شده و مابقی بدنه نیز به دنبال افراد ساختارشکن است.

کارگزاران نیز گرچه افراد همواره دنباله‌روی مدعیان اصلاح‌طلبی بوده‌اند، اما سعی داشته‌اند به نحوی ارتباط خود را با پدر معنوی کارگزاران یعنی آقای هاشمی رفسنجانی نیز حفظ کنند؛ ابتدا به نظر می‌رسید این حزب در انتخابات نهم مجلس شرکت نماید، اما پس از مشخص شدن موضع خاتمی به آنها پیوست و راهکار استفاده از مهره‌های سفید را دنبال کردند، تا در صورت مشاهده شدت شکاف در جریان اصولگرایی به صحنه رقابت وارد شوند؛ البته لازم به ذکر است که این جریان بیشتر به دنبال مشارکت حداقلی است.

حلقه انحرافی و نفوذی در دولت دهم باید گفت که این باند سیاسی عمدتا حول محور رئیس دفتر رئیس جمهور حرکت می‌کند؛ آنها پس از کنار زده شدن مشایی از معاون اولی، در ماجرای عزل وزیر اطلاعات فعال‌تر شدند و پس از ۱۱ روز خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد به دیدگاه‌های انحرافی خود شدت دادند که مورد سرزنش دوستداران دولت نهم قرار گرفتند؛ این گروهک‌ به ارائه مواضع انحرافی در باب مهدویت و طرح مکتب ایرانی و ترویج باستان‌گرایی و ... پرداخت و با جذب افراد و گروه‌های قدرت‌طلب و فرصت‌طلب آماده ورود به انتخابات مجلس نهم شد.

در این حین به ترتیب تابلوی حامیان گفتمان انقلاب اسلامی، عنوان یاران احمدی‌نژاد و اکنون لیست توحید و عدالت مورد توجه آنها قرار گرفت؛ گرچه حلقه انحرافی تلاش نمود تا انتخابات را به فضای دو قطبی احمدی‌نژاد و هاشمی تبدیل کند، اما پروژه سیاسی کسب اکثریت نمایندگان مجلس و دستیابی به ریاست جمهوری یازدهم، آنها را‌ آماده همکاری همه‌جانبه با طیف اپوزیسیون نموده است.

ب - آرایش سیاسی جریان‌های اصولگرا:

گرچه ریشه جریان اصولگرایی به گروه‌های مکتبی و انقلابی معتقد به امام راحل(ره) طی پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن باز می‌گردد اما اعلام رسمی آن به سال‌های پس زا وقایع تلخ ۱۸ تیر ۱۳۷۸ مربوط است؛ آنها با عبرت‌گیری از عملکرد اپوزیسیونی جریان غیر اصولگرا، خصوصا در اجرای استراتژی‌های فشار از پائین و چانه‌زنی در بالا، استراتژی خندق و استراتژی جلالت که با هدف جدایی دین از دولت صورت می‌گرفت، اقدام به هماهنگی میان نیروهای ولایتمدار نمودند تا از این طریق به مقابله با عملکرد افراطی جریان غیراصولگرا بپردازند.

اصولگرایان در دومین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با تابلوی آبادگران ایران اسلامی وارد شدند و با استفاده از اصولگرایان گمنام توانستند ۱۰۰ درصد کرسی‌های شورای اسلامی تهران و ۶۴ درصد کرسی‌های شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور را نصیب خود نمایند.

اصولگرایان با فراز و نشیب‌ زیادی در انتخابات مجلس هفتم، ریاست جمهوری نهم، خبرگان سوم، شورای شهر سوم، مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم، بار دیگر موفق شدند جریان غیر اصولگرا را به محاق فروبرند، البته این فراز و نشیب‌ها سرانجام به انسجام نفوذی‌های غیراصولگرا در دولت دهم و تشکیل حلقه انحرافی منجر شد؛ گرچه حلقه انحرافی، افراد خود را از اطرافیان رئیس جمهور می‌نامد اما بر کسی پوشیده نیست که طراحی، ارائه و شفاف کردن فساد اقتصادی ۳ هزار میلیاردی، حرکتی از سوی جریان غیراصولگرا ولی با اجرای آن توسط حلقه انحرافی و با هدف کاهش جایگاه جریان اصولگرا در مجلس نهم است.

اصولگرایان با عبور از حلقه انحرافی (نفوذی‌های جریان اصولگرا در دولت)، استراتژی خود را در انتخابات مجلس نهم مبنی بر حضور پرشور مردم و رقابت سالم قرار دادند؛ آنها به خوبی می‌دانند رقابت میان اصولگرایان، امکان ورود مهره‌های سفید جریان غیر اصولگرا و ورود نامزدهای حلقه انحرافی را تسهیل می‌نماید اما این وضعیت از یکسو به مشارکت حداکثری دامن زده و استراتژی اصلی امریکا و جریان غیر اصولگرا را خنثی می‌کند و از سوی دیگر امکان تغییر آرایش سیاسی کشوراز مدل اصولگرا-غیراصولگرا به مدل اصولگرا-آرمانگرا را امکانپذیرتر خواهد نمود.

بر همین اساس جریان اصولگرا هرقدر به انتخابات ۱۲ اسفند نزدیکتر می‌شود شاهد رقابتی متکی بر تعدد لیست‌هایی همچون جبهه‌های متحد، پایداری، بصیرت و بیداری، ایستادگی است؛ اما جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری انقلاب اسلامی اصلی‌ترین آنها هستند؛ زیرا پشتوانه گروه‌های مرجع حوزوی آیت‌الله مهدوی و آیت‌الله محمد یزدی برای جبهه متحد و آیت‌الله مصباح و آیت‌الله خوشوقت برای جبهه پایداری و پشتوانه گروه‌های مرجع دانشگاهی احمد توکلی برای جبهه متحد و لنکرانی برای پایداری را دارند؛ در این میان ایت‌الله مصباح به سان عمار یاسر به شبهه زدایی و حمایت بی چون و چرا از مقام معظم رهبری پرداختند.

قرارگاه عمار معتقد است مردم آگاه، انقلابی و همیشه در صحنه مرکب از همه کسانی که به احمدی‌نژاد و موسوی رأی داده بودند و آوردگاه نهم دی ۱۳۸۸ را در پایان بخشیدن به فتنه ۸۸ ایجاد کردند این بار هم آگاهانه پیچی بی‌‌تأثیر ساختن فتنه ۸۸ را با عدم رأی به جریان غیراصولگرا تکمیل می‌نمایند و رقابت سالم بین دو گروه اصلی اصولگرا را اجرا می‌نمایند تا از این طریق آرایش سیاسی اصولگرا آرمانگرا جایگزین آرایش سیاسی قبلی شود.

از آنجا که قرارگاه عمار رقابت سالم را در عمل رأی به افراد اصلح می‌داند تلاش دارد تا معیارها و شاخص‌های آن را اعلام کند تا افراد با تشخیص خود به رقابت سالم میان دو گروه اصلی اصولگرا بپردازند تا امکان رقابت برای آرایش سیاسی آینده در چارچوب اصولگرایی و آرمانگرایی به وجود آید.

جریان‌های اصلی اصولگرا عبارتند از جبهه متحد اصولگرایان که در پاییز ۱۳۸۹ آقایان حدادعادل، ولایتی و عسگراولادی از سوی آقای احمدی‌نژاد برای ایجاد مکانیزم مورد قبول اصولگرایان انتخاب شدند تا ساز و کار لازم برای انتخابات مجلس نهم را فراهم نمایند؛ این افراد در طول مذاکره با گروه‌های اصولگرا و همچنین آقای رئیس‌جمهور از یک طرف متوجه یکسری موازی کاری از سوی اطرافیان رئیس‌جمهور در ارتباط با انتخابات می‌شوند و از سوی دیگر با بی‌توجهی رئیس‌جمهور مواجه می شوند؛ این وضعیت پس از ۱۱ روز خانه نشینی احمدی‌نژاد که در تقابل با امام خامنه‌ای ارزیابی شد، آنها را به اعجاب و شگفتی کشاند به طوری که این گروه سه نفره در اعتراض با آن اقدام ارتباط خود را با احمدی‌نژاد قطع کرده و طی فرایندی جامعتین را جایگزین آن نمودند.

گروه سه نفره با هدف احیای گروه ۵+۶در انتخابات مجلس هشتم به ساز و کار ۷+۸ رسید که این گروه عبارتند از هیئت داوری مرکب از آقایان بوشهری، کعبی، تقوی، ابوترابی،‌ ولایتی، حدادعادل و عسگراولادی و هیئت اجرایی مرکب از فدایی، زاکانی، باهنر، متکی، خاموشی، جلالی و دو نفر از جبهه پایداری که نمایندگان جبهه پایداری از همان ابتدا با توجه به یکسری شرایط سلبی و ایجابی از جمله اعتراض به حضور خاموشی نماینده قالیباف و جلالی نماینده لاریجانی و همچنین وجود باهنر به عنوان ساکتین فتنه ۸۸ هرگز در جلسات ۷+۸ شرکت ننمودند.

از این رو جبهه متحد اصولگرایان با ترکیب حزب مؤتلفه جبهه پیروان امام و رهبری با محوریت عسگراولادی جمعیت ایثارگران با محوریت فدایی، جمعیت رهپویان با محوریت زاکانی، جامعه اسلامی مهندسین با محوریت باهنر و حضور نمایندگان لاریجانی و قالیباف به کار خود ادامه دادند. گرچه حدادعادل ابتدا به حضور لاریجانی و قالیباف معترض بود ولی بعدها این ترکیب را پذیرفت.

جبهه پایداری اسلامی نیز در ۶ مرداد ۱۳۹۰ با صدور بیانیه‌ای در تهران اعلام موجودیت کرد؛ این اعلام دقیقا پس از سخنرانی آیت‌الله مصباح در حضور شخصیت‌های علمی، معنوی و سیاسی متعددی انجام شد، جبهه پایداری با سه شعار عقلانیت، معنویت و عدالت حول محور ولایت کار خود را آغاز کرد.

آنها معتقدند توجه امام خامنه‌ای به جهانی کردن این سه شعار از سوی معظم له که درسخنرانی ایشان در همایش جوانان و بیداری اسلامی صورت گرفت از افتخارات این جبهه است؛ جبهه پایداری معتقد است که جبهه متحد اصولگرایان تمایلاتی به سوی آقای هاشمی رفسنجانی دارند و این در حالی است که متقابلا جبهه متحد اصولگرایان معتقدند جبهه پایداری متمایل به آقای احمدی‌نژاد است؛ اگرچه جبهه پایداری هرگز عدم حمایت خود را از آقای احمدی نژاد اعلام نکرده است اما بارها اعلام نموده است که باید مطابق دوری از جریان فتنه از حلقه انحرافی نیز دوری کرد؛ به هر حال جبهه پایداری با دبیرکلی آقاتهرانی و افرادی مانند حسینیان، زارعی، رسایی، کوچک زاده، نبویان، روانبخش ، بی‌ریا، جلالی، لنکرانی، محصولی و الهام با عنوان شورای مرکزی جبهه پایداری کار خود را شروع کرده‌اند و همواره این طرح را دنبال کرده‌اند که اگر در گروه داوری 7 نفره و گروه اجرایی 8 نفره جبهه متحد، سهم بیشتری به آنان تعلق گیرد، ادامه کار جبهه را متوقف خواهند کرد.

این جبهه هم اکنون با اعلام پرچمداری گفتمان سوم تیر 84 معتقد به جلوگیری از مصادره گفتمان سوم تیر توسط حلقه‌ی انحرافی‌اند؛ آنها هم اکنون تاکید بر تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات نهم دارند.

درباره شاخص‌های نماینده اصلح نیز باید گفت ولایت مدار بودن و اطاعت محض از فرامین و منویات ولی فقیه از شاخص‌های نماینده اصلح است؛

نماینده اصلح، ولایت فقهاء را در امتداد ولایت پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) می‌داند؛ لذا به هیچ وجه ولی فقیه را محدود به قانون اساسی نداشته و مشروعیت او را از خداوند متعال می‌داند، از این رو اطاعت محض از فرامین و منویات ولی فقیه، را جزء واجبات شرعی خود می‌داند.

انقلابی و آرمانگرا بودن دیگر شاخصه نماینده اصلح است چراکه انقلابی ماندن را در چارچوب آرمانگرایی و آرمان خود را همواره در اسلام ناب محمدی (ص) دنبال می‌کند، اسلام ناب در واقع محور مرکزی گفتمان امام (ره) است که می‌فرمایند: اسلام ناب، اسلام ظلم‌ستیز، عدالت‌خواه، طرفدار محرومان و حقوق پابرهنگان و مستضعفان است.

امام خامنه‌ای که مفسر کلام امام راحل (ره) است، می‌فرمایند وکیل آینده مجلس باید دنباله رو راه امام (ره) و خط او باشد؛ وکیل این ملت آن کسی است که بفهمد امام (ره) چه می‌گفت، چه می‌خواست و چرا می‌خروشید؛ در این وضعیت است که یک نماینده انقلابی و آرمانگرا به خوبی در می‌یابد که مکتب ایرانی و جمهوری ایرانی در واقع همان اسلام آمریکایی مورد خطاب امام راحل (ره) است.

سومین ویژگی نماینده اصلح عدم وابستگی به جریان‌های قدرت، ثروت، انحراف و فتنه‌گر است؛ امام راحل می‌فرمایند "اگر دیدید کسی دارد پول به مردم می‌دهد یا دهان آنها را برای این گونه کارها شیرین می‌کند، بدانید که این طور آدم‌ها، آدم‌های نامناسبی هستند. وقتی معلوم شد که اینها کسانی هستند که می‌خواهند به خاطر امور مادی و در راه کسب متاع دنیوی، مسند با ارزشی را برای اینکه برای مردم قانون وضع می‌کند، غصب کنند، بایستی جلوی آنها را گرفت".

امام خامنه‌ای ارتباط نامزدها با مراکز قدرت و ثروت را بسیار مخرب دانستند و خاطرنشان کردند که این همان شیوه‌ای است که در به اصطلاح دموکراسی‌های دنیا، بویژه در آمریکا مرسوم است و نامزدها به حمایت مالی کمپانی‌ها، شرکت‌ها و افراد ثروتمند وارد انتخابات می‌شوند و بعد از پیروزی در انتخابات نیز وامدار این افراد هستند و به جای خدمت به مردم در جهت منافع صاحبان قدرت و ثروت، قانون وضع می‌کنند. امام خامنه‌ای می‌فرمایند استفاده از بیت المال در انتخابات اشکال مضاعف دارد.

نماینده اصلح باید به بصیریت حضور و عمل، به موقع موضع روشن در قبال فتنه 88 و حلقه‌ی انحرافی داشته باشد؛ امام راحل (ره) همواره توجه می‌کردند که رای خود را به شخصی بدهید که دارای بصیرت در امر دین و دنیا و منزه از گرایش به شرق و غرب و مکتب‌های انحرافی و دارای دید سیاسی است.

یکی دیگر از شاخص‌های نماینده اصلح جدیت در مبارزه با فساد است؛ امام خامنه‌ای بر مبارزه با فقر و فساد و تبعیض همواره تاکید داشته‌اند، لذا نماینده اصلح باید در آنها جدیت داشته باشد؛ در جای دیگری می‌فرمایند مطالبات حقیقی مردم را نماینده مردم باید بشناسد؛ اشتغال مبارزه با فساد مالی، زدون محرومیت از مناطق محروم، مهار تورم، مقابله با گرانی و...

ضدیت با استکبار و شجاعت نیز دیگر ویژگی نماینده اصلح است؛ یکی از مطالبات جدی امام راحل (ره) و امام خامنه‌ای تاکید بر ایستادگی و پایداری در مقابل افزون خواهی قدرت‌های جهانی بوده است و معتقد بودند نمایندگان نباید مرعوب تهدیدات نظام سلطه شوند؛ امام خامنه‌ای می‌فرماید ملت ایران و نظام اسلامی ایستاده است و می‌خواهد از هویت و استقلال و عزت خود دفاع کند.

عده‌ای می‌خواهند بر این اراده و عزم دست اندازی کنند، دعوا سر این است؛ مجلس در دعوای اصولی و اساسی، تعیین کننده و سرنوشت ساز باید جایگاه روشنی داشته باشد؛ زیرا شما نماینده این ملت هستید؛ ایشان می‌فرمایند وکیل باید انقلابی، مومن و شجاع باشد؛ اگر نگوییم باید شجاع‌ترین مومن‌ترین و انقلابی‌ترین باشد.

کار آمدی دیگر شاخصه یک نماینده اصلاح است چراکه نماینده کار آمد اولا نیازهای واقعی مردم را در سطح ملی می‌شناسد و به اصطلاح درد آشنای مردم است، ثانیا قوانینی در راستای گره گشایی از این مشکلات و نیازها به تصویب می‌رساند؛ امام خامنه‌ای می‌فرمایند "مردم در پی آن هستند که انسان‌های کار آمدی را به اریکه مسئولیت بنشانند تا آنها بتوانند سطح کارآمدی نظام را افزایش دهند و مشکلات مادی و معنوی مردم را حل کنند.

در خصوص صراحت در بیان حق و دفاع از حقوق مردم نیز باید گفت که اولین کار نماینده اصلح دفاع از حقوق مردم است زیرا نماینده این مردم است؛ لذا باید در بیان حق و دفاع از حقوق مردم صراحت داشته باشد؛ به فرموده امام خامنه‌ای "باید ما هوشیار باشیم آحاد ملت باید هوشیار باشند، نماینده‌ متدین، امین، طرفدار عدالت، مخالف با فساد، طرفدار حقوق محرومین پایبند به مبانی اسلام و ارزش‌های اسلامی و خط امام(ره)؛ یک چنین نماینده‌ای را بفرستند مجلس".

دیگر ویژگی نماینده اصلح جدا بودن از سیاسی کاری است؛ اگر نماینده دل به دنیا بدهد، به سیاسی کاری روی می‌آورد و امکان صراحت در بیان حق و دفاع از حقوق مردم از وی صلب می‌شود.

همچنین در خصوص داشتن بصیرت و شعور سیاسی نمایندگان باید گفت: بصیرت و دشمن شناسی در سال‌های اخیر واژه‌ای مورد توجه امام خامنه‌ای بوده است؛ ایشان می‌فرمایند" نماینده باید دارای فهم و درک سیاسی باشد و مسائل کشور را بفهمد، هم مسائل خارجی و توطئه‌های دشمنان را و هم مسائل داخلی را".

ساده زیستی و حسن سابقه دیگر ویژگی یک نماینده اصلح است؛ امام خامنه‌ای می‌فرمایند" اگر راه دلبستن به پول، زندگی، تشریفات و به جاه و جلال و اینها را بر روی دل باز کردید، دیگر واقعا حد یقف ندارد؛ از این رو نماینده اصلح باید ساده زیست، ساده پوش و ساده خور باشد تا اسیر دلبستگی‌ها نشود.

عدالت‌طلبی همراه با توسعه نیز از ویژگی‌های نماینده اصلح است؛ رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند" عدالت اعم اقتصادی، قضایی و اجتماعی از اصول قطعی نظام اسلامی است. ایشان با اشاره به عدالت اقتصادی و لزوم رعایت آن از جانب مسئولان نظام اسلامی تاکید می‌نمایند، همان گونه که حضرت علی (ع) می‌فرمایند: شاخص در رعایت عدالت اقتصادی برای مسئولان مقایسه خود با پایین‌ترین طبقات مردم است؛ از این رو نماینده اصلح باید همراه با توسعه عدالت طلبی را دنبال کند تا توسعه به توزیع فقر در جامعه منجر نشود.

انتهای پیام/

 
 
شنبه 6 اسفند 1390  2:03 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها