شهر باستاني هترا در شمال عراق مربوط به دوره اشکاني
شهر باستاني هترا در شمال عراق مربوط به دوره اشکاني
تغيير مكرر مرزهاي جغرافيايي از مشخصههاي بارز تاريخ طولاني ايران است. در طول تاريخ اين سرزمين كهن،
مرزهاي سياسي و فرهنگي بارها تغيير شكل دادهاند، به دفعات پيشروي كرده و يا پس نشستهاند و در هر عقب نشيني بخشي از آثار و ميراث ايران را در سرزمينهاي دور به يادگار گذاشتهاند. هترا نيز از جمله همين ميراث ايراني است كه اكنون كيلومترها دورتر از مرزهاي سياسي امروز ايران، داخل خاك عراق واقع شده است.
شهر هترا كه در معماري و فرهنگ آن آميزهاي از سه تمدن ايراني، يوناني و رومي به چشم ميخورد، مهمترين محوطه باستاني به جا مانده از دوران اشكانيان است. اهميت هترا وقتي آشكارتر ميشود كه بدانيم هيچ بنا يا محوطهاي با اين درجه از اهميت از دوران اشكانيان در داخل مرزهاي ايران باقي نمانده است.
اين شهر باستاني در مركز استپهاي خشك شمال الجزيره، واقع در منطقه بين رودهاي دجله و فرات، واقع شده است. با توجه به معيارهاي امروز، هترا در 290 كيلومتري شمال غرب بغداد و 105 كيلومتري جنوب غرب موصل قرار گرفته است، اما در دوران باستان اين شهر در فاصله 50 كيلومتري شمال غرب پايتخت آشور باستان واقع شده بود.
هترا از اوايل قرن اول ميلادي قلمرو حكمراني يك سلسله محلي بوده است. موقعيت جغرافيايي اين محل كه در مرز بين امپراتوري اشكاني و روم و در مسير مهم كاروانهايي كه از سمت شرق به سوي سوريه، پترا ( در رادن)، بعلبك (در لبنان) و آسياي صغير ميرفتند و همچنين اتصال اين شهر به شبكه راههاي روم، سلسله حاكم بر اين شهر و البته خود اين شهر را قدرتمند ساخته و موجب شده بود كه روز به روز بر قدرت اين شهر و حاكمانش افزوده شود.
در نتيجه اين تحولات هترا كه در ابتدا يكي از هجده ايالت امپراتوري اشكاني بود تبديل به قلمرو كوچك و نسبتاً مستقلي ميشود كه از شهر هترا و محيط پيرامونش تشكيل شده بوده است. در دوران اشكانيان كه ايران به صورت ملوك الطوايفي اداره ميشد، حكمرانان اين شهر شاه خوانده ميشدند و در سلسله مراتب پايينتر از شاه اشكاني كه شاه شاهان خوانده ميشد، جاي ميگرفتند.
پس از اين دوران و درست تا پايان قرن دوم هترا به اوج رونق و قدرت خود رسيد و تبديل به يكي از زيباترين شهرهاي مشرق زمين شد. اما دوران رونق هترا چندان به طول نيانجاميد و با انقراض خاندان آرساسيها، خاندان حاكم بر هترا، به دست ساسانيان همه چيز در هترا تغيير كرد.
گزارش برخي از تاريخ نگاران رومي نشان ميدهد كه در سالهاي اوليه حكومت ساسانيان، هترا در مقابله ايران و روم با روميان متحد شد و ارتشيان امپراتور گرديانوس سوم حدود سال 230 ميلادي در اين شهر مستقر شدند. همين مسئله پادشاهان ساساني را به تسخير هترا تحريك كرد.
اردشير اول، شاهنشاه ساساني نيز در اولين تلاش خود در حصر اين شهر در حدود سال 220 ميلادي شكست خورد و به سرنوشت ساير محاصره كنندگان اين شهر دچار شد. اما سرانجام در سال 240 و يا 241 ميلادي اين شهر به دست جانشين اردشير، شاپور اول تسخير شد. شاپور در اولين سال تاج گذارياش به اين پيروزي نايل آمد.
سقوط هترا كه نهايتاً منجر به متروك ماندن ابدي اين شهر شد، بعدها آميخته به افسانه و داستان و در حالي كه هنوز رگههايي از حقيقت را در خود داشت به كرات در داستانهاي عربي و فارسي نقل شد كه از آن جمله ميتوان به كتابهاي تاريخ طبري و تاريخ مسعودي اشاره كرد. در اين ميان داستان «نازميرا» شاهزاده خانم هترايي كه به خاطر عشقاش، به شهر هترا خيانت كرد به ادبيات غرب نيز راه پيدا كرد و دست ماية خوبي براي هانس كريستين اندرسن، نويسنده مشهور دانماركي در داستان «شاهزاده خانم و نخود» فراهم آورد.
از بين اشيائي كه تا كنون در اين محوطه كشف شدهاند ميتوان به 500 لوح اشاره كرد. اين الواح به خط و زبان آرامي نوشته شدهاند و بر برخي از آنان تاريخ سلوكي حك شده است. تاريخهاي حك شده سالهاي بين 409 (97 و يا 98 ميلادي) تا 549 سلوكي (237-238 ميلادي) را نشان ميدهند. بيشتر اين الواح نوشتههاي يادبود، نذورات، نوشتههاي الواح مقابر و يا لوح يادبود بناي ساختمانها هستند و همگي به زبان آرامي ميانه و گويش محلي شرق بينالنهرين و با رسمالخط آرامي ميانه يعني با استفاده از 22 حرف نوشته شدهاند. علاوه بر اين متون آرامي نوشتههايي به خط و زبان يوناني و لاتين نيز در هترا پيدا شدهاند كه هنوز مطالعات لازم روي آنها صورت نگرفته است. در كنار اين نوشتهها ميتوان از سكههاي مسي و نقرهاي بسياري نيز در زمره اشيا مكشوفه در هترا نام برد.
متون به دست آمده از اين شهر شامل اسامي بسياري از قبيل نذر كنندگان، بنيانگذاران، حكمرانان و مسئولين رسمي ميشود. در كنار نامهاي سامي كه عموماً اسامي آرامي و عربي هستند، تعداد زيادي از اسامي ايراني مانند آسپاد، افراهتا، ميترا، مهرداد، ماني و تيرداد نيز قرار دارند كه در واقع نمونهاي از بافت جمعيتي اين شهر را به ما نشان ميدهند. اكنون مسلم است كه اكثريت ساكنان اين شهر را اقوام سامي يعني آراميها و اعراب تشكيل ميدادهاند و چنان كه در الواح مكشوفه آمده است حاكم هترا را با لقب «ملكالاعراب» كه به معناي شاه اعراب است، ميشناختهاند. خوشبختانه به لطف همين الواح باستانشناسان توانستهاند نام بسياري از شاهان هترا را پيدا كرده و ارتباط بين آنها و موقعيتشان را در سلسله پادشاهان اين شهر مشخص كنند.
بيشتر بناهاي هترا از سنگ آهك و سنگ گچ ساخته شدهاند و همگي آنها تلفيقي از معماري آشوري، هلنيستي (يوناني)، اشكاني (پارتي) و رومي هستند. ديوارهاي معبد اصلي از سنگهاي كندهكاري شده با نقوش و تصاوير مرسوم دوران اشكانيان درست شدهاند. اين نقوش به خصوص در حاشيه قسمت ورودي و بالاي تيرهاي سقف چشمگيرتر هستند. در عين حال تاثير معماري هلنيستي (يوناني) در نقشهاي حكاكي شده در سرستونها، پايه ستونها، قرنيزها و گچبريهاي تزئيني كاملاً مشهود است. مجسمهها و پيكرههاي بازمانده از اين دوران نيز از ويژگيهاي بارزي برخوردارند. نماي روبروي مجسمههاي هترا با مشخصههاي مجسمههاي اشكاني نوعي از هنر دوران پسا هلنيستي كه با هنر شرقي تركيب شده است را به نمايش ميگذارد. مجسمهها عموماً شمايل خدايان و يا افراد سلسه خاندان فرمانروايي اين شهر هستند كه بيشتر لباسهاي اشكاني به تن دارند، لباسهايي با آستينهاي بلند، شلوار و بالاپوشهايي كه تا روي زانو ميآيند.
به رغم تمام اين اوصاف، هترا كه روزگاري شهري پر رونق و زيبا بود پس از متروكه ماندن در سال 241 ميلادي به تدريج رو به زوال گذاشت و در اين مدت زلزله نيز به روند تخريب آن كمك كرد.
متاسفانه اكنون نيز جنگ و درگيريها در عراق وضعيت شهر هترا را وخيمتر كرده و لرزههاي ناشي از انهدام مهمات يكي از انبارهاي تسليحاتي به جامانده از دوره صدام كه در نزديكي اين شهر قرار دارد، بيش از پيش به روند تخريب اين آثار باستاني دامن زده است و اين محوطه باستاني كه از سال 1985 در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده، اكنون در وضعيت اسفناكي به سر ميبرد
پل ارتباطی : daniz_0443@yahoo.com
جمعه 5 اسفند 1390 11:54 PM
تشکرات از این پست