اخلاق حوزه به یک دانش فاخر و اجتهادی تبدیل شود
اخلاق حوزه به یک دانش فاخر و اجتهادی تبدیل شود
|
رییس جامعةالمصطفی العالمیه با ابراز تأسف از این که هنوز علم اخلاق در حوزه اجتهادی نشده و چارچوب آن تحت تفکر ارسطویی و دوران یونانی است، خواستار تبدیل اخلاق حوزه به یک دانش فاخر و اجتهادی شد.
|
منبع خبر: www.rasanews.ir |
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، یکشنبه شب چهارم دی ماه در نخستین نشست تربیتی استادان و مربیان اخلاق جامعةالمصطفی العالمیه گفت: اهمیت نقش اخلاق با همه زوایا و ابعاد آن در المصطفی مدنظر است.
وی ادامه داد: آنچه جامعةالمصطفی را از سایر نهادها و مؤسسات جدا می کند، افزون بر محتوای معارف اسلامی، بُرد اخلاقی و معنوی آن است که در درون اسلام و معارف الهی قرار دارد و هدف گیری آن تغییر شخصیت انسان ها براساس قرب الهی است.
رییس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این که مزیت نسبی المصطفی می تواند جهان امروز را به نفع اسلام و معارف بلند الهی تغییر دهد، گفت: با تغییر شخصیت طلاب علوم دینی در درون درس و بحث حوزه براساس معارف الهی و ارزش های اسلامی، عالم می تواند دگرگون شود.
وی افزود: امام خمینی (ره) یک عالم اخلاقی و عارف الهی بود که با روح بلند و فضیلت هایی که در وجود او متجسم شده بود جهانی را دگرگون کرد؛ مسؤولان، مدیران و استادان المصطفی از این ویژگی های بزرگ روحی و اخلاقی برخوردار شوند تا محیط پیرامون خود را به فراخور استعداد تغییر دهند.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی قراردادن اخلاق، تربیت و معیارهای روحی و معنوی را در صدر فعالیت های مسؤولان المصطفی متذکر و یادآور شد: رسالت انتقال پیام قم، انقلاب اسلامی و اندیشه های متعالی الهی و معارف اهل بیت (ع) به هفت میلیارد بشر امروز بر دوش حوزه های علمیه است.
وی با بیان این که اخلاق نخ تسبیح همه فعالیت ها و روح حیاتبخش تمام تصمیم های است، گفت: اخلاق و تربیت باید روح همه فعالیت های طلاب علوم دینی باشد و استادان و مربیان اخلاق برای تحقق این آرمان بزرگ، مسؤولیت سنگینی برعهده دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ذخایر مکتوب و تجربه شده عینیت یافته در خارج تنها در دست حوزه های علمیه است و در هیچ کجای جهان سابقه ندارد، این ذخایر باید به همه عالم منتقل شود و واسطه این انتقال چند هزار طلبه فاضل و دانش پژوهانی هستند که به عنوان امانت به دست المصطفی سپرده شده اند.
وی خواستار تکمیل، مستندسازی و ساماندهی مناسب نظام نامه تربیتی المصطفی شد و اظهار داشت: نقشه جامع تربیتی المصطفی یک سند بسیار مهم است که با برنامه ریزی دقیق می تواند زمینه های لازم برای پیشرفت اخلاقی طلاب را مرحله به مرحله طراحی کند.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود بر داشتن اخلاق برآمده از اعتقادات تأکید کرد و افزود: استادان مراقب بنیان های اعتقادی و معرفتی طلاب باشند تا در حوزه های روبنایی تر انسان های جامع، متوازن، معنوی و اخلاقی پرورش یابند.
وی با اشاره به نقش الگو در تعالی اخلاقی طلاب اضافه کرد: فعالیت های طلبه ای که با انسان راهنما و الگو مواجه نیست، کم اثر خواهد بود؛ اخلاق همراه شور و سازندگی نیاز است، نه اخلاق آرام، بی شور و حرارت عرفانی که نقشی در پیشرفت طلاب ندارد.
رییس جامعةالمصطفی العالمیه خواستار انجام تدابیر گوناگون برای رشد اخلاقی طلاب و رسیدن آنان به قله های اخلاقی شد و با تأکید بر ضرورت آشنا شدن طلاب با منابع و متون کهن اخلاقی افزود: نیازمند تولید متون گوناگون اخلاقی در کشور هستیم؛ چراکه امروز اخلاق های کاربردی و بخشی متولد شده است.
وی با ابراز تأسف از این که هنوز علم اخلاق در حوزه اجتهادی نشده و چارچوب آن تحت تفکر ارسطویی و دوران یونانی است، خواستار تبدیل اخلاق حوزه به یک دانش فاخر و اجتهادی شد و توسعه مرزهای دانش اخلاق و تدوین اخلاق های مختلف و کاربردی را ضروری دانست.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ابراز داشت: اخلاق و تربیتی که سنجیده نباشد انسان ها را به انحراف کشیده، نخ نما کرده و آنان را به فرقه های مختلف، عرفان های کاذب و افراد شیاد گرفتار می کند و این ها آسیب هایی است که در مسیر کار اخلاق متصور است.
وی اهمیت شناخت ویژگی های اخلاقی و تفاوت های فردی طلاب غیرایرانی را یادآور شد و با بیان این که تربیت جامع و متوازن شعار جامعةالمصطفی است، گفتمان المصطفی در اخلاق و تربیت اسلامی، گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری عنوان کرد.
رییس جامعةالمصطفی العالمیه تشکیل اتاق فکری که بتواند خلاقانه تر و کارشناسانه تر در حوزه های اخلاقی فعالیت کند را ضروری دانست و با اشاره به ظرفیت پژوهشگر اخلاق و تربیت در المصطفی خواستار بهره گیری از قرآن، حدیث، سیره، تاریخ، هنر و معرفی الگوهای مناسب در تدریس اخلاق شد.
|
پل ارتباطی : daniz_0443@yahoo.com
جمعه 5 اسفند 1390 2:01 AM
تشکرات از این پست