به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، مجتبی شاکری در آیین رونمایی از 33 عنوان کتاب نشر شاهد در حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس که امروز در کتابخانه تخصصی نشر شاهد برگزار شد، بیان داشت: هدف ما از خلق یک اثر هنری این است که پیامی را مخاطب عرضه کنیم. بدون داشتن این پیام، جوهر و درونمایه اثر قطعاً نمیتواند اثر درخور توجهی تولید کرد. لذا نقطه اصلی و بنیادین برای خلق یک اثر هنری بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: جوهره این پیام باید اساس انقلاب اسلامی باشد که همان کلام وحی و شریعت است تا انسان نویی متولد شود و جایگاه انسان تراز وحی مشخص شود.
شاکری اظهار داشت: بر این اساس باید بر مؤلفههای این کار مسلط باشیم؛ یعنی اگر شعار عدالت در جهان را میدهیم؛ اگر پیشرفت همه انسانها را خواستاریم؛ اگر امنیت را ابرای همه عالم میخواهیم و اگر مبارزه با استکبار و اندیشههای الحادی را مد نظر داریم باید این تفکر در اثری که خلق میکنیم نمود داشته باشد و پیام اصلی اثر برگرفته از این عناصر باشد.
*اهمیت یک اثر هنری باید به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی باشد
این نویسنده با بیان اینکه اهمیت یک اثر هنری باید به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی باشد، گفت: انرژی و اهمیت انقلاب اسلامی به اندازهای ایست که میتواند 30 سال پس از تولدش 4 طاغوت را در منطقه به زیر کشد. یعنی طی این سالها نه تنها انرژی انقلاب اسلامی کاهش نداشته است بلکه پرتوانتر هم شده و طی یک سال 4 طاغوت را نابود کرده است و مردمشان همان شعارهایی را میدهند که مبنای حرکت انقلاب بود.
شاکری افزود: یک نویسنده در حوزه ایثار و شهادت باید بداند با چه نوع انسان و با چه مبدأ و مقصدی روبروست؛ این موضوعی است که برای خیز یک نویسنده و دستاندکاران و مجریان این طرح بسیار مهم است.
وی گفت: نکته دیگر اینکه در جهان شاهد تحولاتی هستیم چرا که ساختار حاکمیتی جهان در حال تغییر است؛ تا 30 سال پیش اگر از ما درباره ساختار جهان سؤال میشد، سازمان ملل متحد و شورای امنیت و طبقهبندی خاص قدرتهای جهان و کشورهای در رآس و کشورهای زیر مجموعهشان را مد نظر قرار میدادیم اما امروز دیگر این طور نیست و ساختار جهان در حال فروپاشی و تحول است و معیارهایمان برای تشخیص قدرتهای بزرگ مانند گذشته نیست.
این جانباز دفاع مقدس خاطرنشان کرد: نباید تصور کرد چون رماننویسی در غرب شکل گرفته است با مؤلفه و نگاه همین قدرتها و با اندیشه و نگاه غربی باید به پیرامون و وقایع خود نگاه کنیم بلکه باید تکنیک را از آنها گرفت همانطور که در عرصههای مختلف علمی این اتفاق افتاد و به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کردیم.
*تکنیک را از غرب بگیریم و محتوای خودمان را ارائه دهیم
شاکری بیان داشت: باید دقت داشته باشیم که در عرصه داستاننویسی به ویژه در بخشهایی که کمی دیرتر رسیدیم مانند رماننویسی وقتی به سراغ تئوریهای غربی میرویم فقط تکنیک را از آنها بگیریم و محتوای خود را در آن غالب بریزیم.
وی ادامه داد: طی سالهای مختلف آثار بسیاری به اسم روشنفکری ارائه شده است که نوع انسان مطرح شده در آنها با انسان تراز جامعه اسلامی سنخیت نداشته است؛ و روایتها و شاخصهایش تراز خانواده اسلام ناب نیست. لذا نمیتواند با جامعه ارتباط برقرار کند.
این نویسنده دفاع مقدس تصریح کرد: این اتقاقی است که در فیلمهای ارائه شده در جشنواره فیلم فجر هم افتاده و اگر اسم برخی فیلمها حذف کنیم گویا فیلم ایرانی نمیبینیم لذا باید مراقب باشیم.
شاکری اظهار داشت: نکته دیگری که باید در عرصه نویسندگی دفاع مقدس و ایثار مورد توجه قرار گیرد این است که شخصیتی که راوی حادثه یا رویدادی است باید ظرفیت آن رویداد را داشته باشد؛ اینطور نباشد که فقط جدولی از زندگی یک فرد ارائه شود بدون اینکه پیام خاصی را دنبال کند؛ اگر مخاطب تراز خودش را پیدا نکند مطالعه جدول زندگی افراد برای او فایدهای ندارد.
وی خاطرنشان کرد: مطالعه سیر زندگی گذشتگاه و اولیای خداوند برای این است که هنگام خطرکردن و مواجهه با مشکلات با عکسالعمل آنها آشنا شویم؛ اگر کتاب «دا» برای مخاطبان جذاب است برای این است که او با سطر سطر این کتاب با کنشها و واکنشهای یک زن در مواجهه با حوادث پیرامون و انسانهای اطرافش آشنا میشود و مخاطب خودش را در موقعیت او حس میکند.
شاکری با بیان اینکه افراد با مطالعه کتابهای مختلف به دنبال این هستند که معیار خود را بیابند، گفت: هر قدر اثری بتواند قوی باشد میتواند انسانساز باشد وگرنه توصیفی بیش نیست.
وی تأکید کرد: یک رمان خوب کارش توصیف کردن نیست؛ بلکه نشان دادن چگونه زندگی کردن و تشخیص مرزبندیهاست. اگر برخی بزرگان در عرصه ادبیات داستانی از آثار تولید شده اظهار رضایت نمیکنند، برای این است که در میان آثار تولید شده و در بیرون و درون جامعه آثاری که با تراز انقلاب اسلامی همسو باشد و اثر آن را به صورت یک جریان ببینند، ملاحظه نمیکنند.
*کار نویسنده و هنرمند امامگونه است
شاکری افزود: باید بپذیریم که اگر به تناسب اندیشه و شناخت انقلاب اسلامی، مأموریت ما تحول عالم تا ظهور حکومت حقه است، باید با اثری که خلق میکنیم روحها و انسانها را با آرمانهایشان آشنا کنیم و شیوه زندگی اسلامی را طراحی کنیم.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جایگاه بالایی که دارند وقتی نکاتی را بیان میکنند تأثیر آن در آحاد جامعه و حتی بیرون از آن است؛ من معتقدم که کار هنرمند نیز امامگونه است، نویسنده به میزان بهرهای که از حق داشته و معیارهای صحیحی که انتخاب کرده و خلاقیتاش، میتواند در میان جامعه نفود کند اما در سطح و توان خودش.
شاکری با بیان اینکه یک نویسنده باید به موضوعی که مورد نگارش قرار میدهد نزدیک شود، اظهار داشت: برخی آثار میخواهند شهید را توصیف کنند اما مردهای را ارائه دادهاند یا جانبازی را میخواهند به تصویر بکشند اما نتوانستهاند چون باید در تولید اینگونه آثار از ظاهر گذشت و اثر، باید برآمده از فرهنگ ایثار و شهادت باشد.
وی گفت: در یکی از جلسات بررسی و تولید کتاب 50 چهره پرحادثه کشور، رضا برجی هنرمند و جانباز شیمیایی کشورمان مهمان چند جلسه این نشستها بود؛ او روایت میکرد، من در ایامی برای اینکه بتوانم بخوابم باید قرص آرامبخش میخوردم. یک شب فراموش کردم قرصم را بخورم؛ نیمههای شب که ازخواب پریدم احساس کردم کسی پاهای مرا گرفته است؛ به آهستگی چشمهایم را باز کردم و دیدم که همسرم جانماز نماز شبش را گشوده و در میان نمازش اشک چشمهایش را با کف پاهای من خشک میکند.
*اثری که خلق میشود باید در قواره انقلاب اسلامی باشد
شاکری با بیان این روایت گفت: بنده به دلیل موقعیتهایی که داشتهام و ضرورتهای موجود نزدیک به 3 هزار جلد کتاب خواندهام از نویسندگان داخلی و خارجی و در حوزه کودک و بزرگسال اما در هیچ اثر خارجی این قدرت و بزرگی روح را ندیدهام. ما فمنیست نیستیم و تفکرات مادی را قبول نداریم اما خاک پای این بانوان بزرگ را که از زینب کبری الهام گرفتهاند سورمه چشم میکنیم.
وی گفت: اگر این تفکرات در آثار نویسندگان جاری نشود محصولش کتابهایی میشود که شخصیت آنها افراد دلمرده، ترسو، نا امید و افسردهای هستند که قدرت مقابله با حوادث را نداشتهاند.
شاکری در پایان تأکید کرد: حتماً توجه داشته باشید اثری که خلق میشود در قد و قواره انقلاب اسلامی باشد؛ اعتقاد من این است که هنوز ادبیات ما از حد توصیف و پدافند خارج نشده و به مرحله آفند و گستردگی و هجوم به فرهنگی مادیت غرب وارد نشده است.
انتهای پیام/