اسکار، حقِ جدایی است چون ...
2. هر دو طرف دعوا (نادر و زن خدمتکار) در دادگاه دروغ گفتند و برای دروغ گفتن خود، دلیل منطقی داشتند. 3. تنها کسی که دروغ نگفت «سیمین» بود، که می خواست برای یک زندگی بهتر به خارج از کشور مهاجرت کند. البته او در ازای درخواست شوهرش برای ماندن حاضر بود، بماند.
4. آنهایی که دروغ گفتند، متشرّع بودند و حتی برای کارهای روزمره خود از دفتر مرجع تقلید استفتا می کردند. 5. «ترمه» هم بخاطر پدرش مجبور شد دروغ بگوید... 6. در همان ابتدای فیلم، سیمین پول ها رو از کشو برداشته بود، اما نادر (که می خواهد صادق باشد) بدون تحقیق قضاوت کرده و به خدمتکار تهمت دزدی می زند. 7. در دادگاه های ایران عدالت اجرا نمی شود... اولا، شوهرِ خدمتکار، گرفتار همین بی عدالتی ها شده بود، ثانیا، دادگاه و قاضی نفهمیدند که کدام راست می گوید و هر دو طرف دعوا خودشان به نتیجه رسیدند.
8. قاضی بعنوان نماینده حکومت، چهره ای دارد ... عبوساً قمطریراً... 9. در کشاکش دعوای اول در دادگاه، صدای اذان حزن انگیز پخش شد... (این شیوه در فیلم های اسلام هراسی هالیوود مرسوم است) 10. تمام اماکنی که در فیلم به تصویر کشیده شد، نشان دهنده کهنگی و عقب ماندگی جامعه بود... بیمارستان، دادگاه و دادسرا، خیابان ها، حتی خانه نادر 11. یکی از دلایل نادر برای خارج نرفتن نگهداری از پدرش بود، که در دادگاه آخر لباس سیاه بر تن کرده بود، یعنی پدرش مرحوم شد، پس به چه دلیل دیگری حاضر نشد؟ 12. سیمین و خانواده او، هم نادر و هم پدرش را دوست دارند. 13. نادر، قُد است و حتی برای یک بار هم دوستی اش را به همسرش ابراز نمی کند. 14. حالا شما جای دختر 11ساله خانواده، به سمت پدر و استرس های روزگار ایرانیان می روی، یا به سمت مادر و جهانِ جدیدِ پیش رو؟ ابراهیم حاتمی کیا در برنامه «راز» در عید سال 1390 گفت: خفقانی که هنرمند با هنرش ایجاد می کند صد برابر بدتر از خفقان سیاسی است . نباید در فیلممان بگوییم که هیچ امیدی نیست و نشان دهیم که همه دروغ می گویند . بچه و بزرگ دروغ می گویند . همه جبرا دروغ می گوییم و تقصیر خودمان نیست و در آخر نتیجه گیری کنیم که برویم آن سوی آب . متاسفم که به چنین شرایط هنری رسیده ایم.(سینمافا) این کارگردانِ منتقدِ برخی رفتارهای حکومت، در نامه ای به سید رضا میرکریمی می نویسد: سيّد عزيز، متوقع نباش که با اين حَبّه قندت قادر به شيرين کردن کامِ جفامسلکان باشي. اين تلخي به بلنداي نسلِ اين نهضت همچنان ادامهدار است، ولي بدان، اين بارانِ سياهِ جفايِ غريبههايِ دوستنما، پاياني دارد. تو حوصله کن و مباد که شکايت به غريبه بري. تو شاگردِ مکتبِ فردوسي و حافظي که نه کوچيدند و نه شوقِ ترکِ سرزمين به فرزندانشان دادند. اين عصر وارونگي پاياني دارد برادر!(سی نت) شهید سید مرتضی آوینی: بنده مخالف شركت در جشنواره هاي جهاني و دعوت از منتقدان بين المللي نيستم، اما مخالف آن هستم كه به ارزيابي جشنواره ها و داوري منتقدان بين المللي ايمان بياوريم. سينماي ايران بايد در جهت دستيابي به يك هويت مستقل حركت كند. و خود را در آينه صيقلي وجود مردم ببيند، نه در سراب روشنفكري و روشنفكرنمايي.
آقای فرهادی، جایزه آمریکا به فیلم ایرانی ات ... مبارک
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت: «ما میخواهیم رسما به اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، تبریک بگوییم... ما موفقیت او را تحسین میکنیم... موفقیت او سندی است بر غنا و انعطافپذیری فرهنگ ایرانی»(رادیو فردا)