خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جشنواره علمی و پژوهشی میراث تفسیری امام رضا(ع) گفت: ائمه اطهار(ع) شیوه، معیارها، قواعد و ضوابط را در تفسیرهای خود بیان میکردند و ما باید از آن شیوهها در تدوین تفاسیر استفاده کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام محمد فاکرمیبدی پیش از ظهر امروز در دومین جشنواره علمی پژوهشی میراث تفسیری امام رضا(ع) که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه بحث از روشهای تفسیری از جمله مباحث مهم در عرصه قرآنپژوهی و تفسیرپژوهی است، اظهار کرد: در این نوع پژوهشها به عوامل تنویع و تقسیم تفسیر و نیز مشروعیت آن پرداخته میشود.
وی با اشاره به تفسیرهای مختلف گفت: تفسیرهای مختلف مانند المیزان، نمونه و نور وجود دارد که هر یک از افراد بر اساس نیاز و تخصص خود به آن مراجعه میکنند.
عضو هیئت علمی جشنواره علمی پژوهشی میراث تفسیری امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: تنوع تفسیر و ریشه مشروعیت آنها در ارتباطات و برداشتهای مفسران یکی است.
وی عنوان کرد: اگر مشروعیت هر تفسیری ریشه در کلام معصوم، روش و منش ائمه نداشته باشد اصل تفسیر زیر علامت سؤال مشروعیت قرار میگیرد.
فاکرمیبدی با بیان اینکه شاید صدها سال تفسیر موضوعی مرسوم نبوده است، گفت: در سه دهه پس از انقلاب تفسیر موضوعی رایج میشود و در تراث تفسیری امام رضا(ع) میتوان منشا شریعت برای گونههای تفسیری را پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: پیشوای هشتم شیعیان در دورانی زندگی میکرد که فرهنگهای مختلف یونانی، ایرانی، شرقی و غربی رایج بوده و باید این موضوع بررسی شود که این امام بزرگوار در آن دوران چگونه به تفسیر پرداخت.
عضو هیئت علمی جشنواره علمی و پژوهشی میراث تفسیری امام رضا(ع) با اشاره به تفسیر نورالثقلین و برهان گفت: روایت تفسیری مختلفی در این کتابها وجود دارد ولی یک دور کامل تفسیر در آنها ارائه نشده است چراکه این مفسر بر اساس نیتش بر این امر واقف بوده که تفسیر قرآن باید از کانال روایات صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) شیوه، معیارها، قواعد و ضوابط را بیان میکردند و ما باید از آن شیوهها در تدوین تفاسیر استفاده کنیم.