0

نقدي بر برنامه هاي گفت وگو محور در تلويزيون در جست وجوي جذابيت آگاهي بخش

 
ahmadfeiz
ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران

نقدي بر برنامه هاي گفت وگو محور در تلويزيون در جست وجوي جذابيت آگاهي بخش

رسانه ها به عنوان ابزار گسترش فرهنگ در جامعه به شمار مي آيند. اثرگذاري هر رسانه متناسب با گستره دايره مخاطبانش متفاوت است. در اين بين نقش تلويزيون بسيار پررنگ تر از ساير رسانه ها به چشم مي آيد. و اين شايد به دليل طيف وسيع مخاطبانش و استفاده از ابزارهاي ديداري از جمله صدا، رنگ، تصوير و... باشد كه اين رسانه در اختيار دارد. اين اثرپذيري تا جايي است كه حتي اعتماد مردم به آن نيز بيشتر است. اين نقش خطير الزاماتي را مي طلبد؛ از جمله اينكه بايد بسيار تخصصي تر از آنچه به نظر مي رسد با آن برخورد كرد. از اين لحاظ كه از افراد دانش آموخته مرتبط براي برنامه سازي استفاده شود همچنين لزوم استفاده از مجري- كارشناس در برنامه هاي مختلف نيز مشاهده مي شود كه البته اين تنها چند نمونه كوچك از اين مقوله است. از جمله برنامه هايي كه درصد زيادي از فضاي سيما را به خود اختصاص داده اند و اغلب نيز به طور زنده روي آنتن مي روند برنامه هاي گفت وگو محور يا تاك شوهاي مختلف هستند. اين برنامه ها علاوه بر جذابيتي كه مي توانند براي بيننده داشته باشند اين قابليت را نيز دارند كه اطلاعات مفيد و يا به اصطلاح خوراك فرهنگي مناسبي را به مخاطب عرضه نمايند. برنامه هاي گفت وگو محور غالبا از دو موضوع دكور و مجري قابل تأمل هستند. لذا براي بررسي اين برنامه ها بايد به دو نكته توجه داشت؛ يكي حركت محتوايي و ديگري از لحاظ ديداري و يا از نظر فرميك است.
شايد بهتر باشد براي نشان دادن بهتر موضوع بعضي مصاديق را در گفته هايمان به كار ببريم. يكي از برنامه هايي كه در ابتدا با روند رو به رشد مناسبي روبرو بود برنامه «نيمروز» است كه در حال حاضر به دلايل مختلفي با افول مواجه شده است. از نظر محتوا مي توان به اين نكته اشاره نمود كه آنچه از يك برنامه گفت وگو محور انتظار مي رود تقديم اطلاعات به روز و در عين حال مفيد براي مخاطب است. اما دادن اين اطلاعات با اخبار گفتن متفاوت است و بايد با نشاط همراه باشد. به عبارتي برنامه ساز هوشمند بايد به مهندسي پيام آگاه باشد. لذا نشاط، ركن اصلي يك برنامه است كه اگر بيننده با يك نشاط فرمايشي و يا اطلاعات فرآوري نشده مواجه شود بدون شك آن را از پس قاب شيشه اي درك خواهد كرد. دوم اينكه برنامه ساز بايد مخاطب خود را بشناسد و بداند براي چه طيف سني برنامه مي سازد. به عنوان مثال برنامه هاي ظهر گاهي بيشتر داراي قشر مخاطب خانه دار هستند كه گفتن اخبار در قالبي صرفا سياسي شايد براي او اهميت نداشته باشد و اين نكته اي است كه در برنامه هاي ظهر گاهي كاملا به طور غيرحرفه اي بدان پرداخته مي شود.
موضوع ديگري كه در بحث محتوا بايد به آن توجه شود اين است كه بدانيم اين برنامه از چه نوعي است كه آن نيز با توجه به نوع مخاطب تعيين مي شود. گاهي در يك برنامه سرگرمي و يا اجتماعي موضوعات مذهبي يا سياسي به نحوي با هم مخلوط مي شوند كه مخاطب را دچار سردرگمي كرده و نمي داند كه با چه نوع برنامه اي روبه روست. به عبارتي برنامه ساز يك پيتزاي قورمه سبزي را براي مخاطب تهيه مي كند كه بيننده نمي داند بايد با آن چكار كند.
نكته ديگري كه در حركت محتوايي برنامه بايد به آن توجه ويژه اي داشت اين است كه برنامه ساز بايد بداند كه برنامه اي را كه تهيه مي كند براي چه مقطعي از شبانه روز است. گاه يك برنامه با كپي برداري از يك برنامه شبانگاهي كه توانسته موفق عمل كند مي كوشد كه برنامه اي با همان فرم و يا كپي از بعضي آيتم هاي آن برنامه شبانگاهي بسازد كه اين خود باعث دلزدگي بيننده نسبت به آن مي شود. اما از همه اين نكات مهم تر سوالاتي است كه در يك برنامه گفت وگو محور از مهمان پرسيده مي شود و بايد به آن توجه شود. سؤالات نسنجيده و پيش پا افتاده نه تنها باعث سردرگمي مهمان مي شود بلكه نوعي توهين به شعور مخاطب است. اين موضوع به نوبه خودكار را فاقد عنصر مهمي به نام تاثيرگذاري مي كند. گاه گزارش هايي كه به عنوان ميان برنامه استفاده مي شود به حدي بي محتواست كه نمي توان نقدي به آن وارد است.
به طور كلي در برنامه هاي گفت و گو محور بايد به نوع مخاطب توجه شود.
رويكرد محتوايي يك تاك شو يكي از مهم ترين عناصر آن است. گاهي حركت در سطح برنامه آنچنان كم عمق است كه برنامه را خالي از محتواي ارزشمند مي كند. مخاطب در قبال زماني كه صرف ديدن برنامه مي كند بايد اطلاعات و نشاط لازم را دريافت نمايد. شايد بتوان برنامه اي خوش آهنگ و سريع را براي مخاطب فراهم كرد. اما گاهي محتوا در اين شتابزدگي مغفول واقع مي شود. آگاهي بخشي و ارتقاي سطح معلومات بيننده يكي از اركان تاك شوهاست.
باتوجه به انواع رسانه هاي ديداري و اينترنت و... به سختي مي توان ذائقه مخاطب سخت پسند و البته تنوع طلب امروزي را برآورده ساخت. لذا يك برنامه گفت وگو محور بايد از لحاظ فرميك نيز براي بيننده داراي جذابيت باشد كه اين خود يكي از عوامل مهم تأثيرگذاري يك برنامه است. برنامه اي با يك محتواي كالا غني به دليل فضاي دكور نامناسبي كه دارد باعث كم توجهي بيننده به آن برنامه مي شود. البته اين تنوع ديداري نبايد باعث سردرگمي بيننده شود. استفاده از رنگ هاي شاد در دكور برنامه، پوشش مجري، استفاده از موسيقي فاخر و سنتي و يا باورپذير بودن مجري برنامه همگي به ساخت يك تاك شوي موفق كمك مي كند.
انتخاب مهمان نيز يكي از مهم ترين اركان برنامه هاي گفت و گو محور است كه گاه با يك عمل نسنجيده و دعوت از مهماني كه نبايد در آن برنامه حضور داشته باشد يك موج منفي به وجود مي آيد كه اين خود يكي از مواردي است كه بايد كاملا به طور حرفه اي و سنجيده با آن برخورد شود.
برنامه هاي گفت وگو محور متفاوتي روزانه روي آنتن مي رود كه هر كدام با هدفي ساخته شده اند و مخاطب خاص خود را دارند و از زاويه خاص خود به موضوع مورد نظرشان نگاه مي كنند. آنچه بايد در اين ميان به آن توجه شود شناخت صحيح مخاطب از سوي برنامه ساز است كه بايد توجه ويژه اي به آن شود، تا بتواند اطلاعات مناسب او را به گونه اي فرآوري شده به وي تقديم كند. تاك شوها با سخنان و آيتم هاي نوآورانه و جديد و نه كپي شده همواره مي توانند يكي از برنامه هاي مورد توجه در تلويزيون باشند.

پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

پنج شنبه 27 مرداد 1390  9:52 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها