0

ماست ضامن سلامت دندان

 
ahmadfeiz
ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران

ماست ضامن سلامت دندان

ماست غذايي سالم است كه از تغيير شكل باكتري هاي موجود در شير به وجود مي آيد. اگرچه بيشتر افراد ماست را به عنوان پيش غذا مصرف مي كنند و عده اي ديگر نيز آن را به عنوان صبحانه، ميان وعده و يا دسر نيز مورد استفاده قرار مي دهند.
ماست، غني از ويتامين هاي مختلف است به گونه اي كه حاوي مقدار زيادي پتاسيم، فسفر، ريبوفلاوين، ويتامين B5 و B12 مي باشد.از آنجايي كه ماست سرشار از ويتامين A نيز مي باشد در عملكرد بينايي نيز نقش موثري دارد. ويتامين E موجود در آن نيز تقويت سيستم ايمني بدن را به عهده دارد.طبق مطالعات يكي از دانشگاههاي تونس مشخص شد كه بين كاهش چربي هاي شكم و افزودن 18درصد ماست به رژيم غذايي توصيه شده ارتباط مستقيمي وجود دارد. اين تحقيقات حاكي از اين بود كه كلسيم موجود در ماست باعث كاهش سطح كورتيزول در بدن مي شود. كورتيزول هورموني است كه به عضلات شكم مربوط است به عبارت ديگر كلسيم موجود در ماست به سوخت و ساز چربي هاي بدن كمك مي كند.
باكتري هاي سودمند
اگرچه بسياري از مردم فكر مي كنند كه باكتريها براي بدن و فعاليت هاي آن مضر هستند اما لازم به ذكر است كه به مفيد بودن باكتري هاي موجود در ماست اشاره كنيم. اين باكتريها كه باعث ترش شدن ماست مي شوند، موجودات كوچك و ميكروسكوپي هستند كه حكم آنتي بيوتيك را در بدن دارند و باعث تنظيم دستگاه گوارش و تقويت سيستم ايمني بدن مي شود.
فشار خون
مطالعات اخير نشان دهنده اين است كه مصرف منظم و روزانه ماست خطر افزايش فشار خون را به حداقل خود مي رساند.
طبق پژوهش هاي سازمان بهداشت و سلامت خطر افزايش فشار خون تا 50درصد با مصرف ماست كاهش مي يابد افرادي كه روزانه 2 يا 3 مرتبه ماست مي خورند نسبت به افراد ديگر به ميزان يك دوم از بيماري فشار خون در امان هستند.
احساس سيري و سنگيني
بعضي از مواد غذايي باعث سيري و سنگيني مي شود و جالب اينجاست كه پروتئين موجود در آن باعث سرحالي و شادابي مي شود. از جمله اين مواد غذايي مي توان به هلو، آب ميوه هلو، ماست، شير، دوغ و... اشاره كرد و همه اين خواص فقط و فقط به خاطر سطح پروتئين است.
تقويت ماهيچه ها
مقدار پروتئين موجود در ماست انرژي مورد نياز را پس از تمرين ها و ورزش هاي سخت و سنگين تامين مي كند. البته لازم به ذكر است كه ماست محلي محتوي پروتئين بيشتري مي باشد. پروتئين موجود در ماست كمك زيادي به آمينواسيدهاي ضروري براي ترميم بافت هاي ماهيچه اي مي كند. كربوهيدرات موجود در آن نيز به ذخيره انرژي ماهيچه ها پس از تمرين هاي شديد كمك مي كند.
كلسيم
اگرچه مقدار كلسيمي كه افراد در رژيم غذايي خود استفاده مي كنند كم است اما براي سلامت دندانها و استخوانها بسيار مفيد است. وقتي كه كلسيم مورد استفاده به اندازه و كافي مي باشد استخوانها و دندانها نيز از مقاومت بيشتري برخوردار هستند.ماست سرشار از كلسيم مي باشد و مقدار كمي از آن محتوي بيش از نيمي از آنچه كلسيم توصيه شده در وعده هاي غذايي مي باشد.فقط چهار گرم ماست كافي است كه باعث تقويت سيستم ايمني شود. ماست نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني و پيشگيري از امراض و عفونت ها دارد.
تنظيم فعاليت هاي گوارشي
كشت ميكروب هاي موجود در ماست در محيط بدن به خاطر لاكتوز موجود در آن باعث سرحالي و شادابي بدن شده و علاوه بر احساس لذت در تنظيم فعاليت هاي گوارشي نيز موثر است و اگر از ناراحتي هاي ناشي از دستگاه گوارشي رنج مي بريد مصرف منظم و روزانه ماست، باعث كاسته شدن درد مي شود.
جلوگيري از پوكي استخوان
پوكي استخوان يك بيماري مربوط به استخوانها مي باشد كه خطر شكستگي آنها را افزايش مي دهد. تركيب كليسم و ويتامين D موجود در ماست باعث استحكام استخوانها مي شود.حال كه از فوايد و خصوصيات ماست آگاه شديد سعي كنيد تا حد امكان از آن در رژيم غذايي خود استفاده كنيد البته در هنگام خريد به برچسب روي آن توجه نماييد تا ماستي كه از نظر مقدار چربي و قند متناسب است را تهيه كنيد.

پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

چهارشنبه 26 مرداد 1390  9:31 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها