0

بررسي نتايج جنگ احد

 
alizare1
alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

بررسي نتايج جنگ احد

بررسي نتايج جنگ احد
تفسير نمونه ج : 3ص :106
وَ لا تَهِنُوا وَ لا تحْزَنُوا وَ أَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ‏(139) إِن يَمْسسكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَس الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُوَ تِلْك الأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَينَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنكُمْ شهَدَاءَوَ اللَّهُ لا يحِب الظلِمِينَ‏(140) وَ لِيُمَحِّص اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكَفِرِينَ‏(141) أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَهَدُوا مِنكُمْ وَ يَعْلَمَ الصبرِينَ‏(142) وَ لَقَدْ كُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْت مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنتُمْ تَنظرُونَ‏(143)
ترجمه:
139 -و سست نشويد و غمگين مگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد.
140 -اگر به شما ( در ميدان احد ) جراحتى رسيد ( و ضربه‏اى وارد شد ) به آن جمعيت نيز ( در ميدان بدر ) جراحتى همانند آن وارد گرديد و ما اين روزها ( ى پيروزى و شكست ) را در ميان مردم مى‏گردانيم ( كه اين خاصيت زندگى جهان است ) تاافرادى كه ايمان آورده‏اند شناخته شوند و خداوند از ميان شما قربانيانى بگيرد ، و خداوند ظالمان را دوست نمى‏دارد
141 -و تا خداوند افراد با ايمان را خالص گرداند ( و ورزيده شوند ) و كافران را تدريجا نابود سازد.
142 -آيا چنين پنداشتيد كه شما ( تنها با ادعاى ايمان ) وارد بهشت خواهيد شد در حالى كه هنوز خداوند مجاهدان از شما و صابران را مشخص نساخته است ؟
143 -و شما تمناى مرگ ( و شهادت در راه خدا ) را پيش از آنكه با آن روبرو شويد مى‏كرديد سپس آن را با چشم خود ديديد در حالى كه به آن نگاه مى‏كرديد ( و حاضرنبوديد به آن تن در دهيد ، چقدر ميان گفتار و كردار شما فاصله است).
تفسير نمونه ج : 3ص :107
 
شان نزول
در باره شان نزول اين آيات ، روايات متعددى وارد شده است و از مجموع آنها استفاده مى‏شود كه اين آيات دنباله آياتى است كه قبلا در باره جنگ احد داشتيم ، و در حقيقت اين آيات تجزيه و تحليلى است روى نتائج جنگ احد و عوامل پيدايش آن به عنوان يك سرمشق بزرگ براى مسلمانان ، و در ضمن وسيله‏اى است براى تسلى و دلدارى و تقويت روحى آنها ، زيرا همانطور كه گفتيم جنگ احد بر اثر نافرمانى و عدم انضباط نظامى جمعى از سربازان اسلام ، در پايان به - شكست انجاميد و جمعى از شخصيتها و چهره‏هاى برجسته اسلام از جمله حمزه عموى پيامبر ، در اين ميدان شربت شهادت نوشيدند .
پيامبر همان شب با ياران خود به ميان كشتگان رفت و براى بزرگداشت ارواح شهداء بر سر جنازه يكايك آنها مى‏نشست و اشك مى‏ريخت و طلب آمرزش مى‏نمود ، و سپس اجساد همه آنها در دامنه كوه احد در ميان اندوه فراوان بخاك سپرده شد ، در اين لحظات حساس كه مسلمانان نياز شديد به تقويت روحى و هم استفاده معنوى از نتائج شكست داشتند آيات فوق نازل گرديد.
 
تفسير:نتائج جنگ احد
و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مؤمنين و لا تهنوا از ماده وهن گرفته شده و وهن در لغت به معنى هر نوع سستى است ، خواه در جسم و تن باشد ، و يا در اراده و ايمان .
در اين آيه نخست به مسلمانان هشدار داده شده كه مبادا از باختن يك جنگ ،
تفسير نمونه ج : 3ص :108
سستى به خود راه دهند و غمگين گردند و از پيروزى نهائى مايوس شوند ، زيرا افراد بيدار همان طور كه از پيروزيها استفاده مى‏كنند از شكستها نيز درس مى‏آموزند و در پرتو آن نقاط ضعفى را كه سرچشمه شكست شده ، پيدا مى‏كنند و با بر طرف ساختن آن براى پيروزى نهائى آماده مى‏شوند .
جمله و انتم الاعلون ان كنتم مؤمنين : شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد ، يك جمله بسيار پر معنى است يعنى شكست شما در حقيقت براى از دست دادن روح ايمان و آثار آن بوده ، شما اگر فرمان خدا و پيامبر را در اين ميدان زير پا نمى‏گذاشتيد گرفتار چنين سرنوشتى نمى‏شديد ، و باز هم غمگين نباشيد اگر بر مسير ايمان ثابت بمانيد پيروزى نهائى از آن شما است ، و شكست در يك ميدان ، به معنى شكست نهائى در جنگ نيست.
ان يمسسكم قرح فقد مس القوم قرح مثله
قرح به معنى جراحتى است كه در بدن بر اثر برخورد با يك عامل خارجى پيدا مى‏شود .
در اين آيه درس ديگرى براى رسيدن به پيروزى نهائى به - مسلمانان داده شده است كه شما نبايد از دشمنان كمتر باشيد ، آنها در ميدان بدر شكستى سخت و سنگين از شما خوردند و هفتاد نفر كشته ، و تعداد زيادى مجروح و اسير دادند و با آنهمه از پاى ننشستند ، و در اين ميدان شكست خود را بر اثر غفلت شما جبران كردند ، اگر شما در اين ميدان گرفتار شكست شديد بايد از پاى ننشينيد تا آن را جبران كنيد ، و لذا مى‏فرمايد : اگر به شما جراحتى رسيد به آنها هم جراحتى همانند آن رسيد بنا بر اين سستى و اندوهشما براى چيست.
بعضى از مفسران آيه را اشاره به جراحاتى كه بر كفار در ميدان احد نشست مى‏دانند ، ولى اولا اين جراحات مانند جراحات مسلمين نبود بنا بر اين با كلمه مثله سازگار نيست.
و ثانيا با جمله بعد كه تفسير آن خواهد آمد تناسب ندارد.
و تلك الايام نداولها بين الناس و ليعلم الله الذين آمنوا و يتخذ
تفسير نمونه ج : 3ص :109
منكم شهداء : در اين قسمت نخست اشاره به يكى از سنن الهى شده است كه در زندگى بشر حوادث تلخ و شيرينى رخ مى‏دهد كه هيچكدام پايدار نيست ، شكستها ، پيروزيها ، قدرتها ، عظمتها و ناتوانيها همه در حال دگرگونى هستند بنا بر اين نبايد شكست در يك ميدان و آثار آن را پايدار فرض كرد ، بلكه بايد با بررسى عوامل و انگيزه‏هاى شكست از سنت تحول استفاده نمود ، و آن را به پيروزى تبديل كرد دنيا فراز و نشيب دارد و زندگى در حال دگرگونى است و خداوند اين ايام را در ميان مردم بطور مداوم گردش مى‏دهد تا سنت تكامل از لابلاى اين حوادث آشكار شود .
سپس اشاره به نتيجه اين حوادث ناگوار كرده و مى‏فرمايد و ليعلم الله الذين آمنوا ... اينها بخاطر آن است كه افراد با ايمان ، از مدعيان ايمان ، شناخته شوند و به عبارت ديگرتا حوادث دردناك در تاريخ ملتى روى ندهد صفوف از هم مشخص نخواهند شد ، زيرا پيروزيها خواب‏آور و اغفال كننده است در حاليكه شكستها براى افراد آماده بيدار كننده و نشان دهنده ارزشها است.
در جمله و يتخذ منكم شهداء مى‏فرمايد : يكى از نتائج اين شكست دردناك اين بود كه شما شهيدان و قربانيانى در راه اسلام بدهيد ، و بدانيد اين آئين پاك را ارزان بدست نياورده‏ايد تا در آينده ارزان از دست بدهيد ، ملتى كه قربانى در راه اهداف مقدس خود ندهد هميشه آنها را كوچك مى‏شمرد اما به هنگامى كه قربانى داد هم خود او ، و هم نسلهاى آينده او ، بديده عظمت به آن مى‏نگرند .
ممكن است منظور از شهداء در اينجا گواهان باشد ، يعنى خدا مى‏خواست با اين حادثه گواهانى از شما بگيرد كه چگونه نافرمانيها به شكستهاى دردناكى
تفسير نمونه ج : 3ص :110
مى‏انجامد ، و اين گواهان در آينده معلمانى خواهند بود براى مردم در برابر حوادث مشابهى كه در پيش دارند. 
منبع : تفسیر نمونه : سوره آل عمران آیات 161- 137
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

دوشنبه 20 تیر 1390  6:59 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها