0

در اسلام سه هجرت واقع شد

 
alizare1
alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

در اسلام سه هجرت واقع شد

در اسلام سه هجرت واقع شد
تفسير نمونه ج : 7ص :261
در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت:
 
1- هجرت و جهاد 
بررسى تاريخ اسلام نشان مى‏دهد كه اين دو موضوع دو عامل اصيل در پيروزى اسلام در برابر دشمنان نيرومند بوده ، اگر هجرت نبود اسلام در محيط خفقان‏آور مكه از ميان مى‏رفت ، و اگر جهاد نبود اسلام هيچگاه رشد و نمو نمى‏كرد .
هجرت اسلام را از شكل منطقه‏اى بيرون آورد و در شكل جهانى قرار داد ، و جهاد به مسلمانان آموخت كه اگر تكيه بر قدرت نكنند دشمنانى كه پايبند منطق و حرف حساب نيستند هيچگونه حقى براى آنها قائل نخواهند شد! .
هم اكنون براى نجات اسلام از بن‏بستها و شكستن موانع مختلفى كه دشمنان از هر سو در برابر آن ايجاد كرده‏اند راهى جز احياى اصل هجرت و جهاد نيست ، هجرت صداى آنها را بگوش جهانيان ميرساند و دلهاى آماده و نيروهاى سازنده و اقوامى را كه تشنه حق و عدالتند در اختيار آنها مى‏گذارد و جهاد به آنها حركت و حيات مى‏بخشد و مخالفان لجوجى را كه جز منطق زور بگوششان فرو نمى‏رود از سر راه خود بر ميدارد .
در اسلام چند هجرت واقع شد : هجرت مسلمانان مكه به حبشه كه هم بذر اسلام را در بيرون جزيره عرب پاشيد و هم سنگرى براى مسلمانان معدود نخستين در برابر فشار شديد دشمن بود .
و هجرت پيامبر و مسلمانان نخستينبه مدينه ، اين مهاجران كه گاهى از آنها به مهاجرين بدر تعبير مى‏شود اهميت فوق‏العاده‏اى در تاريخ اسلام دارند ، زيرا به ظاهر به سوى يك آينده كاملا تاريك حركت كردند ، و در حقيقت براى خدا از همه سرمايه‏هاى مادى خود چشم پوشيدند .
اين مهاجران كه از آنها به المهاجرون الاولون تعبير مى‏شود در
تفسير نمونه ج : 7ص :262
حقيقت سنگ زير بناى كاخ پر شكوه اسلام را تشكيل داده بودند ، و قرآن از آنها با عظمت خاصى سخن مى‏گويد چرا كه از فداكارترين مسلمانها محسوب مى‏شدند .
و هجرت ثانيه كه به هجرت گروهى از مسلمانان بعد از صلح حديبيه و بدست آمدن يك محيط نسبتا امن بدنبال اين صلح صورت گرفت گفته مى‏شود و گاهى به هجرت تمام كسانى كه بعد از واقعه بدر تا زمان فتح مكه به مدينه مهاجرت كردند اين عنوان گفته مى‏شود .
پس از فتح مكه هجرت به آن صورت سابق يعنى حركت از مكه به مدينه از ميان رفت ، زيرا مكه تبديل به يك شهر اسلامى شد و حديث لا هجرة بعد الفتح كه از پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده اشاره به همين موضوع است .
ولى اين سخن به آن مفهوم نيست كه مسئله هجرت در اسلام به كلى منتفى شد ، - آنچنان كه بعضى پنداشته‏اند - بلكه موضوع هجرت از مكه به مدينه منتفى گشت ، و گرنه هر گاه شرائطى همانند شرائط زندگى مسلمانان نخستين پيدا شود قانون هجرت در باره آنها به قوت خود باقى است و تا آن روز كه اسلام سراسر جهان را بگيرد بر قرار خواهد بود .
متاسفانه امروز مسلمانان بر اثر فراموش كردن اين اصل مهم اسلامى غالبا در لاك خود فرو رفته‏اند ، در حالى كه مبشران مسيحى و مبلغان فرق ضاله و مذاهب استعمارى بشرق و غرب و شمال و جنوب دنيا مهاجرت مى‏كنند حتى به ميان قبائل وحشى و آدمخوار و حتى به مناطق قطب شمال و جنوب زمين ، در واقع اين دستور از آن مسلمانها است ، و عملش از ديگران ! .
عجب‏تر اينكه در اطراف شهرهاى بزرگ اسلامى روستاهاى زيادى گاهى با فاصله چند فرسخ وجود دارد كه از مسائل اسلامى بيخبر و گاهى حتى رنگ يك مبلغ اسلامى را به خود نديده‏اند ، لذا محيط آنها محيط آماده‏اى است براى نشو و نماى جرثومه‏هاى فساد و مذاهب ساختگى و استعمارى ، و معلوم نيست مسلمانان
تفسير نمونه ج : 7ص :263
امروز كه وارث مهاجران اولين هستند چه پاسخى در برابر خدا براى اين وضع فراهم ساخته‏اند ؟ ! گرچه اخيرا حركتى در اين زمينه ديده مى‏شود .
ولى هرگز كافى نيست .
بهر حال موضوع هجرت و نقش آن در تاريخ و سرنوشت مسلمانان مهمتر از آن است كه با اين مختصر بتوان تمام جوانب آنرا بررسى كرد .
(در جلد چهارم تفسير نمونه صفحه 89 به بعد نيز در اين باره سخنانى داشتيم ، در آينده نيز ذيل آيات مناسب بخواست خدا باز سخن خواهيم گفت) . 
منبع : تفسیر نمونه : سوره انفال آیات 75- 60
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

دوشنبه 20 تیر 1390  6:31 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها