0

آراستگی باطنی در لسان ائمه (ع)

 
alizare1
alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

آراستگی باطنی در لسان ائمه (ع)

آراستگی باطنی در لسان ائمه (ع)

 

باید دانست همانگونه که به آرایش و زینت جسم خاکی می پردازیم، حقیقت انسانی نیز نیاز به آراستگی دارد.
ادیان الهی به هر دو جنبه نظر دارند و ازما می خواهند به آراستگی ظاهر بسنده نکنیم و باطن خود را نیز بیاراییم تا افزون بر هیئت و شکل و شمایل زیبا،رفتار وگفتار و حتی اندیشه های تمیز و آراسته داشته باشیم ؛ که به فرموده ی امیرالمؤمنان (علیه السلام ) این دسته ، از دسته ی نخست زیباترند :«زینة البواطن اجمل من زینة الظواهر»1
(زینت درون ، زیباتر از زینت برون است).
یک مسلمان باید همان گونه که خود را به اسلام آراسته و ایمان را زیور دل خود ساخته است خود را به اخلاق قرآنی نیز بیارایند ؛ چرا که اسلام و ایمان وقرآن همگی برای انسان زیورند .2
در این قسمت به حدیثی مفصٌل اشاره می کنیم که تمام زیورهای باطنی را معصوم علیه السلام یک یک برشمرده است و ما را بدان سفارش فرموده است.
مولای متقیان در این کلام می فرماید:«العفاف زینة الفقر»(خویشتن داری زیور زینت فقر است)
اگر کسی فقیر باشد ، مالی نداشته باشد و نیازمند باشد ولی عفت نفس داشته باشد دست نیاز و تکدی به سوی این و آن دراز نمی کند.
«والشکر زینة الغناء»( شکرزینت بی نیازی است )
اگر ما به آنچه داریم بیاندیشیم . همیشه شاکر خدای تعالی هستیم . پس شکر که زینت بی نیازی است ، با اندیشیدن در نعمات الهی بدست می آید . انسان باید فکر کند چقدر خدا به ما نعمت عنایت کرده و اگر این ها را نداشتیم چه اتفاقی می افتاد ؟ (یامبتداًبالنعم قبل استحقاقها)3.
والصبر زینة البلاء (صبر زینت بلاست)
هر چه شخصیت وحسب ونسبش اصیل تر باشد ، تواضعش بیشتر می شود و شاید بتوان اینگونه گفت که انسان دارای اصل و نسب باید متواضع تر باشد و اگر کبروغرور او را فرا بگیرد برای نفس او نوعی شین و زشتی پدید می آید.
والفصاحة زینة الکلام ( فصاحت زینت سخن است ).
ممکن است شخصی دارای علم زیادی باشد و مطلب برای بیان کردن زیاد بداند اما فصیح سخن گفتن برای او مشکل باشد این نوعی نازیبایی برای او محسوب می شود .اگر فرد فصاحت داشته باشد کلامش زینت پیدا می کند ، حال اگر کلام خیلی تازگی هم نداشته باشد وقتی با فصاحت بیان شود این در شنونده اثر می گذارد .
_________________________________________
1-      عبد الواحدبن محمد تمیعی آمدی– غررالحکمه و دررالکلم – دفتر تبلیغات اسلام – حوزه علمیه قم – ص280 – ح5338
2-      عبدالهادی مسعودی – لبخند روح – حدیث زندگی – ش 1 – ص 62
3-      یکی از صفات خداوند این است که : او به بندگان قبل از استحقاق و شایستگی آنان نعمات را می بخشد
والعدل زینة الایمان ( عدل زینت گرایمان است )
والسکینة زینة العباد ( آرامش زینت بندگان خداست )
سکینه یعنی آرامش ، بنده ی واقعی خدا آرامش دارد و هیچ وقت نگران و مضطرب نیست .
والحفظ زینة الروایة ( حفظ و نگهداری زینت سخنوری است )
منظور از حفظ ، حافظ ی قوی است ، که برای سخنور لازم و زیباست .
وخفض الخباح زینة العلم ، بال گستراندن ( اینکه فرد خود را کوچک نشان دهد) زینت فرد عالم است .
وحسن الادب زینةالعقل ( زینت عقل به نیکویی ادب است )
وبسط الوجه زینة الحلم ( صورت گشاده و روی باز زینت حلم است )
یعنی کسی که حلیم باشد اما چهره اش عبوس باشد بسیارناپسند وزشت می نماید
والایثار زینة الزهد ( مقدم داشتن دیگران بر خود ، زیور زهد است )
و بذل المجهور زینة النفس ( بذل و کوشش زینت نفس است )
زینت نفس آدمی به میزان تلاش و کوشش او بستگی دارد . اگر فرد بی تفاوت باشد و تلاشی انجام ندهد ارزش ندارد و بسیار ناپسند و زشت است .
وکثیرة البکاء زینة الخوف ( زیاد گریه کردن زینت ترس است )
قرآن می فرماید : «انٌما یخشی الله من عباده العلماء»4 یعنی هر چه انسان معرفتش بیشتر شود خونش بیشتر می گردد . خوف نسبت به قلٌت عمل و کوتاهی که نتیجه اش و زیورش زیادی گریستن است .
والتقلل زینة القناعة ( صرفه جویی زینت قناعت است )
و ترک المن زینة المعروف ( زیور کار خیر منت ننهادن است )
والخشوع زینة الصلوة ( خشوع وتواضع ووارستگی نمازشما رازیبا خواهد کرد )
و ترک مالایعنی زینة الورع 5 ( ترک کارهای بیهوده و بی معنی زینت پارسایی و پرهیزکاری است )6

 

 

 

منبع:

پايگاه الميزان

 


وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

سه شنبه 7 تیر 1390  6:48 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها