از «قیصر» تا «جرم»/ مسعود کیمیایی در پشت صحنه فیلمهایش/ گزارش تصویری
مسعود کیمایی حالا نزدیک به 5 دهه است که در سینمای ایران فعالیت می کند و 26 فیلم نیز تا به حال ساخته است. موقعیت او در سینمای ایران موقعیت خاصی است و به همین خاطر همیشه طرفداران پر و پا قرص و مخالفان خاص خودش را در بین منتقدان و مخاطبان سینمای ایران داشته است.
پشت صحنه «قیصر»
کیمیایی که سال 1320 در تهران به دنیا آمده در سال 1348 فیلم «قیصر» را ساخت. این فیلم که دومین فیلم کارنامه کارگردانی کیمیایی است، خیلی زود نام او را به عنوان فیلمسازی متفاوت با جریان روز سینمای ایران سر زبانها انداخت.
کیمیایی و نعمت حقیقی در پشت صحنه «داشآکل»
کیمیایی در سال 1350 به سراغ داستان «داش آکل» صادق هدایت رفت و اقتباسی سینمایی از این داستان را به تصویر کشید.
با فرامرز قریبیان و بهروز وثوقی در پشت صحنه «گوزنها»
هنوز هم دوستداران سینمای کیمیایی فیلم «گوزنها» را یکی از بهترین آثار او می دانند. فیلمی که در زمان خودش به خاطر تاویلهایی سیاسی که از آن میشد، حسابی بحث برانگیز شد. این فیلم را کیمیایی در سال 1354 به عنوان هفتمین فیلم کارنامهاش تولید کرد.
پشت صحنه «غزل» به همراه نعمت حقیقی
کیمیایی بعد از «گوزنها» دوباره به سراغ ادبیات داستانی رفت. این بار او داستان «مزاحم» خورخه لوئیس بورخس را برای اقتباس انتخاب کرد.
مسعود کیمیایی در پشت صحنه فیلمهایش
برخی از منتقدان از او به عنوان کارگردانی نام میبرند که تبحر خاصی در بازی گرفتن از بازیگران فیلمهایش دارد و به همین خاطر بازیگران زیادی را تاکنون به سینمای ایران معرفی کردهاست.
با محمود کلاری در پشت صحنه «سربازهای جمعه»
منتقدان سینمای کیمیایی فیلمهایی را که او در دهه 80 کارگردانی کرده را نمیپسندند. کیمیایی دهه 80 را با ساخت فیلم «سربازهای جمعه» آغاز کرد.
با عزتالله انتظامی و بهرام رادان در پشت صحنه «حکم»
حکم دومین فیلمی بود که کیمیایی در دهه 80 ساخت. این فیلم هم نتوانست منتقدانی را که نسبت به آثار متاخر او نقد داشتند و آنها را نمیپسندیدند راضی کند.
با داریوش ارجمند در پشت صحنه «رئیس»
کیمیایی در سال 1385 و پس از ساخت «حکم» فیلم «رئیس» را کارگردانی کرد.
با محمدرضا فروتن در پشت صحنه فیلم «محاکمه در خیابان»
همکاری اصغر فرهادی با مسعود کیمیایی برای نوشتن یک فیلمنامه به تولید «محاکمه در خیابان» انجامید.
پشت صحنه «جرم»
کارگردانی فیلم «جرم» برای کیمیایی خوش یمن بود، او بعد از سالها نادیده گرفته شدن از سوی جشنواره فیلم فجر بالاخره با این فیلم به سیمرغ رسید.
با پسرش پولاد در پشت صحنه «جرم»
کیمیایی که موفق نشد مجوز ساخت این فیلم را با داستانی بگیرد که در زمان حال میگذشت، فیلمنامه را تغییر داد و شخصیتهایش را به روزهای پایانی رژیم پهلوی برد. به همین خاطر او مجبور شد این فیلم را به صورت سیاه سفید فیلمبرداری کند.
پشت صحنه «جرم»
سیاه و سفید بودن تنها ویژگی فیلم «جرم» نبود. کیمیایی پس از جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفت، نسخه دوبله شده این فیلم را همزمان با اکران آن در سینما ها نمایش دهد.
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست) /عنکبوت20
یک شنبه 5 تیر 1390 7:02 PM
تشکرات از این پست