0

نویسنده «تیتر سوم» با هنر نگارش و ظرافت از خطوط قرمز گذشت

 
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

نویسنده «تیتر سوم» با هنر نگارش و ظرافت از خطوط قرمز گذشت

کارشناسان نشست نقد و بررسی کتاب «شیوه نگارش یادداشت‌های تیتر سوم» با تاکید بر سهل ممتنع بودن یادداشت‌نویسی، نحوه نگارش مولف این اثر و شیوه‌ای را که او با ظرافت برای گذر از خط قرمز طی کرده است، واکاوی کردند./به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این برنامه عصر روز گذشته(10 خرداد ماه) با حضور سیدمهدی جهرمی، ابوالفضل زرویی نصرآباد و شاهرخ نظری، در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد. کارشناسان حاضر در نشست، در این برنامه شیوه نویسندگی و گذر از مرزهای یادداشت‌نویسی اثر را ارزیابی کردند.



در ابتدای این برنامه، سیدمهدی جهرمی، از فعالان حوزه فرهنگ، یادداشت‌نویسی را از جمله فعالیت‌های تخصصی و مشکل دنیا خواند و اظهار داشت: با وجود فقر منابع مناسب این حوزه در کشورما و انگشت شمار بودن یادداشت‌نویسان زبده، ابداع شیوه نگارش کتاب تیتر سوم از سوی «محمود خیرخواه» که نگاهی موشکافانه و آگاهانه به دنیای فوتبال دارد، ارزشمند است.

وی با اشاره به این که یادداشت‌نویسی جلوه‌گر آگاهی و دانش نویسنده است، گفت: یادداشت‌نویسی به زبان فارسی از منابع مناسبی برخوردار نیست، به همین جهت از آموزش متخصصان در این حوزه محرومیم. 

تصحیح کننده متن‌های تحفه‌الابرار و گنجینه بهارستان، ضمن اشاره به این که نخستین گام در یادداشت‌نویسی، انتخاب تیتر مناسب برای متن است و خیرخواه به خوبی از پس این امر برآمده، اهمیت بدنه متن و نتیجه‌گیری را مطرح کرد و یادآور شد: ساختار تازه یادداشت‌نویسی خیرخواه، قالب عنوان شده برای یادداشت را می‌شکند و شیوه منحصر به فردی در نگارش این حوزه مهم در روزنامه‌نگاری ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که تنها ضعف شیوه نگارش تیتر سوم، به کار بردن کلمات بیگانه و غیر فارسی و برخی اصطلاحات نامناسب رواج یافته در دنیای فوتبال است، تصریح کرد: شجاعت، شهامت، پایداری و انصاف در مطالب نویسنده به وضوح دیده می‌شوند که از جمله عوامل اعتماد مردم به نوشته‌های وی به شمار آیند.

سپس ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز، عنوان کرد: متاسفانه در کشورما هنر و تکنولوژی‌های وارداتی پس از مدتی به ابتذال کشیده شدند، البته مبتذل به معنای مسخره گرفته شدن آن موضوع است. فوتبال نیز از جمله این موارد به شمار می‌رود و مبتذل بودن فوتبال ما برگرفته از الگوسازی بسیاری از اهالی فوتبال از دیگر کشورهاست. در این میان نویسنده «تیتر سوم» نگاه تیز بینانه‌ای به این امر دارد و بارها با دیدگاه‌های منفی مطالب خود را عنوان کرده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که هیچ یک از قطب‌های فوتبال نظیر مسوولان، مدیران، دوستداران و هواداران فوتبال، از نقد دل خوشی نداشته‌اند و نویسندگان این حوزه نیز برای حرکت در این مسیر با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده اند. این امر نیز از دیگر نکاتی است که تیتر سوم در آن حرفی برای گفتن دارد.

به اعتقاد این طنزپرداز، طنز در فوتبال و در شیوه نگارش تیتر سوم آن‌جایی اتفاق می‌افتد که فوتبال در بسیاری از موارد برای مخاطب نقش سرگرمی می‌یابد. در این فضا ایجاد طنز بسیار مشکل‌تر از زمانی است که جدیت دارد. طنز این نگارش در جایی است که مقدمه‌های بی‌ربط آن جلوه رسمی و غیر سرگرمی دارند، پس از آن تحلیلی زیرکانه می‌تواند با کمی تامل، سبب خنده مخاطب شود.

زرویی تاکید کرد: طنز، جدی‌تر از هر هنر جدی قلمداد می‌شود، تیتر سوم با بیان اصل ارزشمند بودن شعور خواننده و کسب اعتماد، با صداقت، آگاهی و نگاهی متخصصانه به فوتبال، می‌کوشد تا سخره انگاشته شدن فوتبال را گوشزد کند.

وی گفت: جای خالی چنین آثاری در فضای ورزشی کشورمان مشهود است، آثاری که بتوانند با نگاهی بی‌غرض و بهره‌مند از علومی نظیر فلسفه و کلام، غیر فوتبالی‌ها را نیز با یک بار مطالعه به این سو بکشانند.

در ادامه، شاهرخ نظری از روزنامه‌نگاران دنیای فوتبال اظهار داشت: خوشبختانه «تیتر سوم» ابتدا از دنیای مجازی و سایت‌های خبری پا به عرصه گذاشت. بر این اساس می‌توانستیم از میزان مطالعه آن با خبر شویم. این اثر با روزی 60 مطالعه کننده، به عرصه روزنامه‌نگاری و یادداشت‌نویسی راه یافت.

وی معتقد است: میزان اشتباه در تحلیل‌ها و یادداشت‌های محمود خیرخواه تاکنون صفر بوده، زیرا در پی هر یک از نوشته‌ها، دست کم پنج ساعت تفکر برای نگارش صرف شده است.

نظری ضمن بیان این که خیرخواه برای هریک از جمله‌ها و کلمات مطالبش زمان زیادی صرف می‌کرد و حتی صفحه‌آرایی آن نیز اهمیت بسیاری برای وی داشت، گفت: او با هنر نگارش به سبک مقدمه بی‌ربط، با ظرافت از خطوط قرمز گذشت.

پنج شنبه 12 خرداد 1390  12:47 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها