نتایج پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس نشان داد؛
جبر پس از تاسیس دارالفنون، در ایران توسعه یافت
آنا: یافته¬های پژوهش محققان علوم ریاضی دانشگاه تربیت مدرس نشان می¬دهد که ایجاد دارالفنون، مبدأ ورود علوم نوین به کشور بوده است. همچنین پایه¬گذاری علوم پایه نوین از جمله ریاضی و رشد و توسعه آن، متأثر از دارالفنون می¬باشد.
به گزارش آنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس: این پژوهش که با عنوان " جبر پس از دارالفنون در دوران قاجار" در قالب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد غفوره گوگ¬راد انجام و ارائه شد با هدف پی بردن به این سؤال که آیا دانش جبر در ایرانِ دوران قاجار – مقارن ورود دانش نوین به کشور– هم¬چنان مانند قرون گذشته به سیر تکاملی خود ادامه داده است یا خیر، صورت گرفت.
گوگ¬راد کارشناس ارشد ریاضی محض (¬¬ گرایش جبر)در خصوص این طرح گفت: در این پژوهش، تأثیرات دارالفنون در توسعه علوم از جمله علم ریاضی مورد بررسی قرار گرفت همچنین در این پژوهش به بررسی مهم-ترین دستآوردهای ریاضی¬دانان ایران در دوران قاجار در عرصه دانش جبر و مهم¬ترین کتاب¬هایی که در این دوران به زبان فارسی در زمینه دانش جبر تألیف شدند، پرداخته شد.
وی افزود: ما در این پژوهش به یافتن پاسخ این پرسش¬ها که مهم¬ترین افرادی که در دوران قاجار در ایران به دانش جبر پرداختند چه کسانی بودند و آیا دانش جبر در ایرانِ دوران قاجار هم¬چنان به روند تکاملی خود مانند قرون گذشته تاریخ ایران ادامه داده یا به رکود رسیده است؟ همت گماردیم.
پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس گفت: یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که ایجاد دارالفنون، مبدأ ورود علوم نوین به کشور بوده است. پایه-گذاری علوم پایه نوین از جمله ریاضی و رشد و توسعه آن، متأثر از دارالفنون می¬باشد. بعلاوه این نهاد با تربیت رجال علمی، توانسته است در تأمین نیروی انسانی متخصصِ مورد نیاز جامعه، مفید واقع شود. هم¬چنین در این پژوهش مشکلات پیش آمده برای مدرسان و دانشجویان مدرسه دارالفنون در سال¬های نخست تأسیس آن و علل آن¬ها مورد بررسی قرار گرفته است.
گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دکتر علی ایرانمنش عضو هیات علمی دانشگاه انجام شد./110
16:15:08 1390/03/03