0

نادري‌منش: هيچ گزارشي از وضعيت فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها نداريم

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

نادري‌منش: هيچ گزارشي از وضعيت فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها نداريم

نسخه چاپي ارسال به دوستان
چهل و يكمين همايش معاونان آموزشي دانشگاه‌هاي كشور؛
نادري‌منش: هيچ گزارشي از وضعيت فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها نداريم

خبرگزاري فارس: معاون آموزشي وزارت علوم خاطرنشان كرد: متأسفانه از برخي دانشگاه‌ها درخواست داشتيم تا گزارش ارزيابي فارغ‌التحصيلان خود و اينكه فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها پس از فراغت تحصيل در چه شرايطي هستند ارائه كنند اما هيچ گزارشي به وزارت علوم ارائه نشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس اعزامي به استان مازندران، حسين نادري‌منش معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در چهل و يكمين همايش معاونان آموزشي دانشگاه‌هاي كشور كه در بابلسر برگزار شد، گفت: كسي كه مدرك PHD دريافت مي‌كند مجتهد يك علم مي‌شود و دانشجويي كه موفق به اخذ اين مدرك مي‌شود فقط نبايد به عضويت در هيأت علمي دانشگاه‌ها فكر كند بلكه بايد به فعاليت در بخش‌هاي صنعتي و راه‌اندازي كارگاه‌هاي صنعتي نيز بپردازد.

وي افزود: بايد از ميان فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها كساني كه شاخص استاد شدن دارند جذب و بر روي آنها سرمايه‌گذاري كنيم.

نادري‌منش خاطرنشان كرد: دانشجوياني كه قصد دارند پس از فراغت از تحصيل در امر صنعت ورود پيدا كنند بايد يك نوع تربيت شوند و دانشجوياني كه قصد دارند به امر استادي و عضويت در هيأت‌هاي علمي دانشگاه‌ها بپردازند نوع ديگري بايد تربيت شوند.

معاون آموزشي وزارت علوم در ادامه تصريح كرد: دانشگاه‌هايي وجود دارند كه رشته‌هاي مقاطع دكتري را راه‌اندازي مي‌كنند و حدود 10 دانشجو جذب مي‌كنند اما يك استاد مجرب براي تدريس در اين رشته‌ها ندارند.

وي با اشاره به اينكه يكي از خروجي‌هاي دانشگاه، دانش فني است تأكيد كرد: وزارت علوم در ستاد و صف خود بايد سه فعاليت مهم از جمله سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و نظارت و ارزيابي دائم را در دستور كار قرار دهد.

نادري‌منش اظهار داشت: اگر دانشجويي مستعد فراگيري علم و دانش با سرعت است بايد شرايطي را فراهم كنيم كه اين دانشجو مراحل تحصيلي خود را با سرعت طي كند.

وي با بيان اينكه اكنون آموزش فعال در مقابل آموزش منفعل مطرح است و وزارت علوم بايد به اين امر برسد، گفت: در رشته‌هاي علوم‌انساني بايد فلسفه مرجعيت خود را شكل دهيم.

معاون آموزشي وزارت علوم در بخش ديگري از سخنان خود به شاخص‌هاي آموزش عالي در كشورهاي پيشرفته اشاره كرد و بيان داشت: 5 شاخص آموزش عالي در كشورهاي پيشرفته مطرح است كه يكي از آنها ميزان در دسترس‌ بودن آموزش‌هايي است كه موجب تربيت نيروي انساني مي‌شود.

وي افزود: ‌هزينه‌آموزش، ميزان پاسخ‌گويي آموزشي، كيفيت و تضمين كيفيت از ديگر شاخص‌هاي آموزش عالي در كشورهاي پيشرفته است.

نادري‌منش با بيان اينكه فرآيند آموزش چندين مؤلفه از جمله محتوا، ساختار و زيرساخت دارد، گفت: در بحث مديريت معتقديم مديران آموزش عالي بايد پاسخ‌گو باشند، بنابراين در آيين‌نامه جديد مديريت، اختيار زيادي با مديران دانشگاه‌ها داده شده است.

وي در ادامه گفت: فارغ‌التحصيلان مهمترين خروجي‌هاي دانشگاه‌ها هستند و دائما بايد ارزيابي شوند. متأسفانه از برخي دانشگاه‌ها درخواست داشتيم تا گزارش ارزيابي فارغ‌التحصيلان خود و اينكه فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها پس از فراغت تحصيل در چه شرايطي هستند ارائه كنند اما هيچ گزارشي به وزارت علوم ارائه نشد.

معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به اينكه فارغ‌التحصيلان را پس از فراغت از تحصيل رها مي‌كنيم و به يك جشن دانش‌آموختگي بسنده مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: نگاه فرهنگي در خصوص ادامه ارتباط دانشگاه با فارغ‌التحصيلان هنوز شكل نگرفته است.
انتهاي پيام/ع

 
 
جمعه 30 اردیبهشت 1390  2:32 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها