0

60 تا 70 درصد اعضاي هيأت مؤسس دانشگاه‌هاي غير‌انتفاعي "دولتي‌ " هستند

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

60 تا 70 درصد اعضاي هيأت مؤسس دانشگاه‌هاي غير‌انتفاعي "دولتي‌ " هستند

نسخه چاپي ارسال به دوستان
دانشجو در جمع خبرنگاران:
60 تا 70 درصد اعضاي هيأت مؤسس دانشگاه‌هاي غير‌انتفاعي "دولتي‌ " هستند

خبرگزاري فارس: وزير علوم با بيان اينكه در حال حاضر 60 تا 70 درصد اعضاي هيأت مؤسس دانشگاه‌هاي غير‌انتفاعي دولتي‌ها هستند، گفت كه براي وزارت علوم فرقي بين افراد دولتي و غير‌دولتي كه خواستار مجوز تأسيس مؤسسات غير دولتي، غير‌انتفاعي هستند، وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، كامران دانشجو وزير علوم در حاشيه نشست نمايندگان وزير علوم در هيأت‌هاي نظارت بر تشكل‌هاي اسلامي دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران افزود:‌ از ابتداي دولت دهم بر اساس منويات رياست جمهوري و هيأت دولت دنبال اين هستيم كه بتوانيم تسهيلاتي براي دانشجوياني كه در خارج از كشور بوده يا در داخل كشور خواستار نقل و انتقال و يا ادامه تحصيل هستند، ايجاد كنيم.

وي ادامه داد: تاكنون دو مرحله پيش‌رفته‌ايم كه مرحله اول مرحله تسهيل نقل و انتقال دانشجويان داخل بود تا بتوانند در محل سكونت والدين خود تحصيل كنند. بحث بعدي درباره انتقال دانشجويان خارج از كشور به داخل بود كه بر اين اساس گفته شد‌ تمام دانشجويان ايراني خارج از كشور در مقاطع كارداني و كارشناسي در دانشگاه‌هاي معتبر و غير‌معتبر مي‌توانند به كشور باز‌گردند و پس از سطح‌بندي به دانشگاه‌هاي داخل منتقل شوند.

وزير علوم گفت: دانشجوياني كه به هر دليلي مشكل داشتند و انصراف داده‌اند و نتوانستند ادامه تحصيل دهند، با شرايطي كه ايجاد مي‌شود، مي‌توانند ادامه تحصيل دهند. وزارت علوم منعي براي ادامه تحصيل آنها ايجاد نمي‌كند، چرا‌كه ظرفيت به اندازه كافي براي پذيرش دانشجو در كشور وجود دارد.

وي درباره چگونگي ادامه تحصيل دانشجويان انصراف‌ داده گفت:‌ انشاءالله چند و چون آن از سوي معاونت آموزشي بزودي اعلام مي‌شود.

* بازنشستگان داراي مرتبه استاد تمامي ‌حق جذب مي‌گيرند

دانشجو ‌گفت:‌ با موافقت رئيس جمهور، بازنشستگاني كه مرتبه استاد تمامي دارند، حق جذب دريافت مي‌كنند و ما به دنبال اين هستيم كه در فارغ‌التحصيل شدن نيز تسهيلاتي ايجاد كنيم. در هيچ جاي دنيا اينگونه نيست كه دانشجوي دكترا پس از امتحان و تأييد صلاحيت و ارائه رساله نو و جديد مجبور باشد چندين مقاله نيز ارائه دهد.

وي ادامه داد: در جذب اساتيد نيز سعي كرديم به عدالت نزديك شويم. در دوره دكترا نيز با توجه به اينكه حكايت‌هاي زيادي از طرف دانشجويان صورت مي‌گرفت، اولين قدم را برداشته‌ايم و قائل به اين هستيم كه اين قدم بايد اصلاح شود و اصلاحات نيز صورت خواهد پذيرفت.

وزير علوم در پاسخ به چگوني تأسيس دانشگاه ايرانيان گفت: مسير تأسيس‌ دانشگاه‌هاي غير‌انتفاعي كاملا مشخص است. هر كسي كه بخواهد درخواست كند، درخواست وي در مجموعه وزارت علوم بررسي مي‌شود؛ اگر مجوز تأسيس براي تهران باشد، بايد از شوراي عالي انقلاب فرهنگي مجوز بگيرد اما اگر در خارج از تهران مجوز بخواهد، اين مجوز توسط وزارت علوم صادر مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر شاخص‌ها براي ايجاد دانشگاه وجود داشته باشد، مجوز داده مي‌شود. اگر اين شاخص‌ها وجود نداشته باشد، مجوز از سوي وزارت علوم داده نمي‌شود، ضمن اينكه دانشگاه‌ها و مؤسساتي كه داير مي‌شوند نيز تحت نظارت قرار مي‌گيرند و اگر شاخص‌هاي خود را ارتقاء ندهند، مجوز آنها لغو مي‌شود.

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه فرقي براي ارائه مجوز به افراد دولتي و غير‌دولتي وجود دارد يا نه، گفت: از نظر وزارت علوم هيچ فرقي بين افراد دولتي و غير‌دولتي كه خواستار مجوز تأسيس مؤسسات غير‌دولتي، غير‌انتفاعي هستند، وجود ندارد. تمام افرادي كه براي تأسيس مؤسسات غير دولتي، غير‌انتفاعي درخواست مي‌دهند، بايد مسير را طي كنند.

* 60 تا 70 درصد اعضاي هيأت موسس دانشگاه‌هاي غير‌انتفاعي دولتي‌ها هستند

دانشجو افزود: در حال حاضر 300 مؤسسه غير‌دولتي، غير‌انتفاعي در حال فعاليت هستند كه از اين تعداد حداقل 7 تا 10 هيأت مؤسس دارند كه 60 تا 70 درصد از اعضاي هيأت مؤسس اين مراكز را دولتي‌ها تشكيل مي‌دهند. من عضو هيأت علمي هستم كه در دانشگاه تدريس مي‌كنم. ضمن اينكه دولتي هم هستم.

وي ادامه داد: تأسيس مؤسسات غير‌دولتي،‌ غير‌انتفاعي شاخص‌هايي دارد كه از نظر ما فرق نمي‌كند چه كسي درخواست كرده است. اگر شاخص‌ها را داشته باشد، مجوز را مي‌گيرد، در غير اين صورت مجوز داده نمي‌شود.

وزير علوم درباره ارائه موافقت اصولي به دانشگاه ايرانيان‌ گفت: موافقت اصولي با مجوز فرق دارد، موافقت اصولي براي هر مؤسسه‌اي صادر مي‌شود؛ مثلا اگر بخواهيم دانشگاهي را در بيرجند تشكيل بدهيم، اول موافقت اصولي صورت مي‌پذيرد. يعني نيازسنجي صورت پذيرفته است.

دانشجو با تأكيد بر اينكه موافقت اصولي مجوز نيست، گفت:‌ موافقت اصولي اعلام مي‌كند كه اگر هيأت مؤسس به شاخص‌هاي موردنظر وزارت علوم برسند، در آنجا احساس شده است كه نياز به چنين مؤسسه و دانشگاهي است.

* مصوبات شوراي‌عالي درباره اسلامي شدن دانشگاه‌ها مربوط به زمان حيات امام است

وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: سياست‌هاي اعلام شده درباره اسلامي شدن دانشگاه‌ها بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه اين مصوبات نيز در زمان حيات حضرت امام(ره) بوده است؛ به عبارتي سياست‌‌هاي اعمالي درباره اسلامي شدن دانشگاه‌ها مربوط به الان و نظر خودمان نيست.

وي ادامه داد: اسلامي شدن دانشگاه‌ها يك بعدي نيست. يك بعد آن محتواست كه در آن ‌كار مي‌‌كنيم. با شوراي تحول علوم انساني و ‌حوزه‌هاي علمي نيز همكاري داريم.

دانشجو ادامه داد: سعي داريم منابع را از حالت ترجمه‌اي خارج كنيم، ترجمه محض را كسي تأييد نمي‌كند. اين دال بر اين نيست كه نظريات غربي را در منابع‌مان نخواهيم داشت.

وي افزود: يك بعد اسلامي شدن دانشگاه‌ها مناسبات است. ما هر كاري مي‌كنيم، يك روح دارد و يك قالب. كاري كه وزارت علوم انجام مي‌دهد،‌ روحش دين و اسلام است. مثلا آئين‌نامه ارتقاء، آئين‌نامه مديريت، آئين‌نامه نقل و انتقال روح اسلامي دارد و قالب آن در آئين‌نامه‌ها قرار مي‌گيرد.

وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه مشاركت دختر و پسر يك فرصت است، گفت: مشاركت دختر و پسر در دانشگاه‌هاي كشور يك فرصت براي مملكت است و ما دنبال اين هستيم كه مشاركت صورت بپذيرد اما اختلاط به سبك مناسبات دختر و پسر در كشورهاي غربي را نه شرع به ما اجازه مي‌دهد نه مردم.

* كارنامه فرهنگي براي تمام دانشگاه‌ها ايجاد مي‌شود

وزير علوم با اشاره به ايجاد كارنامه فرهنگي در دانشگاه‌ها گفت: در كارنامه فرهنگي فعاليت‌هاي متفاوتي مدنظر قرار مي‌گيرد و بر اساس اين كارنامه دانشگاه‌‌ها رتبه‌بندي مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه ما رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي غربي را قبول نداريم، گفت: به غير از رتبه‌بندي فرهنگي كه صورت مي‌پذيرد، رتبه‌بندي آموزشي و پژوهشي نيز براي دانشگاه‌ها خواهيم داشت.

وي درباره كارنامه فرهنگي دانشگاه‌ها گفت: فعاليت‌هاي انجام شده از نظر سياسي، علمي، فرهنگي، اجتماعي، بسيج دانشجويي و تشكل‌هاي اسلامي در اين كارنامه وجود دارد و بررسي مي‌شود. ضمن اينكه در بخش دوم اين كارنامه تركيب‌بندي مشاركت‌ها و تمام فعاليت‌ها در اين مجموعه آورده مي‌شود، حتي ضرايب جذب دانشجو در هر فعاليت در اين كارنامه لحاظ مي‌شود.

وزير علوم ادامه داد: كارنامه فرهنگي بيان مي‌كند كه دانشگاه‌ها از نظر فرهنگي، اجتماعي، سياسي در چه رتبه‌اي قرار دارند.

وي گفت: در بخش پژوهشي، آموزشي و اجراي آئين‌نامه‌هاي ارسالي به دانشگاه‌ها نيز كارنامه‌هايي ايجاد مي‌شود كه اين كارنامه‌ها در دانشگاه‌هاي دولتي و غير‌دولتي سبب رتبه‌بندي مي‌شود و بر اساس همين كارنامه‌ها شهريه دانشگاه‌هاي غير‌انتفاعي در نظر گرفته مي‌شود.

دانشجو ادامه داد: رقابت سالم در هر مجموعه‌اي يك اصل است و ممكن است دانشگاهي از نظر رتبه فرهنگي اول باشد اما از نظر پژوهشي رتبه هفتم باشد. دانشگاه ضمن اينكه نبايد حقش از نظر فرهنگي ضايع شود، از نظر پژوهشي بايد خودش را ارتقا دهد.

* اساتيد دانشگاه‌هاي ايران از نظر سطح علمي چيزي كمتر از بهترين دانشگاه‌هاي دنيا ندارند

وزير علوم در بخشي از سخنان خود با تاكيد بر اينكه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران از نظر سطح علمي از بهترين دانشگاه‌هاي دنيا چيزي كم ندارند، گفت: اساتيد دانشگاه‌هاي ايران نه تنها از نظر سطح علمي از بهترين دانشگاه‌هاي دنيا چيزي كم ندارند بلكه از نظر سطح علمي و تخصص سرآمد هستند و اكثريت آنها بروز هستند. اگر غير از اين بود، ما نمي‌توانستيم 11.4 برابر نسبت به متوسط دنيا رشد توليد علم داشته باشيم.

وي ادامه داد: با توجه به رشد توليد علم در ايران اساتيد ما نسبت به متوسط دنيا 11 برابر بالاتر هستند.

دانشجو افزود: در وضعيتي كه آمريكا اعلام كرد كه شما را تحريم مي‌كنيم تا طي 5، 4 به زانو در آييد، نه تنها نشد بلكه رشد توليد علم در ايران به مراتب بيشتر شد و اين حاصل تلاش نيروهاي انساني است.

وي تاكيد كرد كه ما در بحث علم و توليد آن در مرزهاي دانش حركت مي‌كنيم.

وزير علوم با بيان اينكه در تجهيزات دانشگاه‌ها مقداري ضعف داريم، گفت: ضعف تجهيزاتي تعدادي از دانشگاه‌ها را با شبكه بين دانشگاهي برطرف مي‌كنيم. بر اين اساس دانشگاه‌ها مي‌توانند از تجهيزات به صورت مشترك استفاده كنند.

وي با بيان اينكه اگر اساتيد در صنعت كار كنند، نقطه قوت آنها است، گفت: بايد اساتيد را تشويق كنيم تا با صنعت كار كنند. رياست وزارت علوم نيز همين است.

دانشجو با تاكيد بر اينكه آرمان‌ها را بايد وسيع ديد، گفت: با شناخت واقعيت‌ها بايد در چارچوب‌ بايدها و نبايد‌ها بر اساس آرمان‌ها حركت كنيم.

وي در پاسخ به اينكه كدام عملكرد يك سال گذشته سبب خوشحالي وزير علوم شده است، گفت: طي يك سال گذشته در دانشگاه‌ها و معاونت فرهنگي اقدامات خوبي صورت پذيرفته است، اما با آنچه مدنظر ماست، فاصله داريم. ما براي رسيدن به دانشگاه اسلامي، ايراني كه بتواند براي دنيا الگو شود، هنوز فاصله داريم. بهترين اتفاق فرهنگي امسال بحث توصيه‌هاي آزاد‌انديشي بود كه يكي از فرمايشات مقام معظم رهبري است.

وزير علوم درباره آئين‌نامه مديريت جامع دانشگاه‌ها گفت: حدود 18 سال آئين‌نامه مديريت جامع دانشگاه‌ها تدوين نشده بود، از گوشه و كنار آئين‌نامه‌‌هايي به اين آئين‌نامه اضافه شده بود.

وي با بيان اينكه آئين‌نامه مديريت جامع دانشگاه‌ها توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 73 تصويب شده بود، گفت: وزارت علوم قطعنامه‌هاي اضافه شده به اين آئين‌نامه را جمع‌آوري كرده و با توجه به اينكه پس از 18 سال نيازمند بروز شدن بود، تغييراتي در آن اعمال شده است، هرچند كه اين تغييرات زياد نيست.

دانشجو با بيان اينكه وظايف در آئين‌نامه جديد مديريت جامع دانشگاه‌ها شفاف شده است، گفت: در اين آئين‌نامه مشخص شده كه رئيس دانشگاه درباره تمام مسائل دانشگاه مسئول است. مدير گروه‌ها، دانشكده‌ها، معاونان دانشگاه‌ها مسؤوليشان به ريز در اين آئين‌نامه مشخص شده است.

وي با بيان اينكه در آئين‌نامه مديريت جامع دانشگاه‌ها بحث انتصاب‌ها نيز مشخص شده است، گفت: در دنيا به ندرت جايي است كه رئيس دانشگاه به صورت انتخابي و با راي‌گيري انتخاب شود. من اگر نتوانم رئيس دانشگاه را انتخاب كنم، چگونه مي‌توانم سياست‌ها را در دانشگاه اعمال كنم؛ هرچند كه سياست‌هاي دانشگاه جمع مي‌شوند و تبديل به سياست‌هاي ما مي‌شوند.

دانشجو با تاكيد بر اينكه استقلال دانشگاه‌ها را قبول داريم، گفت: استقلال دانشگاه را قبول داريم، اما اگر حاكمت ببيند كه دانشگاه نيز از ريل خواسته مردم خارج مي‌شود، نه تنها حق بلكه وظيفه دارد‌ آن‌را به مسير بياورد. البته در حال حاضر تمام دانشگاه‌ها در مسير مردم و رهبري حركت مي‌كنند.
انتهاي پيام/م

 
 
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1390  1:34 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها