|
واسعی خبر داد:
|
ورورد 250 طرح به دبیرخانه کرسیهای آزاداندیشی/ استخراج 9 نظریه جدید
|
دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره از ورود بیش از 250 طرح به این دبیرخانه طی هشت سال گذشته خبر داد و گفت: افرادی که مدعی داشتن نظریه هستند نظریه خود را طی طرحی ارائه می کنند که تاکنون 84 مورد از این طرح های وارده پذیرفته شده است.
|
به گزارش خبرنگار مهر، سید علیرضا واسعی امروز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه روسای منتخب آمایش آموزش عالی در دانشگاه هرمزگان با بیان این خبر گفت: در حال حاضر 20 کرسی در هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره فعالند و اگر طرحی پذیرفته شود طی فرآیندی سخت به اعتبار سنجی گذاشته می شود.
وی افزود: از میان طرح های وارده تاکنون 9 نظریه، 8 نوآوری و یک نقد را توانسته ایم بیرون دهیم و برون دادهای این هیئت موارد درخوری بوده است.
واسعی با بیان اینکه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی با وجود گذشت سالها از شکل گیری اش همچنان در محاق ناشناختگی باقی مانده است، گفت: واقعیت این است که ما هنوز نتوانسته ایم آنچه مطالبه جدی مقام معظم رهبری در حوزه علوم انسانی و معارف دینی است را به عرصه معرفت و شناخت جامعه بکشانیم.
وی با بیان اینکه علوم انسانی نسبت به سایر علوم در جوامع انسانی پایه ای تر، اساسی تر و ضروری تر است، گفت: اگر در جامعه ای علوم انسانی به درستی شناخته و عرضه نشود یعنی علوم انسانی بومی نشود و متناسب با نیازهای جامعه پیش نرود همه علوم دیگر نیز از کارآیی می افتد.
رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با انتقاد از اینکه علوم انسانی آن گونه که باید در فضاهای دانشگاهی و علمی جا بازنکرده اند، گفت: وقتی گفته شد علوم انسانی باید بومی و اسلامی شود عده ای این طور تعبیر کردند که اینها می خواهند علوم را دولتی و حکومتی کنند. در پاسخ به آنهایی که از سر غرض یا از سر جهل این نوع تعبیر را مطرح کردند باید گفت علوم انسانی از دل جامعه ای برمی خیزد که در آن در حال رشد است.
واسعی با بیان اینکه نمی توانیم علوم انسانی غیر بومی داشته باشیم، گفت: در برخی رشته های علوم انسانی فارغ التحصیلان فراوانی داریم اما کاربردهای لازم را در جامعه ما ندارند و دلیلش این است که این رشته ها از دل جامعه ما برنیامده است. کتاب های زیادی را از زبان های دیگر در حوزه اخلاق ترجمه کرده اند و در جامعه ما توزیع می شود این در حالی است که اگر کسی بخواهد جامعه را به لحاظ اخلاق درمان کند باید ظرایف زیستی ما را ببیند وگرنه مشکلات اصلا حل نمی شود.