0

در نشست 'شهر در آينه سينما' مطرح شد؛ لزوم ايجاد افق هاي جديد براي فيلمسازان شهري

 
ALI_ALI0934
ALI_ALI0934
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 6676
محل سکونت : فارس شیراز

در نشست 'شهر در آينه سينما' مطرح شد؛ لزوم ايجاد افق هاي جديد براي فيلمسازان شهري

 

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، ششمين جلسه اتاق رسانه سينماي ايران با موضوع ' به استقبال چهارمين جشنواره فيلم شهر (شهر در آيينه سينما)' و حضور امير قادري منتقد سينما، 'حميدرضا صدر' منتقد سينما و استاد دانشگاه ، 'علي معلم' تهيه كننده و منتقد سينما و 'منوچهر شاهسواري' دبير اجرايي جشنواره فيلم شهر و تهيه كننده سينما در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي رسانه برگزار شد .
منوچهر شاهسواري دبير اجرايي جشنواره فيلم شهر در پاسخ به امير قادري منتقد و مجري اين نشست رسانه اي درباره لزوم برگزاري جشنواره فيلم شهر گفت: هر جامعه در حال رشدي براي پيشرفت نيازمند حركت جمعي است تا بتواند مشكلات سرراه خود را برطرف كند.
وي ادامه داد: يكي از كاركردهاي جشنواره فيلم شهر، ايجاد رفتار جمعي و گروهي در جامعه است. جامعه ما امروز از نبود كار گروهي و جمعي در حل مسائل شهري رنج مي برد و چنانچه به اين امر در جامعه به دست فراموشي سپرده شود مشكلات عديده اي را در شهر شاهد خواهيم بود.
تهيه كننده فيلم سينمايي 'مدرسه پيرمردها' به اهميت نقش سينما در ترويج فرهنگ شهرنشيني اشاره كرد و ادامه داد: نگاه نقادانه آثار سينمايي به مسايل شهري ماهيت آنها را تشكيل مي دهد و آثاري از اين دست تاثير بسزايي بر مخاطبان دارند.
شاهسواري با يادآوري اينكه تاريخ شهر و زندگي شهري بالاي پنج هزار سال دارد، ادامه داد: شكل اصلي جامعه شهري مدرن متكي بر شكل گيري آمريكاي جديد است و از آن زمان به بعد، شهر به معناي كنوني به وجود آمد.
تهيه كننده فيلم 'فصل باران هاي موسمي' توضيح داد: احداث قلعه در ساختار شهرها و محل هاي سكونت در گذشته هاي دور در تمدن هاي مختلف، نشان از نياز شهروندان به جمع و تشكيل شهر ها است.
شاهسواري تاكيد كرد: همه ما در شهر به دنبال آسايش و آرامش هستيم. متاسفانه عمر مفيد فضا ها و مكان هاي شهري ما كم شده است و ماندگاري در ابنيه نداريم كه برايمان خاطره ايجاد كنند، زماني خاطره كه نداشته باشيم دلبستگي ها مان را نسبت به محل سكونت از دست مي دهيم و اين نقص بزرگي براي سينما محسوب مي شود .
اين تهيه كننده سينما گفت: اگر ثبات رفتاري و شخصيتي داشته باشيم براساس سليقه، منش و خواسته هاي خود در شهر رفتار مي كنيم و سينما به عنوان رسانه اي كه از جامعه برآمده، كه تفاوت هاي زندگي رسمي و غيررسمي را به تصوير مي كشد.
شاهسواري با يادآوري اين كه جشنواره فيلم شهر در دوره هاي قبل ماهيت سينمايي داشت، گفت: در اين دوره سعي كرديم تا بيشتر به حوزه زندگي شهري قدم بگذاريم و به شهرنشيني به عنوان پديده اي جامع نگاه كنيم.
به گزارش ايرنا 'علي معلم' نيز در اين نشست گفت: جشنواره ها در كشورمان براساس نياز و ضرورت سازمان ها و نهادهاي مختلف برگزار مي شوند و براساس سياستگذاري هاي اين نهادها فراخوان مي دهند.
وي افزود: اگر برگزاري يك جشنواره براي برطرف كردن يك نياز باشد تبديل به يك جريان مي شود و اين امر براي جامعه مفيد خواهد بود .
به گفته تهيه كننده فيلم آل، جامعه ايران از سال 1350 با شروع اصلاحات از يك جامعه 30 درصد شهرنشين و 70 درصد روستايي به جامعه اي با 70 درصد شهرنشين و 30 درصد مردم روستانشين تبديل شد.
معلم ادامه داد: افرادي كه از روستاها به شهر آمدند شهر نشين نيستند و به عبارتي روستانشيناني هستند كه فرهنگ و آداب شهرنشيني را نمي دانند.
تهيه كننده فيلم سينمايي 'ازدواج به سبك ايراني' تاكيد كرد: ايراني ها بعد از انقلاب به سرعت شهر نشين شدند اما متاسفانه قوانين شهري متناسب با تسريع شهرنشيني در جامعه گسترش پيدا نكرد و حتي مديران شهري نيز نسبت به مسايل مربوط به شهرنشيني آگاهي لازم را پيدا نكردند.
معلم گفت: براي رشد و تعالي فرهنگ شهرنشيني بايد تمام انرژي هاي علمي، فرهنگي، صنعتي، اجتماعي جامعه بسيج شوند تا به راههاي بهتر براي ترويج فرهنگ شهر نشيني دست پيدا كنيم و شهر قابل قبول تري داشته باشيم .
مدير مسوول ماهنامه دنياي تصوير يادآور شد: جشنواره فيلم شهر بايد فرصتي براي فيلمسازان باشد تا با نگاه هنري خود، برداشتي نقادانه از شرايط شهري ارايه دهند و در عين حال فيلمسازان نبايد از ارائه افق هاي جديد در ترويج فرهنگ شهرنشيني غافل شوند.
معلم ادامه داد: يكي از مشكلات كنوني ما در جامعه امروز اين است كه به سمت و سوي زندگي شهري به معناي حقيقي حركت نمي كنيم.
اين تهيه كننده ادامه داد: سرنوشت شهر ما در گذر زمان دست خوش تغييراتي شده و امروز همه ما بايد در جهت بهبود زندگي در جامعه شهري تلاش كنيم.
عضو اسبق هيات مديره خانه سينما تصريح كرد: يكي از اتفاق هاي مبارك بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، اين بود كه استفاده از امكانات شهري مدرن و بناهاي نوين شهري امري غير معمول براي مردم محسوب نمي شود و همه مي توانند از اين امكانات استفاده كنند.
معلم تاكيد كرد: حضور آثار سينمايي با موضوع شهر و مسايل شهري در چهارمين جشنواره فيلم شهر نبايد در تناقض با شعارها و رويكردهاي اين رويداد سينمايي باشد و بهتر است اين جشنواره در جهت ترويج فرهنگ شهرنشيني گام بردارد.
اين تهيه كننده همچنين يادآورشد: آثار سينمايي ما تصويري روشن از زندگي شهري ارايه نداده اند و اغلب به ارايه نمادي از زندگي هاي روستايي و شهري محدود شده اند.
به گفته مدير مسوول ماهنامه دنياي تصوير، تئوري سازي در جشنواره فيلم شهر امري ضروري است و تبديل رويكردها و شعارهاي جشنواره به گفتمان اجتماعي موجب ايجاد اين مهم در جشنواره فيلم شهر دانست.
حميد رضا صدر نيز در ادامه اين نشست گفت: قوانين و مقررات مشخصي براي سهولت زندگي در شهرها و روستا ها وجود دارد كه پايبندي به آنها از سوي شهروندان موجب ايجاد شرايطي بهتر براي زندگي در فضاهاي شهري و روستايي خواهد شد.
وي با يادآوري اين كه تهران شهر مورد علاقه من است ، افزود: تاكنون در سينماي ما فيلمي ساخته نشده است كه تصوير مثبت و مناسبي از شهرها را ارايه كند .
اين كارشناس امور سينمايي ادامه داد: گسترش شهر تهران از دهه 40 همراه با دوره اصلاحات آغاز شد و در آن زمان اكثر روستاييان به تهران مهاجرت كردند. با اين وجود تمام فيلم هايي كه در اين دهه ساخته شده در نقد و نكوهش زندگي شهري است و انسان شهري در اين فيلم ها فردي ناهنجار معرفي مي شود .
صدر تاكيد كرد: فيلمسازان در چنين آثاري كه در دهه 40 در سينماي ايران خلق شده نشان مي دهند زندگي شهري و شهروند به معناي حقيقي در شهرهاي بزرگ ما در آن زمان وجود نداشته است.
وي يادآور شد: ما در شهري زندگي مي كنيم كه از نظر زير ساخت شهري پيشرفته اما هنوز ضرورت تحقق شهري انساني براي انسان شهري در جامعه ما ملموس نشده است.
اين كارشناس سينمايي گفت: در مناسبات شهري آرامش پيدا نمي كنيم اما در شهر به آرامش مي رسيم و بايد براي اين مهم چاره اي انديشيده شود.
صدر با بيان اينكه رويكردهاي مورد بحث در چهارمين جشنواره فيلم شهر به مدنيت ختم مي شود يادآور شد: متاسفانه كالبد فيزيكي كه در آثار سينمايي به تصوير كشيده مي شود تناسبي با زندگي مدرن و شهري ندارد و اين روند بايد در فيلم ها اصلاح شود.
امير قادري مجري اين جلسه نيز در انتها با جمع بندي مباحث مطرح شده از سوي كارشناسان حاضر گفت: غلبه هژموني چپ بر سينما در تمام آثار سينمايي ديده شده است.
وي ادامه داد: دراكثر فيلم ها از شهرها تصويري نامطلوب و غير واقعي به تصوير كشيده مي شود و مديران شهري در آثار جديد به دنبال تغيير در اين رويه سينمايي هستند.
به اعتقاد اين منتقد سينمايي، مشكل اساسي ما درمديريت شهري قطع ارتباط نظريه پردازان و افراد صاحب كرسي بوده و در فيلم ها معني مخاطب خاص از بين رفته است .
چهارمين جشنواره فيلم شهر با رويكرد شهري انساني براي انسان شهري از 18 تا 31 ارديبهشت ماه در تهران و گيلان برگزار مي شود.
فراهنگ **1983
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30371308
چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390  7:27 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها