ناطق ، مهدویت و انتظار
عاشورا و انتظار ،دو بال پرواز شیعه
عاشورا و انتظار، دو بال پرواز شیعه است؛ اگر این دو نبود، چشمۀ غدیر هم می خشکید. حسين(ع) و يارانش الگوي منتظراناند؛ از اين رو بايد در مباني فكري و ويژگيهاي رفتاري و تربيتي آنان، درنگي شايسته كرد.پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار، دلایل و شواهد متعددی دارد. ما در این مقاله، ضمن بیان آنها، به تحلیل و رهیافت های برخاسته از آنها خواهیم پرداخت.انتظار، کربلایى دیگر است به وسعت همه جهان و مصاف حق و باطل است در زمانى دیگر؛ با این تفاوت که این بار، حق پیروز است و چهره باطل، براى همیشه دفن مىشود. انتظار همان کربلا است در وسعت همه زمین و در مقطع دیگرى از تاریخ. در این مقطع، فکرهاى رشید از هر فرقه و ملتى، گلبانگ (دعوت مهدوى) را – که با ساخت و فطرت انسانها همگون است – لبیک مىگویند.انتظار، ثمره کربلا است. بدون کربلا انتظار بىمعنا است. یاران مهدى، همه کربلایىاند و در فراز و فرود تاریخ، غربال شده و آبدیدهاند. مگر مىتوان بى عاشورا، انتظارى دیگر داشت؟ انتظار بى عاشورا، انتظار بىپشتوانه است.
(عاشورا) انتظار برآورده نشده شیعه است و (انتظار) عاشوراى برآورده شده شیعه...حرکتى جهانى و به وسعت آمال همه انسانهاى تاریخ، پشتوانه و عقبهاى مىخواهد به استحکام کربلا که هرگز به سردى و خاموشى نگراید.(۱)(انتظار) ادامه عاشورا، غدیر و بعثت است و (ظهور)، روز فرج و مخرج حسین(۲) و ثمره خون او که در شریان تاریخ به جوش آمده است.(انتظار) بشارتى است به حق، بر همه دردها و آلام شیعه در کربلا و تاریخ...مهدى علیه السلام، همان کسى است که بارى را که حسین علیه السلام در مسیر کوفه، در کربلا به زمین گذاشت؛ به کوفه مىرساند.
مهدى علیه السلام پرچم افتاده حسین علیه السلام را بر خواهد افراشت و آرمانهاى بلند او را تحقّق خواهد بخشید.مهدى علیه السلام، بذرى را که حسین علیه السلام در کربلا کاشت و دیگر امامان آن را بارور کردند و خودش در دوران غیبت به حراست آن همت گماشت، با دستان پرتوانش غرس خواهد کرد.
این پیوندهاى روشن و گویا، از نگاه نامحرمان نیز مخفى نمانده تا آن جا که مىگویند: شیعه با دو نگاه همراه است: (نگاه سرخ) و (نگاه سبز) ؛ عاشورا و ظهور، با الهام از یکى (انقلاب) میکند وبا دیگرى آن را (استمرار) مىبخشد.(۳)براى ما دور ماندگان از صحنه عاشورا، یک راه بیشتر نمانده و آن ثبت نام در کلاس (انتظار) و درآمدن در خیل (منتظران) است که حقیقت انتظار، همان در خیمه حسینعلیه السلام بودن است. آنان که در کربلا چکاچک شمشیرها را نچشیدند، باید مرارت (انتظار) را به جان بخرند. (عاشورائیان)، پیمان خود را به آخر بردند و (مهدویان) با کولهبار فرهنگ شهادت ، چشم انتظارند تا آن عهدى که با خدا و رسول بر پاسدارى از حرم و حریم ثار الله بستهاند، به انجام برسانند: (فمنهم من قضى نحبه و منهم من ینتظر)(۴).
بخش اول:پیوندها :
نگاه به عاشورا و انتظار، می رساند که میان این دو، پیوندها و رابطه هایی است:حضرت مهدی(ع) فرزند حسین(ع) است و خونخواه امام حسین(ع). اولین کلام امام عصر(عج) یاد جدشان حسین بن علی(ع) است. شعار یاوران قائم آل محمد(عج)، یا لثارت الحسین است. یاری اباعبدا...(ع)، یاری حجت بن الحسن العسکری(ع) است. آن دو بزرگوار دارای لقبهای مشترکی هستند، نظیر: ثارا...، غریب، رانده شده و... .زیارت عاشورا از خونخواهی امام حسین(ع) در رکاب مهدی(ع) خبر می دهد. مطابق روایات، در روز عاشورا و میلاد امام حسین(ع)، باید به یاد حضرت مهدی(عج) بود و در روز میلاد امام زمان و شب قدر با زیارت امام حسین(ع) به یاد اباعبدا... . روز ظهور قائم آل محمد(ص)، عاشوراست. به زیارت امام حسین(ع) و زیارت صاحب الامر(عج) در اعیاد اسلامی توصیه شده است. شهر کوفه، پایگاه مشترک این دو امام معصوم است. امام عصر(ع) به قرائت زیارت عاشورا و زنده نگه داشتن یاد عاشورا عنایت دارند. هر دو امام با بیعت نکردن با طاغوت به اصلاح گری می پردازند. بالاخره در روایات، آرزوی شهادت در رکاب این دو امام برای شیعیان، تحسین شده است.
بخش دوم: تحلیل ها:
از پیوندها، به تحلیل ها می رسیم:عاشورا، پشتوانۀ فرهنگی انتظار است و منتظران مهدی موعود، پرورش یافته مکتب عاشورا هستند. نقش زنان در قیام امام حسین(ع) و امام مهدی(ع) بسیار پر رنگ است.اباعبدا...الحسین(ع) و امام زمان(عج) در اهداف، یاران و زمانه اشتراک دارند. توجه به درگیری و نبرد بین حق و باطل، امری است ضروری و سنتی است الهی و جاری. در این مسیر سختی ها و مشکلات فراوانی بوده است؛ حفظ دین دشوار است. سازش ناپذیری این دو امام ، تدبیر و مدیریت و تلاش جهت جذب و نیروسازی از تحلیل های دیگری است که از عاشورا و انتظار به دست می آید.
عاشورا و انتظار با تکیه بر سنتهای الهی ، دولتهای باطل را به زوال و نابودی می کشانند.عده ای پس از طلب یاری امام، از او به خاطر مشکلات و ...باز می مانند و با جداشدن از سپاه حق به عذاب ابدی دچار می شوند و عده ای، پیروز میدان بوده و سعادتمند می گردند.
بخش سوم:رهیافت ها:
همۀ کسانی که خود را از منتظران واقعی حضرت می دانند، بایستی ضمن تبیین دین، فرهنگ عاشورا و بسیج را تبیین کنند و با الگوسازی؛ اقدام به جذب نیرو و تبلیغ نمایند. باید با توجه به عامل تنش زدایی، جامعه را آماده حرکت به سمت شناخت و معرفت امام کرد.
1- تبیین فرهنگ عاشورا :اگر عاشورا پشتوانۀ فرهنگی انتظار است، پس باید در جهت تبیین حرکت عاشورا و نیز برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم عاشورا و معرفی اسوه های جاویدان آن، تلاشی دو چندان کرد.خیلی فرق است بین اینکه به عاشورا به عنوان پشتوانه و عقبۀ فرهنگی و الهام پذیر انتظار نگاه شود؛ یا یک سنت برخاسته از عواطف و احساسات قومی. «کربلا» دانشگاه بزرگی است با کلاسها و درسهای بسیار که ابعاد و آموزه های این دانشگاه بزرگ، هنوز هم بر بسیاری پوشیده است. باید در این دریای عمیق، گسترده و پربار، غواصانی ماهر و زبردست به صید بپردازند تا گوهر ها و مرواریدهای گران بهای آن را به چنگ آورده، در اختیار خواستاران و خریداران قرار دهند. هنوز هم این حرکت عظیم و منشور بی نهایت، زوایای پنهان و ابعاد گسترده ای دارد که تنها بر عاشقان طالب رخ می نماید.
2- تبیین دین: عصر حسین(ع)، عصر غربت دین بود و عصر انتظار نیز چنین است. قیام حسین(ع) و فرزندش مهدی(ع) برای احیای دین است. منتظر مهدی(عج) باید از دین، ضرورت، قلمرو و زبان آن و... تحلیلی عمیق داشته باشد تا در این عصر بتواند زمینه ساز حرکت مهدی(ع) باشد.
3- الگوسازی: حسین(ع) و یارانش الگوی منتظرانند، از این رو باید در مبانی فکری و ویژگی های رفتاری و تربیتی آنان، درنگی شایسته کرد.
4- معرفت امام: چهارمین رهیافت از رهیافت های پیوند انتظار و عاشورا معرفت امام است.
کسانی می توانند شعار خود را«یالثارت الحسین» قرار دهند که به مقام «ابوت با امام»(5) رسیده باشند تا بتوانند خونخواه او باشند. این ممکن نیست مگر با معرفت به حق امام(ع). شعار«یا لثارت الحسین» فقط یک شعار برخاسته از عواطف و عصبیت های قومی و نژادی نیست، بلکه برخاسته از معرفت به حق «ولایت امام» است. این معرفت، شناخت حسب و نسب و فضایل آنان نیست، بلکه عرفان به حق ولایت آنان است.[«ألست أولی بکم منکم بأنفسکم»(6) و«النبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم»(7)]. آنان، از خودمان به ما آگاه تر و مهربان ترند و از همۀ هواهای نفسانی آزادند.
این شعار، شعار کسانی است که با درک اضطرار به وحی و حجت، از همۀ تقلیدها، تلقین ها، هوس ها، غریزه ها و... جدا شدند و رسول و امام را به عنوان مربی خود انتخاب کردند که:«أنا و علی أبوا هذه الامة»(8)این درک از امام و این آگاهی از حق ولایت ایشان، ما را به مقام ابوت و در نتیجه خونخواهی آنان می رساند؛ آن هم نه پدر جسمانی که پدر روحانی، مربی، هادی و پیشوای من؛ آن هم پدری که«مصباح»، «سفینه»، «میزان»، «وارث»، «امین» و «اسوه» است و سبب سعادت و رستگاری، امنیت، حفظ، نجات، عزت ، قبولی اعمال و...است.این نگاه به امام و آگاهی از شؤون و آثار ولایت آنان، ثمرات و بارهای زیادی با خود دارد و فاصله گرفتن از آن ضررهای جبران ناپذیری به همراه دارد. از گامهای اساسی تمام مراکز فرهنگی و آموزشی، تبیین دقیق این معنا از امامت است.
5- عزت: «عزت» اساس حرکت حسینی و مهدوی است و می تواند اساس سیاست راهبردی حکومت دینی در سطح روابط بین المللی باشد. حکومت دینی- به عنوان زمینه ساز دولت کریمۀ مهدوی- از هرگونه روابط و مذاکره ای که شائبه ذلت داشته باشد، پرهیز می کند. منتظر «دولت عزیز»(تعز بها الإسلام وأهله)(9)، خود باید عزیز باشد. حسین(ع) هم می فرمود:«هیهات منا الذلة»
6- جذب نیرو و تبلیغ: آن جا که حسین(ع) ومهدی(ع) از جذب نیرو و تبلیغ دین دست نمی کشند، تکلیف منتظران و پیروان آنان مشخص است. جذب نیرو و تبلیغ در سطح داخلی و خارجی، از تکالیف عمدۀ حکومت های دینی، به عنوان زمینه سازان دولت کریمۀ مهدوی است.
7- اخلاق: فریاد«هل من ناصر»حسینی و مهدوی، همواره به گوش می رسد؛ باید این فریاد را پاسخ گفت. اما چگونه؟ امیرمؤمنان(ع) و امام صادق(ع) این چگونگی را پاسخ می دهند: حضرت علی(ع) می فرمایند:« با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی مرا یاری دهید.»(10) امام صادق(ع) نیز می فرمایند:«کسی که دوست دارد، از یاران قائم(عج) باشد، باید منتظر باشد و در همان حال، از گناهان اجتناب ورزد و خود را به اخلاق نیکو بیاراید.»(11)ترویج اخلاق و فضایل اخلاقی، به عنوان راهبردی اساسی در حکومت دینی مطرح است. این سیاست کلان و راهبردی به همراه راه کارهای اجرایی آن می تواند به عنوان یک هدف و معیار، برای نقد تمامی ارگان های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی باشد.
8- عنایت ویژه به زنان: با توجه به نقش زنان در قیام مهدی(ع) و حضور آنان در دولت کریمه، باید برای رشد، اعتلا و بالندگی این قشر مهم و اثرگذار سرمایه گذاری جدی صورت گیرد.به نظر می رسد تا کنون آن گونه که شایسته و در خور منزلت زنان است، کاری بایسته برای آنان صورت نگرفته است. هنوز در سطح حوزه ها، مراکز علمی- فرهنگی ومدیریت های میانی و کلان جامعه، نقش زن در حاشیه است. باید برای تربیت و تحصیل زنان، سرمایه گذاری های اساسی صورت گیرد. غفلت از این نگاه راهبردی، ضررو زیان های جبران ناپذیری به انقلاب اسلامی وارد ساخته است. از این رو تلاش دو چندان و آگاهانه، جهت جبران این ضایعه، می طلبد.
9-انتظار:پيامبر(ص) از خيلي پيشترها، خبر شهادت امام حسين(ع) را داده بود. امام علي(ع) نيز ميفرمود: ((هيهنا مناخ ركاب و مصارع عشاق)). اين اخبار تا آن جا بود كه كساني، از مدتها پيش در منطقه كربلا اقامت گزيده و منتظر ياري فرزند رسول خدا بودند و سرانجام به آرزوي خود رسيدند.(۱۲)
پيامبر(ص) و تمامي ائمه(ع)، بشارت ظهور مهدي(ع) و دولت كريمه او را دادهاند و بايد منتظر بود كه: ((افضل الاعمال انتظار الفرج)).
پینوشت ها:
۱-پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم مىفرماید: (ان لقتل الحسین حرارةً فى قلوب المؤمنین لا تبرد ابداً).مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۳۱۸، ب ۴۹ ابواب المزار، ح ۱۳٫
۲- فاجعل لنا من امرنا فرجاً و مخرجاً یا ارحم الراحمین دعاى امام حسینعلیه السلام. پیامبر در جاى دیگر مىفرماید:( ان للحسین فى بواطن المومنین معرفهً مکتومة) بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲۷۲٫ امام صادق علیه السلام نیز فرموده است: (من اراد الله به الخیر قذف فى قلبه حبّ الحسین و حبّ زیارته و من اراد الله به السوء قذف فى قلبه بغض الحسین و بغض زیارته) کامل الزیارات، ص ۱۴۳٫
۳- ر.ک: مجله موعود، دکتر بلخارى، شمارههاى ۲۶ و ۲۵٫
۴- قران کریم -احزاب (۳۳)، آیه ۲۳ .
۵- امامان شیعه ، بنابر حدیث پیامبر اکرم(ص) که فرمود:«أنا و علی أبوا هذه الامة»؛ پدران معنوی امت هستند.
۶- بحارالانوار، ج21، ص387
۷-قران کریم - احزاب، آیۀ 6
۸- بحارالانوار، ج23، ص 259
۹- الکافی، ج3، ص424
۱۰-مستدرک الوسائل، ج12، ص54
۱۱- بحارالانوار، ج52، ص140
۱۲-ر.ك: تاريخ دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 216 و نيز ر.ك: ص 224.
مقاله فوق حاصل بررسی های بنده از مطالب سایت ها و مجله های مهدوی است که پس از تلخیص و انتخاب در وبلاگ درج شده است.منابع تمامی مطالب ذکر شده است در صورت نیاز به منبع اصلی مراجعه نمایید. باتشکر
۱-قرآن کریم
۲-هفته نامه آل یاسین-شماره ۴۹-جمعه 5 بهمن 1386 - مقاله عاشورا و انتظار(با تغییرات)
۳- مجله انتظار موعود - شماره۳۱-زمستان ۱۳۸۸-مقاله عاشورا و انتظار(پيوندها، تحليلها و رهيافتها)-نویسنده:مسعود پورسيدآقايى (با تغییرات و تلخیص)
*منابع: