|
بزرگراه بندرعباس - سيرجان پايان سال 1391 افتتاح مي شود
تهران - مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: آزادراه بندرعباس - سيرجان يك شريان حياتي و ترانزيتي است كه سالانه 40 ميليون تن بار درآن جابه جا ميشود.
|
|
|
به گزارش روز دوشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دولت، 'احمد صادقي' در خصوص تكميل بزرگراه بندر عباس-سيرجان اظهارداشت: عمليات اجرايي كليه قطعات بزرگراه بندر عباس-سيرجان تا پايان سال 1391 به اتمام مي رسد و اين بزرگراه به طور كامل افتتاح خواهد شد.
معاون وزير راه با بيان اينكه كل محور بندرعباس – سيرجان 300 كيلومتر است، خاطر نشان كرد: هم اكنون 180 كيلومتر آن با اختصاص 200 ميليارد تومان تكميل شده است و پيش بيني مي شود 120 كيلومتر باقيمانده كه 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، در سال 1391 به بهره برداري برسد.
صادقي درخصوص اهميت تونل تنگ زاغ كه جزئي از محور بندرعباس-سيرجان است، گفت: اين محور بخش مهمي از كريدور شمال به جنوب را تشكيل ميدهد كه اقيانوس هند و كشورهاي حاشيه خليج فارس را به كشورهاي آسياي ميانه وصل ميكند.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در مورد عمليات اجرايي اين تونل گفت: قبل از احداث اين تونل جاده بندرعباس -سيرجان به جاده مرگ معروف شده بود، كه با احداث اين تونل به طول يك هزارو 238 كيلومتر كه در حقيقت راه را به بزرگراه تبديل كرده است و 70 متر پايينتر از تونل قديمي حفر شده، نقطه صعبالعبور آن قابل عبور شده و زمان سفر و مصرف سوخت كاهش پيدا كرده و ترافيك در اين محور روان شده است.
***صرفه جويي يك هزار ميليارد توماني
صادقي گفت: با احداث تونل تنگ زاغ سالانه حدود 25 ميليارد تومان به دليل كاهش مصرف سوخت، صرفهجويي مي شود.
وي افزود: با كاهش تصادفات جادهاي سالانه حدود يك هزار ميليارد تومان صرفه جويي مي شود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه درخصوص ميزان اعتبارات اين پروژه اظهار داشت: تاكنون حدود 217 ميليارد تومان براي احداث تونل و راه هاي طرفين آن به طول 27 كيلومتر هزينه شده كه از اين ميزان 85 ميليارد تومان براي خود تونل هزينه شده است.
صادقي تاكيد كرد: اگر كوتاه شدن زمان سفر و كاهش تلفات جاني و مالي حاكي از اصلاح گردنه را در نظر بگيريم، سالانه حدود يك هزار ميليارد تومان صرفهجويي براي كشور درپي دارد.