روشهای بازاریابی اینترنتی:ابر فهرستها منبع دیگری برای معرفی سایت
ابرفهرست ها (Meta-indexes) با هدف فراهم آوردن منابع سودمند برای افرادی به وجود آمدهاند، که به موضوع خاصی علاقمندند. ابرفهرستها، منابعی عظیم و گرانقدر برای یافتن مخاطبین هدف محسوب می شوند، و باید حداکثر استفاده را از آنها به عمل آورد. در این فصل، به موضوعات زیر میپردازیم:
ابرفهرست چیست؟
چرا ابرفهرستها سودمندند؟
چگونه می توان به پیوندهایی که به سایت منتهی می شوند جلوه برجستهای بخشید؟
چگونه ابرفهرست خاص خود را به وجود آورید؟
ابرفهرست چیست؟
ابرفهرست عبارتند از فهرستهایی از منابع موجود بر پهنه اینترنت در رابطه با یک موضوع خاص، که همچون منابعی در خدمت کسانی هستند که علاقه ویژهای به آن موضوع معین دارند. این فهرستها، درست مانند فهرست سایتةای فروش اینترنتی ، شامل مجموعهای از URLهای مرتبط با منابع اینترنتی هستند که بر اساس عناوین و موضوعات گوناگون مرتب شدهاند. دارندگان یا به وجود آوردگان ابرفهرستها تلاش زیادی برای ایجاد این فهرستها به عمل می آورند، و همواره مشتاقند که سایتهای جدیدی را برای افزودن به آنها بیابند. این کار اغلب کاملاً رایگان است، چرا که بسیار مایلند بزرگترین ابرفهرستها را به وجود آورند. آنها در پی آنند که بزرگترین فهرستهای بزرگ را در اختیار داشته باشند، و سایت بیشتر به معنای فهرست بزرگتر است. بنابراین اگر گذرتان به ابرفهرستی افتاد که به موضوع مورد نظر سایت شما ربط داشت، بدون درنگ از آن بخواهید که پیوندی هم با شما برقرار کند.
برخی از ابرفهرستها، محلی را تحت عنوان «ثبت کنید» یا «سایت خود را اضافه کنید» را در اختیارتان قرار می دهند؛ در مورد سایر ابرفهرستها باید نامهای (پست الکترونیک) حاوی درخواست پیوستن به ابرفهرست مزبور به صاحب سایت بفرستید. متن این نامه باید حاکی از آن باشد که سایت را مشاهده کردهاید، و احساس می کنید داخل شدن در فهرستها کار درستی است. دلایل شما برای متناسب بودن سایت با اهدافتان باید همراه با درخواست برای پیوند باشد. لازم است کد HTML پیوند را نیز در اختیار سایت مذکور بگذارید. تکنیک ذکر شده و فصل 15 را یک بار دیگر مرور کنید، تا بتوانید پیوندی با جلوهای بیشتر به صورت نماد تصویری، پیوندهای فرامتنی، یا خط داشته باشید.
ابرفهرستها هر کدام معطوف به موضوع خاصی، مانند «مسافر خانههای ایالت کنکتیکت» یا «سایتهای اتومبیلهای قدیمی و با ارزش» هستند. ابرفهرستها امکان دسترسی آسان به شماری از سایتها در مورد موضوع خاصی را فراهم می کنند، و نقش زیادی در جلب افراد علاقمند و کسانی که در پی سایتهایی مانند شما هستند، دارند. به علاوه برخی از کاربران ممکن است برای جستجو در اینترنت تنها به ابرفهرستها مراجعه کنند؛ مثلاً اگر بدانند که ابر فهرست خاصی وجود دارد که شامل نام و آدرس بیش از 200 سایت مربوط استراحتگاههای مکزیک است، ممکن است برای یافتن چنین سایتهایی اصلاً از موتورهای جستجو استفاده نکنند. کاربران با تجربه اینترنت می دانند که نتایج حاصل از جستجو در موتورهای جستجو ممکن است شامل کتابهایی با موضوع استراحتگاهها در مکزیک، صفحات شخصی در وب در ارتباط با گذراندن تعطیلات با خانواده در استراحتگاههای مکزیک، و غیره نیز باشند. ولی ابر فهرست ها تنها پیوندهای مربوط به وب سایتهای استراحتگاههای مکزیک را معرفی می کنند. ابر فهرستها می توانند شانس افرادی که علاقمند به محصولات شما هستند، بیشتر کنند و بدنی وسیله آنها شما را پیدا می کنند. ممکن است به فکر قراردادن بنرهای تبلیغاتی (banner) بر روی یکی یا چند تا از این ابر فهرستهایی که پیدا می کنید بیافتید، به شرط آنکه مخاطبی که در پی دسترسی به وی هستید از جمله همان کسانی باشد که از این فهرستها استفاده می کنند. اما در انتخاب خود دقت کنید؛ قطعاً نمی خواهید بنری را خریداری کنید که ابر فهرستی که روی آن قرار دارد چندان مطلوب نیست و آن ترافیکی را که در پی آن هستید، به شما ارزانی نمی کند. وقت بگذارید، و قبل از هر تبلیغی، پیرامون ابر فهرست مورد نظرتان تحقیق کنید و این سوالات را از خود بپرسید؛ آیا چشمگیر هست؟ آیا از کیفیت خوبی برخوردار هست؟ آیا پیوندهای مرده روی آن زیاد نیستند؟ آیا مرتب به روز می شود؟ آیا از ترافیک کافی برخوردار است؟
ابر فهرستها می توانند یکی از بهترین روشها برای افزودن بر ترافیک وب سایت باشند. یک کلمه در ابر فهرستهای بزرگ به سرعت پخش می شوند، چرا که برای خیلیها نقش منابع با ارزش را دارند. بازار مورد نظر شما دو دوست را در جریان می گذارد، و آن دو نیز هر یک به دو دوست دیگر خواهند گفت، و بدین ترتیب بینندگان سایت افزایش خواهد یافت. به علاوه افراد بیشتری پیوندهای خود را به ابرفهرست اضافه می کنند و هر چه پیوند بیشتری به سایت خود داشته باشید، ترافیک بیشتری نصیبتان خواهد شد.
چگونه ابر فهرستهای مناسب پیدا کنیم؟
حال که می دانید ابر فهرست چیست، می خواهید بدانید چگونه می توان یکی از آنها را پیدا کرد. دو راه وجود دارد: یکی با گشت و گذار در وب و دیگری که بهتر هم است استفاده از موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی در وب است.
لازم است بدانید که کدام موتور جستجوی خاص برای کار شما مناسب است. بیشتر موتورهای جستجو دارای تواناییهای جستجوی پیشرفته هستند، لذا حتماً از این تواناییها استفاده کنید. توصیه می کنیم هنگامی که در جستجوی ابر فهرستها هستید، با افزودن کلمات اضافی مانند «فهرست موضوعی» (Directory)، «فهرست» (List)، «جدول» (Resources)، «مرجع» (Reference)، یا «راهنمایی» (Guide)، نمایه (Index)، جستجو را محدودتر و متمرکزتر سازید. با افزودن این کلمات به کلمات دیگر – مانند «سفر»- شانس بیشتری برای یافتن ابر فهرستهای مناسب خواهید داشت. جستجو با واژه «سفر» به تنهایی، نتایج معطوف به هدف، بسیار کمتر خواهد داشت و جستجوی فهرست موضوعی سفر به تنهایی نیز چندان فایدهای به دنبال نخواهد داشت.
چرا چنین است؟ جستجو در پی فهرست موضوعی سفر در موتورهای جستجو، اغلب بدین معناست که در جستجوی تمام سایت هایی هستید، که دارای کلمه «سفر» و تمام سایتهایی که دارای واژه «فهرست موضوعی» هستند. برخی از تکنیکهای عام که در جستجوی اینترنت، مثلاً با کلماتی چون «سفر» و «فهرست موضوعی»، می تواند برایتان مفید باشند، از این قرارند:
وارد کردن کلمات فهرست موضوعی سفر عموماً بدین معناست: تمام سایتهایی را که دارای کلمات «سفر» یا «فهرست موضوعی» هستند جستجو کن؛ ولی سعن کن آنهایی را گردآوری، که دارای کلمات «فهرست موضوعی» و «سفر» در کنار یکدیگر باشند.
وارد کردن کلمات فوق به صوت "فهرست موضوعی سفر" (با علائم نقل قول) اغلب بدین معناست: تمام سایتةایی را که دارای کلمات «سفر» و «فهرست موضوعی» در کنار یکدیگر هستند، جستجو کن.
وارد کردن عبارت فوق ب شکل + فهرست موضوعی سفر عموماً بدین معناست: تمام سایتهای را که دارای کلمه «سفر» و ترجیحاً واژه «فهرست موضوعی» نیز هستند، پیدا کن.
وارد کردن عبارت فوق به شکل + سفر+ فهرست موضوعی عموماً بدین معناست: تمام سایتهای دارای هر دو واژه را پیدا کن.
موتورهای جستجو به طرق مختلف در جستجوی اطلاعات هستند، و از تکنیکهای گوناگون برای محدود کردن یا گستردن دامنه معیارهای جستجو استفاده می کنند. این اطلاعات را می توان با مراجعه به صفحه Help موتور جستجوی مربوطه یافت.
بسیاری از موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی، دارای گزینه جستجوی «پیشرفته» هستند؛ یا دارای صفحه «گزینهها»ی جستجو هستند، که شما را قادر می سازد بدون استفاده از پارمترهای مذکور در فوق، جستجوهای دقیقتر و با جزئیات بیشتری را انجام دهید. سایتهای Yahoo! و Google دو نمونه از این سایتها هستند.
فهرست کردن ابر فهرستها
برای آن که حداکثر استفاده را از ابر فهرستها به عمل آورید در پی موضوعات و مطالب زیر باشید:
ابر فهرستهای مناسب
درخواست پیوند
ارائهی جزئیات ضروری
توجه به سایت حمایت کننده (sponsorship) یا فرصت های تبلیغی به کمک بنرها
ابر فهرست ها بر اساس موضوع (مثلاً سایتهایی که اطلاعاتی پیرامون انتشار کتب می دهند) یا مکان (مثلاً سایت های گردشگری در آلاسکا) طبقه بندی شدهاند. همان گونه که پیش از این اشاره کردیم، موتورهای جستجو نقطه شروع خوبی برای پیدا کردن ابر فهرست ها هستند. مثلاً برای یافتن سایتهای گردشگری در آلاسکا، می توانید عبارت + آلاسکا + گردشگر+ فهرست موضوعی را در کادر جستجو وارد کنید. پس از آن که فهرست خوبی پیدا کردید و شروع کردید به بررسی پیوندها، احتمالاً از طریق نخستین فهرست، فهرست های دیگری را نیز خواهید یافت. آدرس ابر فهرست ها را در پوشهای خاص ذخیره کنید، تا بتوانید در آینده به آسانی آنها را پیدا کنید.
حتی اگر مطمئن نیستید که سایت شما توسط ابر فهرست معینی پذیرفته می شود، باز هم از فرستادن نامه درخواست دریغ نکنید. ابر فهرستها هنگامی که منابع بیشتری در اختیار خوانندگان قرار میدهند، ترافیک بیشتری را به سوی خویش جلب می کنند؛ لذا دارندگان چنین فهرستهایی معمولاً با نظر لطف و موافقت به این که چیزی برایشان قابل قبول یا غیر قبول است می نگرند.
هنگامی که درخواست پیوندی را به یکی از ابر فهرستها می فرستید، در قسمت موضوع نامه عبارت «درخواست اضافه کردن سایت» را درج کنید. در متن پیام موضوعات زیر را وارد نمایید:
آدرس سایت یا URL
شرح مختصری از سایت
چرا احساس می کنید که سایت شما مناسب برای فهرست است.
اطلاعات مربوط به تماس در فایل امضا (به فصل 8 مراجعه کنید.)
پس از آن که فهرستهایی را که در خور بازار هدفتان هستند یافتید، ببینید امکانات دیگری چون حمایت یا خریداری مکانی برای تبلیغات بر روی سایت ارائه می دهند یا خیر. ابر فهرستهایی که به نحوی با بازار شما در ارتباطند، محلهای مناسبی برای دادن آگهی و تبلیغات هستند، چرا که به مشتریان مورد نظر شما دسترسی دارند.
به خاطر داشته باشید که گردآورندگان ابر فهرستها دارای انگیزه غیر اقتصادی نیز هستند، و مجبور نیستند که سایت شما را به سرعت به فهرست خویش اضافه کنند یا به درخواست شما رسیدگی کنند. با این حال، به خاطر درآمدهای ناشی از آگهیهای تبلیغاتی امروزه اکثر ابر فهرستها در پی اهداف تجاریاند.
برای آن که پیوند شما در میان سایر پیوندها که در فهرست وجود دارند جلوه بیشتری داشته باشد، درباره امکان افزودن یک پیوندچشمگیر یا نماد تصویری (Icon) به صفحه ابر فهرست به اضافه یک tagline کوتاه به نام شرکتتان سوال کنید. اگر GIF یا HTML به صاحب ابر فهرست بدهید، وی ممکن است خوشحال هم بشود.
قرار گرفتن در فهرست ابر فهرستها ممکن است رایگان باشد، ولی قرار دادن یک پیوند فوق متنی در داخل فهرست احتمالاً در ازای پرداخت مبلغی امکان پذیر است. با این حال، ابر فهرستهایی هم وجود دارند که برای قرار دادن نام شما در فهرست خویش وجهی را طلب می کنند. در صورتی که بخواهید مبلغی بابت قرار گرفتن نام شرکت در فهرست بپردازید، به حجم ترافیک ابر فهرست مورد نظر، این که این ترافیک هدفمند است یا خیر، و هزینه پرداختی به نسبت بازگشت سرمایه توجه کنید. یک راه منطقی این است که با کسانی که، هم اکنون نامشان در ابر فهرست هست تماس بگیرید، و ببینید که قرار گرفتن در فهرست از نظر آنان سرمایه گذاری خوبی بوده یا خیر.
برخی از عظیم ترین ابر فهرستها
Achoo Healthcare Online.
http://www.achoo.com
Bed and Breakfast Inns Online
http://www.bbonline.com
Buzzle.com Travel and Tourism Meta-index
http://www.buzzle.com
GIS Resources on the Web
http://www.gsd.harvard.edul/~pbcote/...resources.html
Hotels and Travel on the Net
http://www.hotelstravel.com/homepage.html
Jim Gastons Fountain Pen Sites Meta-Index
http://www.jimgaston.com/sitelink.html