دانشجو در جمع خبرنگاران مطرح كرد:
مدرك دانشجويان پولي با دانشجويان معمولي فرق ميكند؛ احتمال كاهش دوره ليسانس
خبرگزاري فارس: وزير علوم گفت: نوع مدركي كه به دانشجويان پولي داده ميشود، متفاوت است و هنگامي كه اينگونه از دانشجويان روانه بازار كار ميشوند، كارفرما بايد بداند كه اين دانشجو از چه مسيري به دانشگاه ورود پيدا كرده است.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس اعزامي به استان فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه مراسم بزرگداشت سرداران و 14 هزار و شصت شهيد استان فارس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين سؤال كه اعلام ميشود شهريه دانشجويان پولي در هيئت امناي دانشگاهها تعيين ميشود و اين امر موجب نگراني مردم شده است، گفت: اين موضوع به هيچ عنوان نبايد موجب نگراني مردم شود، چون اين شهريهها را وزارت علوم مشخص ميكند و به دليل اينكه بنده نيز جزو هيئت امناي دانشگاه هستم، در هيئت امناي دانشگاهها مشخص ميشود كه شهريهها چه سقفي داشته باشد.
وي افزود: نوع مدركي كه به اين دست از دانشجويان داده ميشود، متفاوت است و هنگامي كه اينگونه از دانشجويان روانه بازار كار ميشوند، كارفرما بايد بداند كه اين دانشجو از چه مسيري به دانشگاه ورود پيدا كرده است.
وزير علوم خاطرنشان كرد: دانشگاه پولي يك موضوع امروزي نيست و سالهاي گذشته نيز اين موضوع اجرايي شده است، اما اكنون ميخواهيم دانشگاه و دانشجوي پولي را ضابطهمند كنيم.
وزير علوم در ادامه تصريح كرد: شما اعتقاد داريد كه اين دانشجويان پولي هستند اما ما اعتقاد داريم كه اين دانشجويان از نوع ديگري هستند.
وي در ادامه گفت: در گذشته برخي نهادها و موسسات با دانشگاهها قرارداد ميبستند تا نفرات آنها در اين دانشگاهها تحصيل كنند و مدرك معادل دريافت كنند. البته اين دورههاي آموزشي را شوراي برنامه ريزي و شوراي گسترش نيز مورد تصويب قرار ميداد.
دانشجو با بيان اينكه اين دست از دانشجويان در گذشته بدون كنكور به دانشگاه راه پيدا ميكردند و مدرك معادل پيدا ميكردند، اظهار داشت: اين دست از دانشجويان كه مدرك معادل دريافت ميكردند اگر قصد داشتند ارتقاي تحصيلي دهند از آنان امتحاني به عمل ميآمد و سپس به ارتقاي تحصيلي اقدام ميكردند اما اكنون پذيرش اين دانشجويان بايد از طريق كنكور باشد.
وزير علوم با بيان اينكه ما طرح دانشجوي پولي را قانونمند ميكنيم، اظهار داشت: فضا نبايد به گونهاي ترسيم شود كه دانشجويان احساس كنند دانشجوي پولي بحث جديدي است و اين دسته از دانشجويان با پرداخت پول مدرك دريافت ميكنند و مطمئنا وزارت علوم نيز اين موضوع را قبول ندارد.
دانشجو با بيان اينكه وزارت علوم معتقد است كه كيفيت آموزش عالي بايد حفظ شود، خاطرنشان كرد: بحث دانشجوي پولي راه براي منبع درآمد دانشگاهها است و اين موضوع از گذشته نيز اجرايي بوده اما ما ميخواهيم آن را ضابطهمند كنيم.
وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: شهريهها چه در موسسههاي غيردولتي و چه در موسسههاي دولتي بر مبناي كيفيت است.
وي در پاسخ به اين موضوع كه كاهش دورههاي ليسانس كه در وزارت علوم مطرح بود ولي با اجراي طرح آمايش اين طرح نيمهكاره مانده است، گفت: در حال حاضر چنين بحثي در وزارت علوم مطرح نيست. هرگاه بررسيها انجام شود اعلام ميكنيم.
وي افزود: مطلبي كه عنوان كردم به اين معني نيست كه وزارت علوم هوش خود را براي اظهار پيشنهادات ميبندد هر پيشنهاد جديدي در خصوص كاهش دوره ليسانس مطرح شود دريافت ميكنيم. آن را بررسي و كار كارشناسي روي آن انجام خواهيم داد.
وزير علوم اظهار داشت: در حال حاضر فضاي كلي اين است كه زمانهاي اضافي براي دانشجويان دوره كارشناسي بسيار است و اين دانشجويان به طور متوسط روزانه 3 ساعت در كلاسهاي درس حاضر ميشوند. اما ما قائل به اين نيستيم كه اين دانشجويان بايد تماماً در كلاسهاي درس حضور داشته باشند.
دانشجو در ادامه بيان داشت: ميتوان دورههاي كارشناسي را فشردهتر كرد و شايد هم ميتوان دروسي كه مورد نياز نيستند حذف كرد و سپس دورههاي كارشناسي را كوتاه كرد.
وي در ادامه گفت: از نظر من طرح كاهش دوره كارشناسي طرح منسجمي نيست. وزارت علوم كار كارشناسي در خصوص كاهش دوره كارشناسي را در اختيار اعضاي هيئت علمي و مسئولان اجرايي دانشگاهها قرار ميدهد و هرگاه كارشناسان اين امر را تأييد كردند بحث كاهش دوره كارشناسي را در مسير قانوني وارد ميكنيم تا به نتيجهاي برسد و اگر هم به نتيجه نرسيد ما مجري قانون هستيم.
وزير علوم در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فاس كه پرسيد در بودجه سال 90 آيا نظارت وزارت علوم بر هزينههاي آموزش عالي مطرح شده يا خير، گفت: بايد اجازه داد تا بودجه سال 90 تصويب شود و سپس در مورد آن به بحث و بررسي اقدام كنيم.
وي افزود: بايد در يك فضاي كاملاً دوستانه، صميمانه و منطقي به جمعبندي برسيم. بنده به عنوان وزير علوم در اين خصوص مطالب خود را مطرح كردم اما بايد ببينيم نظرات نمايندگان مجلس در اين خصوص چيست.
دانشجو اظهار داشت: بنده اعلام داشتم كه وزارت علوم در قبال آموزش عالي كشور پاسخگو است و طبق قاعده ابزار لازم هم در اختيار وزارت علوم قرار گيرد.
وزير علوم تاكيد كرد: اگر قرار است دانشگاههاي مناطق محروم به سرعت پيشرفت كنند بايد وزارت علوم بودجه متمركز در اختيار داشته باشد.
وي در ادامه گفت: بنده به عنوان وزير علوم خطاب به نمايندگان مجلس اعلام كردم كه اگر وزارت علوم اختيارات لازم را داشته باشد تا به دانشگاههاي مناطق محروم رسيدگي كند اين دانشگاهها رشد سريعتري خواهند داشت.
دانشجو با بيان اينكه استقلال دانشگاه به اين معني نيست كه اعتباراتش از كجا دريافت ميشود، خاطرنشان كرد: اگر وزارت علوم تفاهمنامهاي با دانشگاهها امضا كند مطمئناً بهتر است.
دانشجو وزير علوم اظهار داشت: اينكه دانشگاهها بودجه خود را از معاونت راهبردي دريافت كنند با اينكه بودجه خود را از وزارت علوم دريافت كنند چه تفاوتي دارد؟ مگر وزارت علوم جزء دولت نيست؟!
وي در پايان خاطرنشان كرد: اين موضوع بسيار شفاف است و بنده قائل به اين هستم كه حرف خود را ميزنم و استدلال خود را نيز ارائه ميدهم اما در جمعبندي قانون را اجرا ميكنم.