رایانش ابری چگونه کار میکنند؟
وقتی از «رایانش ابری» صحبت میکنیم، معمولا به نوعی از خدمات اشاره داریم که از طریق اینترنت استفاده میکنیم. با این حال برای اکثر متخصصین، ابر بیشتر و مشخصتر به مفهوم سرور گره خورده است.
تا چند سال پیش، میتوانستید رایانهی ویژهای به نام «سرور» بخرید و سیستمعامل خودتان یا نرمافزار دیگری را روی آن نصب کنید.
اما امروزه میتوانید یک «سرور مجازی» بدون نیاز به خرید هرگونه سختافزاری تهیه کنید. این سرورهای مجازی، به طور معمول، روی سرورهای متعدد فیزیکی قرار گرفتهاند و به راحتی میتوانند از سروری به سرور دیگری منتقل شوند.
به عبارت دیگر، مفهوم دیروز از یک سرور به عنوان یک قطعه سختافزاری، امروزه توسط مفهوم مشترکی به نام «سرور به عنوان یک قطعه نرمافزاری» یا «سرور مجازی»، به طور فزایندهای جایگزین شده است. در واقع، سختافزار واقعی که نیاز به خریدشان داشتید دیگر مرسوم نیست.
رایانش ابری اغلب تفکري است از تهیه این نوع سرورهای مجازی از طریق اینترنت.
تعدای ارايهدهنده این سرورهای مجازی وجود دارد و برخی از آنها، بسیار بزرگاند. برآورد میشود که خدمات وب آمازون، نزدیک به یک میلیارد دلار در سال از فروش (استفاده) این سرورهای مجازی درآمد کسب کند. شرکتهایی مانند CloudSigma، GoGrid و Rackspace همگی در این زمینه شناخته شدهاند و البته مایکروسافت هم هست؛ آنها نیز خدمات مشابهی به نام اژور (Azure) عرضه میکنند.
موضوع روشنی که برای بسیاری از مردم اصلا روشن نیست، جزيیات مربوط به امور هر یک از خدمات است. چگونه هر یک از این شرکتها سختافزار خود را راهاندازی میکنند، چگونه سیستمعاملشان را تدارک میبینند، چگونه دستیابی امنی را برای ابری خود تأمین میکنند و چه ابزارهایی برای مدیریت سیستمهای از راه دور فراهم کردهاند؛ این مسائل و تفاوت آنها بین فروشندگان مختلف، موجب میشود هنگام خرید یک سرور ابری تفاوت قابلتوجهی بین فروشندگان ابری قائل شوید.
در واقع، تعداد کمی از این شرکتها، ساز-و-کارهایی که در پشت خدمات ابری خود دارند را به دلایل مختلف مطلوبی فاش میکنند. بهتازگی، یکی از مدیران مایکروسافت، دیدی سطح بالا در مورد چگونگی عملکرد واقعی آژور ارايه داد.
این سخنرانی، دیدگاه جذابی را در مورد لایههای نرمافزاریای ارايه میدهد که برای ارايه سرویس انعطافپذیر ابری توسط هر تامینکننده لازم است.
اما هنوز بسیاری از پرسشها بیپاسخ مانده است.
واقعیت این است که در دراز مدت، ما مصرفکنندگان نیازی به جزئیات نداریم. ما به تضمینی از عملکرد و پایداری نیاز داریم و به کنترل بیشتری بر روی راهنمای اصلی و اساسی مسیریابی و مسائل مربوط به جابهجایی، و یا حداقل به تضمین برخی از خدمات قابل قبول مطمئن، نیاز داریم.
با این حال، تا زمانیکه کارگزارهای ابری عادی شوند و تا وقتی فضا رشد کند، هر مصرف کننده بزرگی از این ارايهکنندگان ابری، نیاز دارد زمانی را برای یادگیری ساز-و-کارها و محدودیتهای مرتبط اعمال شده توسط ارايهدهنده، بپردازد. در غیر این صورت، ممکن است غیر منتظره شوکه شوید.