كارشناس تغذيه مدارس آموزش و پرورش همدان:
مروج سلامت آموزش و ايجاد تغيير نگرش اولويت كار مدارس است
خبرگزاري فارس: كارشناس تغذيه مدارس آموزش و پرورش استان همدان گفت: در طرح مدارس مروج سلامت در استان، اولويت كاري روي آموزش و ايجاد تغيير نگرشي افراد است.
به گزارش خبرگزاري فارس از همدان، حسين ملكي پيش از ظهر امروز در كارگاه مدارس مروج سلامت در همدان اظهار داشت: بهترين جايگاه براي آموزش و انتقال تجربيات، مدرسه است چراكه مدارس كانالي براي انتقال آنچه كه درصدد تزريق آن به جامعه هستيم، محسوب ميشوند.
وي با بيان اينكه در كشورهاي مختلف، اجراي برنامههاي آموزشي از آموزش و پرورش آغاز ميشود، افزود: آموزش و پرورش با نقش ارزشمندي كه در تربيت دانشآموزان دارد، ميتواند اثرگذاري بيبديلي در سطح جامعه داشته باشد.
كارشناس تغذيه مدارس آموزش و پرورش استان همدان با بيان اينكه مجموعه گروه سلامت آموزش و پرورش با معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي روابط نزديكي دارد، گفت: بنا بر حوزه كاري و ارتباط بين اين دو حوزه، ما در راستاي ارتقاي سلامت جامعه حركت ميكنيم.
وي با اجراي طرح ستارهدار كردن مدارس در دو سال اخير اشاره كرد و يادآور شد: با توجه به كميت بالاي اين طرح، كيفيت آن افت كرد و پشتيباني لازم نيز از طرف مسئولان ذيربط از طرح صورت نگرفت و در نهايت طرح موفق نبود.
ملكي بيان داشت: در راستاي اجراي طرح مدارس مروج سلامت، ميتوانيم اميدوار باشيم كه اهداف ترسيم شده محقق شود چراكه برنامه جامع و كاملي است كه در صورت اجراي كيفي آن، بازخورد بسيار خوبي در سطح جامعه دارد.
وي يادآور شد: اگر همه شاخصهايي كه در حوزه سلامت وجود دارد، ارتقا يابد، ميتوانيم بگوييم كه در اجراي طرح، موفق بودهايم، ما فقط به دنبال فضاهاي فيزيكي يا مباحث جانبي اين طرح نيستيم چون بايد به دنبال تغيير در نگرش دانشآموزان، والدين و همكاران در مدارس باشيم.
كارشناس تغذيه مدارس آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: اولويت كاري ما بر روي آموزش و ايجاد تغيير نگرشي افراد است كه در اجراي اين طرح نيز بايد مزيتها و كيفيت كاري براي افراد بازگو و تبيين شود.
وي تصريح كرد: عدم توجيه افراد و آموزشپذيرها اجراي هر برنامهاي را با مشكل مواجه ميكند به همين دليل در وهله نخست، بايد بيشتر به دنبال آموزش و تغيير نگرش در افراد باشيم كه در اين راستا امر آموزش بهترين جايگاه را در اجراي برنامه ميتواند داشته باشد.
ملكي با بيان اينكه امر آموزش صرفاً نبايد براي دانشآموزان باشد، اظهار داشت: ما به دنبال آموزش والدين و مجموعه اوليا و عوامل اجرايي مدارس نيز هستيم.
وي گفت: مدارس انتخاب شده براي اجراي طرح مروج سلامت در استان همدان شايد جزو مدارس خوب باشند ولي قطعاً نواقصي در آنها وجود دارد كه بايد با برنامهريزي، مديريت و ايجاد تغييرات به حالت كيفي تبديل شوند.
كارشناس تغذيه مدارس آموزش و پرورش استان همدان با بيان اينكه پس از امر آموزش، ارتقاي بهداشت محيط مدارس بايد در اولويت قرار گيرد، عنوان كرد: بحث ارتقاي سطح توان فكري دانشآموزان در راستاي پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي است.
وي اضافه كرد: شايد عمدهترين مشكلي كه در حال حاضر در حوزه سلامت فكري افراد جامعه به خصوص دانشآموزان داريم، بحث آسيبپذير بودن اين قشر از فرآيندهاي موجود در جامعه است چون معضلهاي چون اعتياد و آسيبهاي اجتماعي تهديداتي است كه در همه سطوح به خصوص در بين دانشآموزان رسوخ ميكند و ميتواند سلامت فكري جامعه را به مخاطره بيندازد.
ملكي گفت: نوجواني كه مهارتهاي اجتماعي را به خوبي فرا نگرفته باشد، در برابر آسيبهاي اجتماعي نميتواند به خوبي از خود محافظت كند كه اين وظيفه ما را سنگينتر ميكند پس بايد اولويت كار را بر روي مباحث سلامتي جسم، روان و بهداشت محيط و مباحث مرتبط اين حوزه معطوف كنيم.
وي تأكيد كرد: در اجراي برنامه مروج سلامت در سطح مدارس نبايد اظهارنظرهاي شخصي را لحاظ كنيم چون اظهارنظرهاي شخصي نبايد در روند اجراي كار تأثيرگذار باشد كه بر اين مبنا بايد دستورالعملها را اجرايي كنيم.
كارشناس تغذيه مدارس آموزش و پرورش استان همدان در پايان با بيان اينكه براي تغيير فضاي فيزيكي مدارس نيازمند اعتبار هستيم، خاطرنشان كرد: برخي از نواقص با مديريت صحيح و كمترين هزينه برطرف ميشود و با توجه به جامعيت طرح، اگر برنامهريزي صحيحي اعمال شود، نتيجه مثبتي حاصل ميشود.