معاون وزير بازرگاني:
توليد ملي بايد بيشتر پشتيباني شود
خبرگزاري فارس: معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني گفت: دولتمردان در حوزه تصميمگيري و سياستگذاري بايد سياستهايي را اتخاذ كنند تا توليد ملي پشتيباني شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از ساري، محمدعلي ضيغمي در مراسم بزرگداشت روز كار و كارگر كه در صنايع چوب و كاغذ مازندران برگزار شد با بيان اينكه نامگذاري سال جهاد اقتصادي از سوي رهبر مبتني بر نياز كشور بوده است، بيان داشت: تدبير رهبر در انتخاب شعارهاي ابتداي هر سال براساس نياز و هدفسازي است كه بايد در كشور به آن توجه شود.
وي افزود: وقتي در بحث اقتصاد واژه جهاد بيان شد هدف، فعاليتي اقتصادي است كه بتوانيم از تمام داشتههاي خود براي محقق شدن اهداف كشور به دست اخلاص بسپاريم.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني كارگران را بزرگترين سربازان عرصه جهاد اقتصادي دانست و يادآور شد: كارگران بزرگترين مخاطبان عرصه توليد هستند و براي تحقق شعار جهاد اقتصادي در كشور پيشگام هستند.
وي با اشاره به اينكه در سال جهاد اقتصادي بايد به دنبال رشد و توسعه اقتصادي در كشور باشيم، تصريح كرد: در سياستهاي ابلاغي رهبر در بخش اقتصاد و چشم انداز توسعه 20 ساله كشور بايد در سطح منطقه به عنوان كشوري پيشرو قرار گيريم.
معاون وزير بازرگاني افزود: هدف ما در سال 1404 رسيدن به رده اول رشد اقتصادي در منطقه جنوب غربي آسيا است كه در بين كشورهاي قدرتمند و حائز مقام اقتصادي قرار گرفتهايم كه در كشور رشد اقتصادي هشت درصدي در كشورپيشبيني شده است.
وي با اشاره به اينكه در سالهاي اخير رشد خوبي را در بخش اقتصاد كشور شاهد بوديم، بيان داشت: با هدفگذاريهايي كه از سوي رهبري در چشمانداز 20 ساله صورت گرفت كمي فاصله داريم و براي رسيدن به نرم واقعي بايد جهاد اقتصادي را جدي بگيريم.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني با بيان اينكه دولتمردان در حوزه تصميمگيري و سياستگذاري بايد سياستهايي را اتخاذ كنند تا توليد ملي را پشتيباني شود، خاطرنشان كرد: براي توسعه اقتصادي فاكتورهاي بازارمداري و تامين نياز بازار بر اساس سليقه مصرفكننده از مهمترين مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي كاهش تورم را از الزامهاي رشد اقتصادي دانست و گفت: توليدات بايد مبتني بر بازار باشد و نگاه ما نبايد محدود به بازار داخلي باشد بلكه قدرت رقابت را در بازارهاي خارجي بايد كسب كنيم.
معاون وزير بازرگاني در بحث بهرهوري نيروي كار در كشور گفت: بر اساس مطالعات به لحاظ بهرهوري كار در مقايسه با نرمهاي بينالمللي در شرايط مطلوبي قرار نداريم.
وي افزود: آمار نشان ميدهد بهرهوري نيروي كار برابر با قدرت خريد 33 هزار دلار به ازاي هر شاغل در كشور انجام ميشود ولي در 19 كشور عضو سازمان جهاني بهرهوري 66 هزار دلار به ازاي هر شاغل عنوان شده است.
ضيغمي متوسط رشد سالانه بهرهوري را در كشور يك و هشت دهم درصد بيان كرد و افزود: متوسط رشد سالانه بهرهوري 19 كشور عضو سازمان يك دهم درصد عنوان شده است.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني با بيان اينكه تعرفههاي وارداتي يكي از دغدغههاي شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران است، بيان داشت: طي بررسيهاي سال گذشته سطح عمومي تعرفهها از139 كشور رتبه 135 را اخذ كردهايم.
ضيغمي افزود: بيش از 68 درصد كالاهاي كشور به صورت واسطهاي در فرهنگ توليدات كشور قرار گرفته است.
وي نرخ تورم را در كشور به نسبت سال گذشته در وضعيت مناسبي عنوان كرد و گفت: در بحث رقابتپذيري اقتصادي بايد به صادرات كارخانهاي توجه شود و سهم بالايي را در اين بخش كسب كنيم.
معاون وزير بازرگاني با بيان اينكه از 139 كشور جايگاه 69 را در حوزه رقابتپذيري اقتصادي كسب كردهايم، تصريح كرد: توجه به سال جهاد اقتصادي ميتواند جايگاه كشور را در بخش رقابتپذيري اقتصادي افزايش دهد.
وي تحريم سال گذشته از سوي دشمن عليه كشور را خنثيشده اعلام كرد و گفت: كشورهاي ديگر اذعان دارند كه تحريمهايي كه بر عليه ايران انجام ميشود نتيجهبخش نيست.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني با بيان اينكه بخش قابل توجهي از توليدات صنايع وابسته به انرژي است، خاطرنشان كرد: با توجه به بستههاي حمايتي كه از سوي دولت براي صنايع و بنگاههاي توليدي اقتصادي فراهم شده است ضرورت دارد تا كاركنان براي بهبودي وضعيت و كاهش مصرف انرژي بيش از گذشته در روند فعاليتهاي صنعتي موثر باشد.