علي مطهري:
تساهل و تسامح در اجراي احكام اسلام پذيرفته نيست
تهران ـ نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ديدگاه هاي استاد شهيد مطهري گفت: تساهل و تسامح در اجراي احكام اسلامي پذيرفته نيست.
|
|
|
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، علي مطهري روز شنبه در هفتمين همايش حكمت مطهر در سالن همايشهاي بين المللي صدا و سيما از تساهل و تصامح در حوزه تعامل با فرهنگ ها و عقايد ديگر به عنوان يكي از ويژگيهاي استاد شهيد مطهري نام برد و گفت: تساهل و تسامح بدان معنا نيست كه ما حدي از حدود الهي را به خاطر وضعيت موجود در جهان اجرا نكنيم چرا كه اين موضوع در اجراي احكام الهي جايگاهي ندارد.
اين نماينده مجلس در ادامه با اشاره به توصيه هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در زمينه علوم انساني اظهار داشت: اجراي اين توصيه ها به ان معنا نيست كه همه محصولات جامعه بشري را رها كرده و به آنها توجهي نكنيم و فقط به كتاب و سنت رجوع نماييم بلكه ما ميتوانيم با در نظر داشتن 'معيار' از روانشناسي جديد، جامعه شناسي جديد و ساير علوم استفاده كنيم.
وي ادامه داد: اين همان كاري است كه شهيد مطهري انجام ميداد و گاه از روش تحقيق آنها و موضوعات جديدي كه از سوي آنها مطرح ميشود استفاده و ديدگاه اسلام را در باره آن موضوعات از متن اسلام خارج ميكرد.
مطهري خاطر نشان كرد: بومي كردن علوم انساني به اين معناست كه از علوم انساني ديگران استفاده كنيم اما نه به صورت كامل همچنان كه مي توانيم از ترجمه كتاب هاي آنها براي تكامل علوم انساني خود بهره ببريم.
وي گفت: شهيد مطهري معتقد بود كه عقايد مختلف بايد آراي خود را تحت پرچم خود مطرح كنند، اگر كسي ماركسيست است با تابلو و پرچم خود به ميدان بيايد و در عين حال عكس امام را بالا نبرد و مردم را فريب ندهد و همزمان علما و محققان نيز به مباحث طرح شده پاسخ علمي بدهند.
اين نماينده مجلس در ادامه از آزادي به عنوان يكي از ارزشهاي انساني نام برد و با اشاره به تقسيم بنديهاي موجود از اين مقوله تصريح كرد: جامعه غربي به ناكجا آباد و به هر جا كه ميل مردم باشد حركت ميكند و هيچ مقصد مشخصي ندارد و در اين جامعه مرز آزادي اجتماعي آزادي ديگران است در حالي كه آزادي اجتماعي بدون آزادي معنوي مطلوب نيست.
وي از آزادي تفكر و بيان به عنوان يكي از آزاديهاي انسان نام برد و گفت: آنگونه كه شهيد مطهري مطرح كرده است گاهي برخي مباحث به نام آزادي عقيده بيان ميشود و اين در حالي است كه عقايدي آزاد است كه ناشي از تفكر باشد.
وي افزود: عقايدي كه در پيروي از آبا و اجداد، اكثريت جامعه، امرا و بزرگان مطرح ميشود نميتواند آزاد باشد، همچنان كه تقريبا همه انبيا در ابلاغ ماموريت الهي خود با مقاومت قوم خويش مواجه شده اند و اولين كار اولياي خدا در اين زمينه شكستن بتها بوده است.